Havremalt eller havregryn

Hejsan,

har tänkt att göra en havrestout eller en Havre ale till helgen och sitter och undrar på om jag bör använda havregryn eller havremalt.  Hemma har jag både och, Saltå Kvarns biodynamiska havreflingor (ångade havregryn, 7gr fett på 100) och Humlegårdens Havremalt från Thomas Fawcett.

Är det någon som provat båda?  Vad blir det för typ av skillnad i smaken om man använde den ena eller den andra?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Havremalt eller havregryn

Gryn kanske blir en aning krämigare i munkänslan, annars inte så stor skillnad. Havregryn rekommendera jeg inte eftersom det stoppar till under lakningen. Det kan bli ganska hemskt lovar jag.

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Havremalt eller havregryn

Jag har bryggt 2 st sattser med havre stout där jag använde 15% havregryn och lakningen gick kanon wink Havremalten kan jag inte uttala mig om men någon sa till mig före min första havre stout att det inte alls gav samma smak.
Kommer tyverr inte ihåg vem eller exakt vad  han sa. intemycket hjälp alltså.