1 Senast ändrad av Arakun (2007-05-01 15:02:26)

Script för amerikanska- till SI-enheter

Hej,

Jag brukar ha som vana att samla alla intressanta recept jag hittar i en textfil i datorn. Eftersom de källor jag använder för det mesta är på engelska så använder de allt som oftast amerikanarnas eller britternas tröttsamma enheter.

Så jag satte mig och lekte lite med programspråket Perl i förmiddags. Resultatet blev ett script som tuggar sig igenom ölrecept och omvandlar alla amerikanska enheter till internationella samt avrundar dem lite 'lagom' mycket. Filen finns att tanka ner här.

Jag är medveten om att scriptet inte erbjuder mycket till användarvänlighet. Om det finns intresse för ett sådant program så kan jag tota ihop något mer lättanvänt. För den som har erfarenhet av UNIX-system (Mac OS X, Linux) och förstår lite nördiska kan jag säga att scriptet läser från stdin, bearbetar texten med regex och skriver till stdout. Det kan med andra ord användas som följer:

mv beer.txt beer.pl
chmod u+x beer.pl
./beer.pl < recept_fil > ny_fil

Framtida planer är en ordlista över ingredienser för översättning från engelska till svenska.

Sv: Script för amerikanska- till SI-enheter

Låter riktigt nice, nu är det ett par år sedan jag senast hadde en linux burk i närheten dock. Hur är det med perl och webben, går det inte att köra på en webbserver möjligen? bara genom att klistra in receptet i en textbox eller ladda upp textfilen lite smidigt? smile

Du är inte dum du! Pillade lite med min egen Apache-server och fick den tillslut att köra mina CGI-script. Så här är det i all sin enkelhet. Förslag på förbättringar mottas tacksamt.

Ölreceptkonverteraren

Om länken ovan resulterar i ett felmeddelande så betyder det att jag och min dator sover just då.

Klockrent, det blev så här när jag testade.
oatmeal Imperial IPA.
Batch size: 18.93 l (5 gal)
Boil volume: 26.5 l (7 gal)
Assumed efficiency: 70%
Grains:
5897 g (13 lb). Crisp Maris Otter
1361 g (3 lb). Vienna
680.4 g (1.5 lb). Crystal 40L
453.6 g (1 lb). Flaked oats
Hops:
56.7 g (2 oz). Kent Goldings (60 min)
28.35 g (1 oz). Nugget (60 min)
56.7 g (2 oz). KG (15 min)
28.35 g (1 oz). Nugget (15 min)
28.35 g (1 oz). KG (aroma)
28.35 g (1 oz). Nugget (aroma)
Dry hop in secondary with 28.35 g (1 oz). each KG and Nugget
Mash: Single step infusion, 67.22 C (153 F) 60 minutes.
Yeast: TBD

5 Senast ändrad av NinjaRövardotter (2007-05-03 17:53:16)

Helt suveränt det där smile förutom malt översättningen kan jag inte komma på något just.
Kanske att den (om man vill) skriver eventuell ersättar malt inom parantes eller sist i receptet. så man vet ifall man inte har all malt etc.
Samt kanske då ett ungefärligt total pris, / L eller per flaska på ölen och temperatur översättning F -> C wink
Inte nödvändigt men estetiskt godis smile hehe