Isolering av lakningskärl

Hej!

Kan någon tipsa mig hur man kan isolera lakningskärl bestående av två i varndra stående jäshinkar på ett effektivt sätt? Just nu består isoleringen av (1) en platta frigolit som underlag, (2) en fleecepläd som "jacka". Det typiska är att när mäsken hälls i kärlet håller den tex. temperaturen 67 C, men när den droppar ut ur kranen håller den temperturen 50-55 C. När lakningen med vatten kommer i gång är temperaturen max. 65 C. Allt detta trots att jag föruppvärmer kärlet med kokande vatten.

Det är ju helt otillfredsställande temperaturer! Så, snälla, kan någon människa råda mig hur jag ska isolera mitt lakningskärl så att lakningen blir effektiv?

Hälsningar

Tor

Död åt Reinheitsgebot!

Sv: Isolering av lakningskärl

Prova med liggunderlag finns billigt att köpa här o där kör med dubbla lager för att vara säker på att det skall hålla tempen på rätt ställe.

Samma sak på vörtkokare och inmäskningskärl.

Lycka till Hälsn Björn

Hej,
Ett par kontrollfrågor innan vi ger oss på lösningar:
Menar du att du startar mäskningen vid ca 67 C och att den efter mäskningen (ca 1 tim?) har sjunkit till 50-55 C?
Hur hett är lakvattnet när du sedan lakar?
Hur stor är satsvolymen och hur stor är lakkärlets volym?

Hej!

Jag har samma anordning som du. Dvs två 30 liters jäskärl i plast, varav den ena med falskbotten + att jag använder ett "stekskydd" som extra nät i botten. Det är idiotsäkert och sen jag kompletterade med nätet så rinner det på utav bara den utan tendens till stopp. När jag inte orkar isolera så tunnar jag ut mäsken med kokande vatten för att hålla tempen inom rätt området.

Men annars har jag en bra isolering som består av en tjock skumgummimadrass som jag rullar runt mäskkärlet och sedan spänner på plats med grova elstiska resårband. Fördelen är tycker jag att man enkelt kan ta av isoleringen när man ska diska ur kärlen.

Har för mig att jag köpte en helt vanlig skumgummi madrass på jysk eller liknande och skar till den så den passade. Den är väl minst 7-8 cm tjock.Locket kan man isolera på samma sätt.

/Fredrik

För fast montering finns även självhäftande värmeisoleringsskivor av skummgummi och ytskikt av metallfolie, men det är lite tunnar och går ju inte att ta av vid rengöring. Verkar lite snuskigt. Jag tom tvättat madrassen i badkaret en gång då jag råkade slaska över och dränkte inte den i vört.

/Fredrik

På biltema... det var det jag skulle skriva.

/Fredrik

7 Senast ändrad av urgusinka (2005-03-29 13:03:07)

man tackar för alla svar!

som vanligt kryllar det av idéer - jättebra!

vad jag menade med temperatursänkningen är detta:

--- Mäsk på 67 C avger självrunnen sötvört på ung. 50-55 C

--- Mäsk lakad med 77 C vatten avger sötvört på max. 65 C

typisk volym är 12 l vatten + 4 kg malt = 15-20 l
lakningskärlets volym är alltså en vanlig svensk jäshink på 30 l.

Visst kan jag mäska ut med massa kokande vatten och på så vis komma upp i 75 C eller så, men med tanke på hur snabbt det hela svalnar av i mitt lakningskärl (se ovan) kan jag inte tänka annat än att det blir för låg temperatur i maltbädden.

nu ska jag fixa till mitt lakningskärl!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

8 Senast ändrad av Kalle (2005-03-29 15:50:16)

Hej,
Jag använde tidigare, när jag delmäskade, ett mindre kärl, ca 10 L som isolerades med liggunderlägg i 3 lager, totalt ca 3 cm runt om, lock och botten. Jag kom då fram till att jag skulle behöva ca 25 W tillförd effekt för att vara i perfekt temperaturbalans dvs 0 C sänkning. Skalar jag om det till dina volymer skulle det innebära 50-75 W.
Med ledning av dina siffror kommer jag fram till att du skulle behöva tillföra 270W, och troligen mera, för att få balans. Jag tror därför att det finns en potential på en faktor 5 eller mer genom en bättre isolering och du har fått ett antal ideer från andra här på forumet. Det skulle innebära att du kan komma ner i ett intervall 2-4 C sänkning på en timme och det tror jag är ok för de flesta.
Ett  passivt system innebär ju alltid en viss avsvalning och det enda sättet att komma längre är att tillföra lite energi, tex genom en doppvärmare.
Jag blev själv aldrig riktigt vän med det kärl jag hade gjort. Det var svårt att starta på önskad temperatur, och kom man fel, speciellt om det blev för kallt, så slutade det i alldeles för mycket vört. När jag skulle välja utrustning för helmalt bestämde jag mig för ett mäsk/laksystem där jag kan tillföra energi. Det ger ju också möjlighet till stegmäskning.

Hej,

ett par saker som också kan hjälpa:

Lakvattentemperaturen - mät den när vattnet når mäskkärlet. Det kan sjunka en hel del på vägen.

Recirkulering - om du måste recirkulera mycket vört innan den blir blank så kan temperaturen sjunka en hel del. Det är inget problem längre för mig eftersom jag inte behöver recirkulera så mycket, men jag kör ändå den första vörten 30 sekunder i mikron innan jag häller tillbaka den.

/Fredrik Ståhl