Rågstout och torrhumlad pale ale
Vår första bryggd, en välhumlad bitter på extrakt, tycks ha gått väl. En utvärdering kommer inom kort när vi haft chans att prova den ordentligt. Nu sitter jag och skissar på två nya bryggder där jag tänkt prova att delmäska på några olika specialmalter. Eftersom detta blir lite av ett experiment har jag naturligtvis tonvis med frågor. ![]()
#1 - Rågstout
Målet är här att skapa en komplex, smakrik och lite småknepig stout. De smaker jag strävar efter är sotig, vidbränd (likt Flying Dog - Gonzo Imperial Porter eller St Peter's Cream Stout) samt en vinaktig kryddighet med inslag av bär (Herslev - Four Grain Stout). Kanske lite väl ambitiöst för att vara min andra bryggd, men vi får väl se vad det kan bli av det. Jag har läst igenom Cat's Meow och försökt kombinera några olika recept jag fann passande.
Specifikationer:
Mängd: 20 liter
Startdensitet: 1060 - 1070 OG
Beska: 60 IBU
Ingredienser:
3,0 kg Maltextrakt
400 g Rågmalt
300 g Chokladmalt
300 g Svartmalt
30 g Target puckar 12,0% (60 min)
(eller Nugget eller Chinook...)
20 g Fuggle puckar 4,7 % (20 min)
20 g Fuggle puckar 4,7 % (5 min)
Safale S-04
Så till mina frågor:
1.1 ) Hur mycket svartmalt vågar man använda? Hur är balansen mellan specialmalterna i övrigt? Blir smaken mer balanserad om jag tillsätter lite Crystal-malt?
1.2 ) Jag hade helst använt några hekto havregryn, men i How to Brew står det att havregryn måste mäskas tillsammans med (enzymhaltig) kornmalt. Ska jag tolka det som att det bara att glömma havregryn till delmäskning? Bäst vore kanske att delmäska på specialmalt plus ett kilo pale ale-malt. Jag har inte rätt utrustning, men mig gör det inte så mycket om utbytet blir dåligt. Sen är jag också rädd att om jag tillsätter havre så blir det tillsammans med rågmalten en enda gegga som är halvt omöjlig att laka ur.
1.3 ) Vi funderar på att brygga 5 liter extra som vi smaksätter med rostade ekspån. Jag har läst i en bok om cider att dessa ska tillsättas efter omtappningen, dvs till sekundären. Cider ska dock mogna tre månader och ett öl bara två veckor. Hinner det få tillräcklig eksmak på den tiden eller kan jag förlänga sekundären till säg en månad?
#2 - APA/IPA
Hittade ett recept på en Anchor Liberty Ale-klon i Cat's Meow. Jag har justerat mängden malt för att bättre matcha styrkan (5,9 vol%) hos Liberty Ale. Dock kliar det lite lätt i klåfingrarna och jag funderar på att tillsätta ca 150 g rågmalt.
Specifikationer:
Mängd: 20 liter
Startdensitet: 1060 OG
Beska: 67 IBU
Ingredienser:
3,0 kg Ljust maltextrakt
300 g Crystal-malt
30 g Target puckar 12,0% (60 min)
(eller Nugget eller Chinook...)
30 g Cascade kottar 6,8% (20 min)
30 g Cascade kottar 6,8% (5 min)
40 g Cascade kottar 6,8% (torrhumling)
Safale US-56
Fråga:
2.1 ) Såg i videocasten 'Basic Brewing' (tack Svejk för länken) att man får bättre beska om man kokar bitterhumlen med endast en fjärdedel av maltextraktet och tillsätter resten tillsammans med smakhumlen. Är det någon som har testat detta och kan rekommendera det?