1 Senast ändrad av GasJanne (2007-03-14 22:40:02)

Blått Mäskkärl

Jag har nu efter ett antal extraktbryggder bestämt mig för att brygga med "riktig malt".

Efter att kikat runt på forumet på jakt efter mäskkärl upptäckte jag Den blåa kylboxen, och tänkte, den verkar ju bra! Är det bara att ta vilken box som helst?

Eller kanske finns det bättre/enklare metoder att göra andra mäskkärl?.

Sv: Blått Mäskkärl

Funkar nog med vilken som hellst, de flesta verkar använda ÖB´s blåa, är lätt isärtagbar och har lätt diskad/tvättad plast både invändigt och utvändigt.
Vill du inte borra hål för kran etc i den så köp 2st små 10L vanliga plasthinkar a´la bärhinkar och sätt kran i ena och borra massvis med 2-3mm hål i botten på den andra så den blir som en stor sil ungefär. Funkar kanon och delar inte med sig av plastsmak etc som man kanske skulle kunna vara orolig för.

Sv: Blått Mäskkärl

Jag har testat lite olika mäsk/lak-kärl och kylboxen är enligt min mening helt överlägsen t.ex två hinkar som beskrivits tidigare. Min är på 20 liter och är lite för liten om jag skall göra Barleywines, Imperial Stouts och liknande (min normala satsstorlek är endast 13 liter då jag inte kan koka mer än max 18 liter vört i min gryta på spisen). Funderar på att skaffa en större 32 liters från Clas Ohlson. Jag kan tänka mig att en 32 liters kylbox skulle vara bättre för de av er som gör "normala" 25 liters satser.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte