Snabbmäska
Då AG kan ta en hel dag blir det för länge mellan bryggningarna. Extraktbryggd passar då bra när det saknas tid.
Problemet med extraktbryggder är att de nästan kräver "tillsatser" ( så som krossat korn, vete etc) för att få rätt fyllighet och skum.
Om man då delmäskar (60 min rast + lakning) blir tidsvinsten inte så stor jft AG.
Vad jag då funderar på är om det inte skulle kunna gå nästan lika bra att göra en "expressmäskning" under kort tid och lite högre temperatur (för att gynna dextrinerna)?
För en male ale som man vill ha i krossat korn, vete och karamellmalt skulle det kanske gå att göra på detta vis för maximal tidsvinst:
[För 25l paleale]
Koka upp 20L vatten och (under tiden det kokar upp)
Koka det krossade kornet (200g) och vetet (200g) i 5 min.
Blanda 300g karamellmalt, 300g palalemalt, kornet och vetet med 4 l vatten och håll vid 69C i 25 min, mäska ut vid 75C i 5 min.
När de 20L vatten har kokat upp häller man i lite maltextrakt och beskahumlet (för att maximera beskan) och kokar detta tills mäskningen är klar.
Sila av "skrotet" och skölj igenom med ngra liter vatten.
Häll över i kokkärlet och koka så att beskahumlet kokat i 60 min.
Med detta förfarande förlorar man ju ingen tid på att mäska iom att det sker under tiden beskahumlet kokar och man får samtidigt en "riktig" mäskning fast då under kort tid.
Hur mycket sämre blir smakutbytet av vete, korn osv om mäskningen endast sker under säg 20-30min och lakningen bara blir att hälla igenom ett durkslag med ngra liter vatten?
Tidsvinsten mot att mäska och laka som vanligt blir ju minst 2-3 timmar. Det skulle då kunna gå att göra en expressbryggning som blir klar på 2 till 3 timmar men med de flesta av de fördelar en AGbryggning ger.
Vad tror ni?
[just det ja, glömde fråga en sak: hur mycket tjänar man på generellt (smakmässigt) att mäska under längre tid jft med kortare tid om man inte vill ha ut förjäsbara sockerarter. Om mäsken är väldigt tjock och temperaturen är 70C skulle det då gå att bara mäska i 5 min (eller så) för att få bra skum och fyllighet?