Bröd med malt

För ett antal år sedan brukade jag baka bröd på filmjölk och mörkt lantbrödsmjöl. Med den mjölblandningen gick det lätt att baka grovt bröd som inte smulade och som dessutom smakade väldigt gott. Men så bestämde jag mig för att mjölblandningar var fusk och att jag skulle köpa alla ingredienser var för sig. Så, vad innehåller då påsen?

vetemjöl
rågmjöl
rågkli
skållat rågmjöl
malt av råg
surdegspulver av råg
maltmjöl av korn

Problemet var naturligtvis malten. Var fick man tag på den? På Nils Oscars hemsida såg jag att de gjorde reklam för sin havremalt. Det gjorde mig mer övertygad om maltens förträfflighet i bröd men det gjorde den inte lättare att få tag på.

Men nu har jag börjat med hembryggning och har helt plötsligt en massa små påsar med olika specialmalter; däribland 1 kg rågmalt. Wow! tänkte jag och kompletterade mitt favoritrecept med lite krossad rågmalt.

Grovbröd på råggröt (3-4 limpor)

Dagen innan tar jag fram 1 1/2 dl surdeg ur frysen och blandar den med 4 dl rågmjöl och 4 dl vatten.

Råggröten

13 dl vatten
4 dl grovt rågmjöl
2 dl hel råg
1 dl krossad råg
1 dl krossad rågmalt

Sjud gröten 10 min och låt den därefter svalna.

Bröddegen

25 g jäst
1/2 dl olivolja
3 msk mald anis och fänkål
en gnutta salt
råggröten
surdegen
hälften/hälften grovt rågmjöl och specialvetemjöl
(en liter av varje sort och därefter tills det blir lagom)

Låt jäsa nån timme eller två i degbunke och 30 min på plåt. Gräddas vid 200°C i 60-90 min beroende på ugn.

Sv: Bröd med malt

tjena, jag tänkte bara fråga, vart får man tag på hel råg? jag har letat och letat men jag hittar ingeting...

För att bli en riktig man, ska man lyckas med att brygga god öl

Det enda märke jag har hittat är Saltå Kvarn. Hälsokost här i Lund har ett fantastiskt utbud av deras produkter. Rågen köper jag dock på Konsum ett kvarter därifrån eftersom det är några kronor billigare.

4 Senast ändrad av kurribolli (2007-05-09 20:31:02)

jag bor i sthlm så jag åkte till coop forum vid brommaflygplats, där hade dom några av saltå kvarns podukter bland annat krossad råg, grovt rågmjöl. Men inte Hel råg, kan jag ersätta det med något, eller kan ju kolla på hälsokost butiker som du big_smile. Sen så vad har det för smak? smakar det mkt eller lite anis? har precis gjort surdegen som ska stå 2dgr..

Rågkross fungerar det också. Hel råg tycker jag ger mer spänst än kross och det gör brödet mer spännande. Sen tycker jag att den hela rågen påminner en del om solrosfön till form, konsistens och även smak när man väl blandat dem i bröd.

Tre matskedar anis ger en tydlig smak utan att dominera brödets andra smaker.

det låter underbart gott, jag rapporterar när jag har smakat första brödskivan. wink

Hmm. Dom blev grrymt goda, jag provade lite olika grejer:1limpa i "form", 1Limpa med ägg som granering, 2Limpor som dom bara var. Dom blev lite hårda, skulle ha gjort dom "större". Annars så var smaken himmelsk god wink

Så bra! Det glädjer mig väldigt. Berätta gärna om du kommer på några nya spännande ingredienser. smile