1 Senast ändrad av jan_johansen (2007-04-23 01:38:02)

Dansk rugbrød baseret på surdej

Hej!

Her kommer en vaskeægte dansk opskrift på rugbrød baseret på surdej:

Ingridienser:
groft Rugmel/rågmjöl
Porter (evt. schwarzbier, hvidtøl/svagdricka, stout)
Rugkerner (f.eks det man på svensk kalder rågkross)

Dag 1:

5 dl groft rugmel
5 dl porter

Varme porteren op til 50 grader. Hæld den over rugmelet og blande ordenligt. Temperaturen bør nu være 40-42 grade. Dække ordenligt til med viskestykke/kökshanduk. Omrøres en gang hver dag frem til bagedagen

Dag 3:

3 dl rugkerner
2 dl groft rugmel
5 dl porter

Gentag proceduren som fra den første surdej. Omrøres en gang om dagen

Dag 5:

3 dl groft rugmel
3 dl porter

Gentag proceduren som fra den første surdej. Omrøres en gang om dagen

Dag 7:

1 dl groft rugmel
1 dl porter

Varme porteren op til 45 grader, hæld over rugmelet og lad det stå dækket af viskestykker i et par timer

Alle surdeje blandes nu sammen. Isolere 2 dl og lav en ny surdej på 3 dl groft rugmel og 3 dl porter, og på den måde starte en ny surdejskultur til næste bagning hvis ønsker at kontinuerligt forsyne sig med rugbrød. Vil man ikke det kan man nøjes med at tage 2 dl af surdejen og opbevare den i køleskab til næste gang. Kan holde sig i ca. 1 måned. Surdeje kan være meget forskellige, og ved behov kan man fylde på med frisk rugmel (groft) til ret konsistens opnåes. Dvs det må ikke være helt tørt, men skal dog være fast, men ikke mere fast end at dejen kan glide langsomt hvis man hælder skålen forsigtigt

Være opmærksom på at rugmel altid vil klistre så man kan ikke ælte dejen/knoda dejen som med brød lavet af hvedemel. Derfor skal man have brødforme(som naturligvis skal smøres med madolie) og bør man nær danmark er det let at skaffe der ihvertfald. Men de fleste butikker bør vel have en form til brød?

Fyld formene halv op og dække til med viskestykker eller håndklæder og lade dejen hæve/jäsa i 6-8 timer. Er dejen stor nok før tid kan man nu begynde at rigtigt bage.

Pensles med kaffe.

Når man bager skal man have i hovedet at ikke to ovne er ligedan og kan have helt forskellige temperature.

Varme ovnen op til 150 grader. Stil brødende på den næst nederste rille i ovnen og lad det bage 1 time. Skrue derefter op til 175 grader og lad det bage yderligere 90 minutter. Men da ikke 2 ovne er ens må man være opmærksom på brødende så de ikke får for meget og bliver for hårde - især skorpen kan blive hård.

Når brødende er færdige skal de hvile ca. 8-10 timer inden man må skære i dem
ellers begynder de at smulre. Være opmærksom på at man under INGEN omstændigheder må lægge brødende i køleskab da de tørre ind og efter 14 dage let bliver usmagelige/mister smag. Lad dem ligge i en brødkasse eller en plasticpose som er lukket ordenligt. Brødet kan i stedet blive bedre efter et par uger især sammen med en stærk dansk ost (som helst skal være købt i dk eller på grænsen så man ikke behøver at købe mainstream som gamle ole eller den lidt mildere sorte sara). Evt med roqerfort (det oprindelige/ursprungliga navn for det mere internationale klingende dana blue).

God fornøjelse.

Venlig Hilsen
-Jan

PS! Være opmærksom på at jeg har en svaghed for ekstrem gueze som cantillon lou pepe gueze, boon gueze mariage perfait, 3 fonteinen oude gueze, hanssen oude gueze, og af samme anledning har jeg også fetish for brød med en meget tydelig surdejskarakter.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Dansk rugbrød baseret på surdej

Det låter härligt och är definitivt något jag kommer att prova på snart. Men vad är syftet med att sätta så många olika surdegar? Räcker det inte med en enda som man sen 'matar' efterhand?

