Vad tror ni?

Hej!

Jag tänte nu göra min andra extraktbryggd, fick nyss hem en 16l kastrull som jag tänkte göra vörtkoket i.

Jag tänkter koka 15 liter (eller något mindre) och sedan fylla på med kallvatten till 18l i fermenteringskärlet.
Skulle man kunna tänka sig att man lägger i is för att komma upp till 18l, för att få ner temperaturen då jag inte har någon vörtkyl?

Förra gången mäskade jag en timme i en kastrull i spisen och tog sedan ett durkslag och hällde över varmt vatten ner i vörkokkärlet, jag tyckte smaken blev bra vid det tillfället, är det ett okey sätt att göra på eller bör jag göra på något annat sätt?
Har ni förslag på temperaturer för lakvatten och inmäskning?

Recept enligt nedan
200g Crystal Malt
200g CaraAmber
150g CaraAroma
2kg Ljust torkat maltextrakt

20 g Fuggle kokas 15 min
25 g Challanger kokas 50 min
20 g Fuggle kokas 10 min

Jäst WYeast 1098 British Ale

Tänkte jag skulle försöka göra en english brown ale eller något åt det hållet.

Sv: Vad tror ni?

Det borde gå bra, har sett och hört att andra använder is till att kyla vörten med.

Lycka till med bryggandet!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Is funkar bra men du måste ha ca halva totalvolymet med is (18L slutvolym = 8-9kg is) Jag har provat med 15L och hade då bara 4kg, tog flera timmar och det var endå utomhus i -10°.
Till små mängder 10L och under funkar det kanon dock även om kylslinga är en överlägsen investering smile

Is funkade utmärkt för oss när vi gjorde våra extraktbryggder. Det räcker inte hela vägen men man sänker temperaturen en rejäl bit i alla fall. Ställ sen grytan i kallt vattenbad (exempelvis badkaret, men var rädd om emaljen) så kommer det fortsätta sjunka ganska kvickt.

Is håller värme hälften så bra som flytande vatten gör. Smältvärmet är det stora, där har du en faktor 80 till isens fördel så att säga.

Om nu din frys håller -20°C och du vill sluta vid rumstemperatur och vi räknar på lika delar vatten (egentligen vört) och is så ser vi vilken temperatursänkningspotential isen har att komma med:

-20° -> 0°: 10°
smältning: 80°
0° -> 20°: 20°
-------------------
summa: 110°

Du har fem gånger mer vört än is, så vi har 110/5=22° till förfogande. Alltså måste vörten vara kyld till 42°C innan du lägger i isen.

Så gör som Arakun skriver, men ställ grytan i vattenbadet först eftersom kylningen till kallvattnet är effektivare när temperaturskillnaden är som störst.

Om man vill kyla ner så snabbt som möjligt med is så ska man inte slänga i den direkt. Ju varmare vörten är destå effektivare är kylningen i ett vattenbad eftersom skillnaden i temperatur mellan vörten och kylvattnet är större när vörten är 100 grader jämfört med när vörten är 50.
Låt säga att 5 liter is i 15 liter vört sänker temperaturen med 30 grader. Kyl då i vattenbadet tills vörten är 60 grader och lägg sedan i isen. Jag gissar att man halverar kyltiden jämfört med att lägga i isen direkt och kyla i vattenbad sem.

Is har fungerat bra dom gånger jag har försökt. Nu använder jag  iofs kopparspiral,men ska man ändå späda ut vörten (som jag ibland gör) så verkar det vara ett bra alternativ, speciellt om man inte har en kylare.

8 Senast ändrad av berberis (2007-09-06 21:50:58)

Jag skulle iofs inte själv försöka koka en 15l vört i en 16l kastrull, men det är klart att det går. Vakta koket noga och förbered dig för smärre överkok.

Tack för alla synvinklar på isen, vad tror ni om receptet i övrigt? Skulle det kunna bli ett bra öl eller är det något jag bör ändra?

Är lite av en rookie men är väldigt intresserad och villig att lära mig mera så alla idéer och tankar är välkomna.

Ang 15 liter.. det är möjligt att det landar på en 12-13 liter eller något, gör det jätte stor skillnad vilken volym man kokar, borde det inte vara totala volymen som går i primärjäsningen som är intressant (Kanske blir lite annat utbyte på humlingen eller?)?