1 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-08-01 22:50:08)

Grums i öl - Kottar vs. pellets och puckar...

Humlar man med kottar så fiskar man ju sedan upp sina kottar när man är klar med koket...
Men av pellets och puckar blir det inte så värst mycket att fiska upp precis.

Är det ngn som märkt ngn skillnad på klarheten i ölet mellan hela kottar och shreddade?
Har inte haft några problem med grummel i ölen jag bryggt, anv. uteslutande pellets med undantag
från EKG som jag kör som hela kottar.
Det brukar iofs bli en humlesörja på botten av grytan efter man slängt i protaflocen, men tar den allt?

Tilläggas bör att jag inte störs av lite grums i ölet, men jag blev bara lite nyfiken.

Sitter just nu i webbutiken och ska göra beställning inför min sensommar/rötmånadsbryggning
o kom att tänka på detta när jag satt och funderade på om jag skulle testa ngn ny humle.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Grums i öl - Kottar vs. pellets och puckar...

Kottar funkar ju som filter när man tappar över till jäshinken.
Specielt om man blandar pellets och kottar. Då silas pelletsgrumset genom kottarna.

Jag kör numera alltid med pellets och silar igenom silduk som humlegården säljer. Funkar kanon, dessutom blandas lagom mängd syre ner i vörten så man slipper den sysslan med, bara i med jäste å på med locket.

Kalas, har också köpt en silduk som jag använder då och då när jag häller över till primären.
Samma silduk som jag snörar ihop med ståltråd och böjer en "hänga på grytkantenkrok" till humlekottar.
Då är det kanske inte helt fel tänkt av mig iallfall.

Tackar för svar!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio