Tips för få låg temperatur

När jag satte min senaste öl på jäsning så ville jag jäsa vid 20 grader eller stax under. Det kan vara svårt när frukan är frusen av sig och kräver 22 grader innomhus.
Då satte jag jäshinken nära en ytterdörr som inte används och satte ett liggunderlag i en halvcirkel runt så att det var öppet mot ytterdörren och isolerade mot innomhusvärmen. Ovanpå detta lade jag en tjock filt.

Resultatet blev att det är 18,5-19,5 grader vid brygghinken.

Det funkar förståss bara på vintern.

Sv: Tips för få låg temperatur

Man kan lägga blöta handdukar på jäshinken.
När vattnet dunstar tas värme från omgivningen.
Man måste se till att hålla handdukarna konstant fuktiga.
Risken finns förstås att handduken börjar mögla smile

Jag har samma problem. Alla mina element står på noll, men jag misstänker att tanten under mig eldar alla element på max, så jag har konstant 22-23 grader i längenheten, året runt. Det har nog varit orsaken till flera misslyckade brygder, börjar jag misstänka...
Tack för tipset Kenneth, det ska jag prova! Finns det andra sätt månntro?

sätt jäshinken i ett större kärl med vatten i. jag sänker ner jäshinken i mitt kokkärl (rf-stål). det funkar bra, lugnar ner jäsningen betydligt. inget mögel.

Död åt Reinheitsgebot!

Ja, man kan till och med komplettera med att kasta i stora isblock.
Man kan t.ex. ta 2 liters Big pack och fylla med vatten och frysa in i förväg.

I princip skulle man kunna använda locket på en elektrisk kylväska för att kyla med. Om man bygger en låda av frigolit och ställer brygghinken i den. I ovansidan på frigolitlådan gör man ett hål så att man kan montera/lägga kylboxlocket där. Jag vet inte om de går att reglera kyleffekten på men annars kan man minska strömmen till den med någon regulator.

Enklast, bäst och billigast är väl ändå att köpa ett begagnat kylskåp, modell mindre?

Kan man hålla ett kylskåp på 18-20 grader?

Ja - med en separat termostat. Humlegården säljer en mycket bra. Koppla in den mellan kylskåpet (eller frysskåpet/-boxen) och kontakten i väggen. Ställ kylskåpets egen reglering på max. Ställ in önskad temperatur på termostaten. Det får givetvis inte vara kallare i rummet än den önskade.

Jag har dock ett kylskåp på balkongen som är värmeskåp på vintern och kylskåp när det är varmare. När det är kallt har jag inte kylan på utan matar när det behövs istället en värmefläkt (liten kupévärmare) inne i skåpet  via termostaten.

Björn, fan vad man blir impad ( ursäkta språk bruket ) värmeskåp på vintern med kupevärmare. Härligt med alla inovativa mäniskor., något att ta efter, har aldrig ens tänkt i dom banorna . Forumet lär en alltid något nytt!!

MVH SKOOGIS

PS Jag har inte vågat mig på en lager pga för hög temp innomhus , nu är det klart för lager bryggning, uteförådet kupevärmare och termostat, KLOCKRENT SA URMAKARN