Sv: Vilken är den sämsta ölen du vet?!
Hej
Carlsbergs sort guld, bläääääää
Bo
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Vilken är den sämsta ölen du vet?!
Hej
Carlsbergs sort guld, bläääääää
Bo
hehe
Jag måste säga Grebbestad Lunator, men jag tror nästan att min flaska måste ha varit infekterad... Luktade riktigt obehagligt och smakade likadant. Smaken satt fast och förstörde mina smaklökar resten av dagen.
Jag röstar på Carlsberg Sort Guld!
-För 3-4 år sedan drack jag Lunator på ölmässan i stockholm.
tillsammans med bryggarn och säljarn. de var väldigt stolta över sin produkt.
minns att smaken satt kvar hela dagen:
som att sitta mellan nytjärade båtar och äta nyrökt grillat isterband!
har smakat den senare & då blivit besviken över att smakerna/dofterna är borta.
vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt.
men Lunator var en mycket interssant öl!
a
Jag drack en öl från Mikkeller på puben härförleden, det var om jag förstod saken rätt en blandning av flera olika single hop-experiment. Vid sidan om att vara fullständigt obalanserad var den dessutom en veritabel provkarta på felsmaker. Gröna äpplen, smörkola och blöt wellpapp i ett och samma glas. Vet inte om det är det sämsta jag någonsin druckit, men det leder vad gäller pris/kvalitetskvoten
Den absolut äckligaste ölen jag druckit är min egna coffestout. Höftade lite på skoj i en sidobryggning som jag gjorde samidigt som den riktiga. Ölet smakar nästan enbart gammalt surt dagsgammalt kaffe från nåt vidrigt lunchhak. På skoj har jag sparat några flaskor på långlagring över ett år. Smaken är fem procent mindre äcklig. Den kanske är god när jag blir pensionär om ungefär 34 år. Den som väntar på nåt gott. ![]()
Åbro har en läbbig bismak på all öl de brygger. Det luktar och smakar svagt av blöt ylletröja. Man skulle kunna misstänka brettanomycesinfektion,
men jag tror inte det är det, eftersom bismaken har funnits där i åratal. Dessutom antar jag att man pastöriserar ölet, vilket tar död på eventuell vildjäst.
Jag funderar på om det är något med vattnet i deras källa. Smaken finns i olika sorter av Åbro-öl.
Det är långt ifrån det äckligaste öl jag druckit, men jag stör mig på att ett såpass stort bryggeri inte klarar att få bort den.
Dåligt rengjorda tappar på pubar, eller infekterade öl är äckligt, men det är inte kopplat till någon speciell sort, utan "kringutrustningen" och/eller emballaget. Har fått riktigt dålig Caffrey's på en pub i Stockholm bortåt Regeringsgatan, men det var inte ölets fel, den sorten brukar vara OK.
Intressant att vissa av mina favoritöl är någon annans hatobjekt (duchesse de bourgogne, Orval) men mitt eget bidrag till listan såg jag på någon annas topplista:
Samuel Adams Triple Bock, jag har många gånger haft svårt för öl som sen blivit favoriter men detta kommer i så fall ta tid, jag tycker den är hemsk. Jag tycker inte det smakar öl, det smakar soja och maltsirap... usch. Men, jag kommer ge den fler chanser (kanske)
Ett tips om ni vill prova, var 4 och dela på en 33cl, risken är att ni inte dricker upp den ändå.
/Magnus
Svårt att säga, jag har fått oxiderad öl på krogen, öl från dåligt rengjorda tappar m.m. men det är egentligen inte ölets fel...
Största ölmässiga *besvikelsen* jag och sambon druckit på länge, var när polaren fyllde 49 och hade sin traditionsenliga fest hemma i sitt hus. Det brukar vara en rolig tillställning för övrigt. Nåväl, han hade köpt ett par backar vanlig Carlsberg på flaska, och både jag och sambon (båda är väl hyfsat avancerade mat & dryck-fantaster, sambon är cateringproffs ska tilläggas) konstaterade snabbt att ölet var osedvanligt intetsägande. Inget uppenbart fel på ölet, men det var lite som att få hushållsost när man förväntat sig chèvre. Nu hade vi väl inte speciellt höga förväntnigar på en euro-lager, men det var förvånansvärt intetsägande.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Vilken är den sämsta ölen du vet?!