Satslakning

Om man använder satslakning så är det svårare att göra stora volymer öl på en gång.
Med 4,5kg malt per 25 liter vört (före kokning) så blir maximal sats 7kg malt och 39 liter vört om man använder en vanlig brygghink (30 liter) som mäsk och lakkärl.
Om man skulle vilja ha 50 liter före kokning så skulle man behöva ett kärl på knappt 40 liter.

Skulle man kunna blanda in lite flödeslakning för att öka volymen?
Malt 9kg Mäskvatten  25 liter ~2,8liter/kg malt
Laka ur. När mäsken når maltbädden så flödeslakar man med 9 liter. Man får ut 25 liter.
Fyll upp brygghinken igen och laka ur och flödeslaka med 9 liter som ovan. Man får ut 25 liter.
Det borde bli samma sak som att använda ett större kärl.

Vad är nackdelen med att dela upp satslakningen i 3 delar med samma mängd vatten? Är det risk att OG blir för lågt i sista satsen så att man löser ut tanniner?

Sv: Satslakning

Måste säga att jag inte hänger med i ditt resonemang.
Vad är det du vill åstadkomma?
Få bättre utbyte?
Eller brygga större mängder med samma storlek på kärlen?
eller vad?

Sv: Satslakning

Hehe, har jag svamlat till det?
Jag skulle vilja brygga en större mängd med samma kärl som jag har idag. Utan att behöva mäska och laka två gånger.
Med 50 liter vört så skulle man kunna få 2x20 liter färdig öl.

Sv: Satslakning

Med satslakning bör du dela mäskningen i 2 lika delar och med 30L hinkar skulle du lätt kunna laka ut 25*2 från samma mäskning. 3ggr råder de flesta att man låter bli men prova och se. Annars är det bara att mäska med lite extra malt, laka 25*2 och tillsätta vatten efter/under eller före koket till önskad nivå.

Sv: Satslakning

Är det viktiga att man inte passerar OG 1018 på den sista lakningsdelen?

Jag funderade med på att göra som du skriver, att göra en mäskning och dela den till två separata lakningsomgångar. Det blir lite mer jobb men det är bättre än ett öl med bismaker.

Ett alternativ är att köpa Hammarplasts förvaringsboxar. De finns upp till 50 och 70 liter och är livsmedelsgodkännda. Man kan även koka i dom om man monterar på ett vattenkokarelement. Själv använder jag en brygghink som kokkärl.

Sv: Satslakning

Från vad jag hört och från vad jag sett stämmer det rätt bra får man ut 60% utav sockret / lakning. Ex första få rman ut 60% utav, andra gången får man ut 60% utav det som är kvar osv.
Och Man kan strunta i allt vad PH och Tanniner heter om när man sattslakar sålänge man håller tempen under 80 grader.

Basic brewing hadde en fin genomgång om just sattslakning för någon vecka sedan i deras podcast.