8-10 timmarsregeln gäller alla bröd som bakats med minst 50% rågmjöl enligt min erfarenhet. Det är lite synd att man inte kan äta dem nygräddade men å andra sidan så blir rågbröd till skillnad från bröd på vete godare med tiden. Mitt 50:50-bröd är godast efter 5-7 dagar men då finns det allt som oftast bara nån förskrämd skalk kvar av tre jättebröd på vardera 5 dl vätska.

Mmm... rågbröd...

jan_johansen skrev:

PS! Være opmærksom på at jeg har en svaghed for ekstrem gueze som cantillon lou pepe gueze, boon gueze mariage perfait, 3 fonteinen oude gueze, hanssen oude gueze, og af samme anledning har jeg også fetish for brød med en meget tydelig surdejskarakter.

Du skulle nog gillat mitt första försök till surdegsbröd. Jäste gjorde det inte men mjölksyran frodades. Brödet smakade filmjölk och var på gränsen till för surt; men så fann jag ju också Hanssens Oud Gueuze närmast hälsovådlig att dricka.

Hej Arakun

Jo man kan nok også en lave en "single surdej", men jeg tror meningen er at man laver en blanding hvor syreligheden virkelig mærkes men på den anden side også har smag af brød og ikke bare ymer (fil) eller hanssen oude gueze :-). Men det kan man nok også med en enkelt hvis man ikke lader det stå for længe. Men jeg kører den ihvertfald  på denne måde - bagte i går og trods at formen ikke blev som jeg ville - da jeg ikke har brød forme - men dog ikke værre end at det ligner brød smile smagte det rigtigt rigtigt godt. Desuden synes jeg der er noget guezeagtigt over denne blanding mellem ungt og gammelt smile

Men meningen med den friske 2 dl (1 dl øl og 1 dl mel) er at give brødet en saftigere konsistens har jeg læst.

Tillæg til opskriften - jeg glemte  - efter man har isoleret 2 dl surdej til næste gang, tilsætter man salt. Folks smag for salt variere så det er noget jeg vil sige at man prøver sig frem indtil man selv er tilfreds.

Held og lykke:-)

Venlig Hilsen
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Okej, jag var bara tvungen. Testade att baka efter ett något förenklat recept och det ser ut att ha gått riktigt bra. Konsitensen är halvmjuk och de smular inte. Smaken kunde dock varit syrligare. Nästa gång utökar jag jässchemat till tre dagar.
Jag använde färdig surdeg från min surdegskultur och bättrade på den med en gnutta vanlig pressjäst samt smaksatte med lite kummin. Dessutom snålade jag med portern vilket kan ha straffat sig en aning.

Østdansk rugbrød

Dag 1
10 g jäst
1,5 dl surdeg
33 cl porter
33 cl bayer
7 dl grovt rågmjöl
2 dl hel råg
2 tsk stött kummin

Dag 2
33 cl bayer
3 dl grovt rågmjöl

Hej Arakun

Spændende at du krydrede det med lidt kummen - kunne jeg godt finde på en dag. Hav tålmodighed min dreng, hav tålmodighed næste gang smile

I øvrigt hvis du vil have det så billigt som mulig så brug hvidtøl/svagdricka. Jeg skal bage i morgen og ved en af surdejene havde jeg brugt dette og det lugter altså virkelig interesandt kan jeg love,,,,faktisk lugter det rigtigt godt med hvidtøllen/svagdrickan. Kopparbergs svagdricka til 13 kroner 1,5 liter er helt fin til dette.

Venlig Hilsen
-Jan

ALBA GU BRATH

Provade att använda svagdricka istället och lät dessutom surdegen stå en dag till. Tack för tipset, det blev ett fantastiskt gott bröd. Naturligtvis äter jag det med vällagrad dansk ost på.

Jamen det var da så lidt:-) Krucovice cerné anvendte jeg senest og det blev bestemt ikke dumt heller:-)

ALBA GU BRATH

9 Senast ändrad av jan_johansen (2007-05-07 14:21:52)

Hej igen!

Jeg har justeret min opskrift så det er blevet endnu bedre og mere "øllet" hvis man kan sige det sådan smile

Ingridienser:

Groft Rugmel (Fuldkorn)
Porter (eller anden sort øl - hvidtøl = svagdricka kan også bruges)
Pale Ale, Pilsner, eller Wienermalt
Rugkerner
Salt

Dag 1:

6 Dl Porter (eller anden sort øl/hvidtøl = svagdricka)
3 Dl Pale, Pilsner eller Wienermalt
3 Dl Rugkerner
Varme porteren op til 45 grader. Tilsæt malten og kernerne. Røre ordenligt om. Temperaturen bør nu være 40 grader. Dække det til og lad det stå. Rør om en gang om dagen.

Dag 3:

5 Dl Porter (eller anden sort øl/hvidtøl = svagdricka)
5 Dl Groft Rugmel

Varme Porteren op til 50 grader. Tilsæt melet og røre ordenligt om. Temperaturen bør nu være 40 grader. Dække til og lad stå. Rør om en gang om dagen.

Dag 5:

5 Dl Groft Rugmel

Varme Porteren op til 50 grader. Tilsæt melet og røre ordenligt om. Temperaturen bør nu være 40 grader. Dække til og lad stå. Rør om en gang om dagen.

Dag 7:

5 Dl Groft Rugmel

Varme Porteren op til 50 grader. Tilsæt melet og røre ordenligt om. Temperaturen bør nu være 40 grader. Dække til og lad stå i et par timer.

Blande nu alle surdejskulture sammen og rør ordenligt om. Isolere 2 dl af Surdejen og hvis du vil bage igen med det samme, så stille 6 dl Porter over og varme op til 45 grader hvor ved 3 dl rugkerner og 3 dl malt tilsættes og hele proceduren i det hele taget gentages. Ellers læg den isolerede kultur i køleskabet hvor den bør kunne holde sig i godt 2 måneder. Tilsæt nu salt. Jeg vil ikke angive en mængde da visse vil have meget salt mens andre som jeg forsøger at holde blodtrykket nede og dermed ikke bruger så meget. Visse opskrifter siger op til 50 gram men jeg anbefaler af andre årsager det halve. Desuden smager det bedre med mindre salt da man her virkelig smager at det er bagt med porter og at det er surdej man har lavet det af.....surt er godt og sundt så hvorfor ødelægge det med en salt overdose:-) Smør nu nogle brødforme. Justere dejen med ekstra mel (groft fuldkorns rugmel naturligvis) til rette konsistens (dvs fast men kan stadig både klistret og kan flyde i sneglefart). Læg nu dejen i brødformene. Fyld brødformene til lidt over halvt. Dække til og lad stå indtil formene er helt fyldte.

Varme ovnen op til 150 grader. Pensle med sort kaffe. Stil brødende i ovnen på den næst nederste rille når ovnen er varm. Lad stå 1 time. Sæt temperaturen op til 175 grader. Efter 1 time tages brødende ud af formene. Nu skal de bages ved samme temperatur på siderne og bunden i godt 20 minutter for hver (sider og bund altså). Nu bør brødende være færdigbagte ellers giv dem lidt til. Dække brødende til og lad dem stå 1 time eller 2. Læg nu brødende i en plasticpose som lukkes til og læg det i brødkassen hvis man har sådan en. Lad stå til næste dag. Bør være omkring 20 timer gamle inden man skære første skive, og smager bedst når de er 5-6 dage gamle. Skorpen der er ret så hård (som jeg kan lide det) bliver også lidt blødere når det står et stykke tid og dermed lettere at skære (hvis man som jeg ikke har en ordenlig brødkniv).

Smager super godt og anbefales på det skammeligste.

Venlig Hilsen
-Jan

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Stort.JPG

ALBA GU BRATH