Öltips i Bryssel

Nu är det börjar bli sommar börjar alla planera semestrar och dyl.  Insåg i ett inlägg från Techno att några öldrickare här på forumet kanske planerar resa till Bryssel och Belgien. Eftersom jag bott i Bryssel i över 4 år borde ju jag kunna bidra med nått nyttigt som t.ex. ett par tips på var man kan dricka öl i Bryssel (som om nu det skulle vara ett problem kan man tycka), bra ställen alltså.

Först av allt vill jag rekommendera "Chez Moeder Lambic", Rue de Savoie 68, i stadsdelen St.Gilles sydöstra Bryssel, min gamla stadsdel faktisk.  Chez Moeder Lambic har i princip alla öl som tillverkas i Belgien, gott och väl 500-600 ölsorter.  Det är ett litet hörncafé där man också rekommenderar ost till den valda ölen samt serverar andra mindre snacks.  För ölbotanikern är detta ett måste, i en f.ö. underbar stadsdel (full av portugisiska immigranter...).

Betydligt mer centralt och turistigt är "A la Mort Subite" på Rue Montagne aux Herbes Potagères 7.  Färre ölsorter har man också men lokalen i sig är klass - ett äkta ölhak bruxellois.

Mysigare är dock L’Ultime Atome på Rue Saint Boniface 14 i trendiga Ixelles, bra utbud på öl där också. Inte ett ölhak så mycket som café.

Till sist trummar jag högst för det riktigt klassiska ölhaket Le Corbeau på Rue Saint-Michel 18 i norra centrum, en liten tvärgata mellan Boulevard Adolphe Max (porrgatan) och Rue de Nueve (shoppinggågatan).  Självklart ett bra utbud på öl, men framförallt att man säljer öl på Chevalier-glas (en-litersglas formade som provrörsglas med tillhörande träställning, som Kwak-glas).  Brukade gå dit efter jobbet på fredagarna och komma hem bra plakat.  Frugan frågade: har du druckit?  Barah tvåh öhl ählschkling...  Vilket var helt riktigt och sant: två chevalier Kwak!!!!  Man serverar bra lunch på Corbeau också, Stoemp. En klassisk brysselsk potatismos med morötter, purjo, selleri, och andra grönsaker.  Stoemp mixe, dvs dagens potatismos med stekt ägg, korv och bacon - något som fick Atkins att gå hem och hänga sig.

När jag nu ändå sitter här med min egentillverkade Tistel Blonde Foncé abbey ale så kunde jag ju lika gärna fortsätta med ett par andra tips för den som planerar resa till Bryssel.  Eller hur?

När det gäller äta så finns det precis som barer lista upp och lista ner.  Många är dock crap eller endast ägnade dom som inte betalar själva, dvs du och jag betalar...  Men här kommer några klassiker:

Les Ateliers de la grande ile, på Rue de la Grande Ile - en östeuropeisk resturang med mat från balkan och östeuropa.  Massor av vodkas och andra smakens spritsorter.  Ungerskt liveband med violinist ingår (obs, betala dricks om du lägger beställning).  Förutom excellenta bureks och gulasch, varför inte Couchon de lait - spädgris?  Jag har spenderat en förmögenhet där....  Jag kan verkligen rekommendera denna.

Le Spinnekopke på Place du Jardin aux Fleurs 1, nära börsen i centrum.  Bodde granne med stället ett tag.  En äkta brysselsk klassiker.  Musslor är en specialitet, men gud vad med god mat dom har. 

Pablo's på Rue de Namur 51 - varför äta mexikanskt när man är i Bryssel?  Därför att det troligtvis är den bästa mexikanen i Europa!  Och efter all den där Chimay'n och Westmalle'n kan det vara gott med en Negra Modelo och en Strawberry Margarita.

Sen drar det ut på kvällen och då kanske man vill mingla lite?  Varför då inte på Bryssels bästa irländare Wild Geese nära gamla EG-högkvarteret vid Schuman, Av. Livingstone 2-4.  Eller på Rick's, härligt också för Sunday brunch och hyffsade ribs, på Avenue Louise, cirka vid nummer 350.  Eller funkiscafét nere på Place Flagey, Café Belga. 

Oj oj oj.  Nu blev jag så sugen på att besöka kända jaktmarker. 

Men undvik för all del de dyra och snorkiga caféerna på Grande Place, ala Kungen av Spanien etc.  Dålig service gör att ölen smakar blaskigt...

Tot ziens / tout a l'heure

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.