Beräkning av vörtstyrka

Hej!

Jag har som tredje öl tänkt göra en något modifierad Duvelklon på extrakt. Har fått hjälp med recept från Lund.
Följande är vad jag tänkt:

Volym:  18 liter
IBU:      30,5
OG:       1065

Malt:     2000 g ljust maltextrakt
            400 g glukos

Bitterhumle: Styrian Goldings 3,2 % alfasyra 45 g
Smakhumle: Styrian Goldings 3,2 % alfasyra 13,5 g samt Saaz 2 % alfasyra 36 g
Aromhumle: Saaz 2 % alfasyra 27 g

Jäst: Belgian strong ale

Saken är att jag inte kommer ihåg i vilket stadium jag var när jag räknade ut vad vörtstyrkan skulle bli.
Jag kan i alla fall inte förstå hur jag har tänkt. Jag är medveten om att glukoset och maltextraktet har
ungefär samma värden (375°Öl/kg enligt "Öltillverkning - en översikt"), så däri ligger inte mitt problem.
Snarare bottnar min fråga i vad jag gör med denna kunskap.

Hur ser formeln ut?

Sv: Beräkning av vörtstyrka

Om du vet vilken 'styrka' dina ingredienser har, i detta fall är det då (anligt dig) 375ÖL/Kg för båda, och hur mycket du tänker använda av de ingredienserna så räknar du bara ut de totala Öchslelitrarna:
2*375+0,4*375 = 900Öchsleliter.

Denna siffra är sedan summan av antalet liter vört du tänker jäsa multiplicerat med den vörtstyrka du tänkt ha:
vörtmängd * vörtstyrka = Öchsleliter(totala)
Sedan är det bara att kasta om den formeln, i ditt fall verkar du bestämt dig för 18 liter vört vilket ger:
vörtstyrka = Öchsleliter(totala) / vörtmängd = 900ÖL / 18L = 50(grader)Öchsle

Sv: Beräkning av vörtstyrka

Tack Jörgen! Skönt att få begrepp om det här. Undrar hur jag tänkte...

Det ser nog ut att bli 20 liter eller något sånt och då använder jag 3 kg maltextrakt och 600 g glukos. Detta torde alltså bli 1350 Öchsleliter. Alltså hamnar jag någonstans vid 1067, vilket är mer åt det håll jag vill komma.

Åter igen tack!