Sv: Bitter på extrakt
det kanske bara gäller färdiga ölsatser, med flytande extrakt? eftersom dessa enligt instruktionen ska blandas ut med socker... det är min gissning.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Bitter på extrakt
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
det kanske bara gäller färdiga ölsatser, med flytande extrakt? eftersom dessa enligt instruktionen ska blandas ut med socker... det är min gissning.
Hej Arakun
Hvad venter du på? Hop ud i allmalt brygningen. Jeg startede direkte der, og ser ekstraktbrygning som spild af tid og penge hvis man har mulighed for allgrain brygning. Der lyder meget sværere end det er at brygge med malt, og med lidt personlige tricks styrer det mere eller mindre sig selv under de vigtigere faser. F.eks har jeg varmeisolering til min gryde så det er bare at varme op, hælde malten i, og så stiller jeg dte bare på bordet hvor det står og passer sig selv indtil udmæskningen skal i gang, men når man først når rette temp, så står det for sig selv. Og øllet bliver så meget bedre - syntes du at din øl var god nu, vent så bare til du brygger allgrain.
Noget af det sjove ved brygning er jo at jo længere tid man brygger desto mere forstår man at man ikke kan brygge - forstået på den måde at man lærer noget nyt op til mange år efter man startede med at brygge.
Kom i gang med allgrain, det er sjovere, billigere og man får vigtigst af alt bedre øl (ikke at ekstraktøl behøver at være dårlige - jeg har smagt flere rigtigt gode).
Venlig Hilsen
-Jan
Jo, jag hade tänkt gå över till allgrain förr eller senare. Men efter att jag har hört så mycket gott om det så får jag nog skynda mig att snickra ihop ett lakkärl. Frysväskan med tappkran tycker jag verkar smidig och bra.
Det lyder godt. Og i øvrigt ellers tillykke med din præmiere øl:-) Herligt når man lykkes:-)
Hmm... Jag är inte helt med på vad du menar här Bo. För det första har jag aldrig upplevt att min hembryggning inte är "erkänd" när jag med glödande blick inlevelsefullt berättar om mältning, lakning, humling osv. Snarare tvärtom, jag har redan lyckats locka in två nya hembryggare på den korta tid jag varit helmaltsbryggare. För det andra är jag inte helt med på varför det måste bli "erkänt" om det nu inte redan är det (vilket jag aldrig upplevt :-) )... Man är väl inte så beroende av den allmänna opinionen att man inte kan stå för det man gör?
Nä studenter, brygg på och var glada! Dra igång en helmaltsbrygd nästa gång, det är fantastiskt spännande och roligt!
Själv jäste jag både mjöd (äkta på honung) och cider under min studietid nån gång på stenåldern för 15-20 år sen. Och detta till trots lyckades jag klara alla tentor, så visst kan man plugga på duktigt och ändå brygga / dricka öl! Det är nog snarare en förutsättning... Eller nåt.
Hej
Fel av mej. Som vanligt va jag för snabb med att läsa. Ber om ursäkt. Mitt fel, jag måste skärpa mej med att läsa vad som det egentligen står. Det jag egentligen menade som jag missförstod det var att när "studenter" på olika tekniska högskolor som egentligen inte tidigare brytt sej om annat än "vad" vi ibland kunde läsa i GP (nu pratar jag om Västra Götalands regionen) att chalmers ansökte om att få en direktlinje från det tidigare Pripps bryggeri till sej. Det var sådant jag tyckte liksom förstörde vår seriösa strävan att brygga öl .
Men jag håller med dej vad du svarade mej. Jag var för snabb. Du kanske oxså kan förstå mej lite i min "upprördhet". Va bra att du fått budskapet att gå vidare.
Bo
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Bitter på extrakt