1

Hur god är Stormaktsportern?

Är det någon här som smakat Närke kulturbryggeri Stormaktsporter?
Den ligger ju etta på Ratebeer så det vore kul att veta om den är värd att leta efter.

Sv: Hur god är Stormaktsportern?

Tyckte det var något suspekt att porter och stouts dominerade top-50 (eller om det var top-100) till nätmare 90%.  Men sorry, det svarar inte på din fråga och till den har jag heller ej något svar tyvärr.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag har svårt att förstå hur en öl kan vara värd 199 kronor.  Det dyraste jag någonsin betalat för en öl var 7-8 euros för Westvletern i en belgisk specialaffär på Chausse de Wavre.  Det tyckte jag inte var värt de 25 cl jag fick.

Utan att ge mig in i någon ekonomisk diskussion så tycker jag att Stormaktsportern är en utmärkt bryggd.
Har inte provat "Kaggen".

Beklagar att jag drog in en ekonomisk prägel på en tråd som handlar om en god öl.  När jag får tillfälle ska även jag prova Stormaktsportern för att göra mig en egen uppfattning - förmodligen blir det då inte Kaggen, om nu inte någon bjuder mig förståss...

Den dyraste ölen jag köbt var i ryssland faktiskt och det var en gose   en sorts veteöl fra leipzig området kryddat med salt och koriander http://www.gose.de/  Bayrishe bahnhof (glömd hur det stavas). Priset var motsvarande 143 kronor för en 75 cl flask. Flaskan i sig vägde 1 kg - oval i botten och med lång smal hals. I Hembryggaren för 2 år sedan var det en artikel om den. Jag hållar dock inte med angående mjölksyrabakterier - i allafall inte vad angår den jag har druckit.

Men oavsett, så var det ju en veteöl, och det är inte öl med superkomplexitet. Jag köpte den därför att vi sparade pengar genom ett helt år för att kunna åka både till ryssland som är min frus hemland, och danmark. Den andra anledningen att det sannolikt var första och sista gången jag såg den ölen - jag såg den inte heller mer den semester 2005 och inte heller 2006. Men när allt är sagt - förutom tors belgovita gjord på saccaromyces johansensis 2 jästen finns det inte bättre veteöl. Jag älskar gose som satan - klart bättre än alla sorters veteöl och den var klart värd pengerna särskild som engångs upplevelse - jhag har inte glömd bort den.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jo det var Kaggen jag var ute efter.
Ok det verkar ju vara viss samstämmighet i att ölen är riktigt bra, det låter lovande.

Rent generellt är jag förvånad att det finns så många riktigt prisbelönta svenska öl som varken går att få tag på i bolaget (om inte flera flak beställas) eller bättre pubar (akkurat, OT osv).

Det finns ju några microbryggerier som fått lysande recentioner (tex Närke KB och Nynäshamn ÅB) om man vill prova flera olika sorter fins det tex någon pub i Stockholm som har deras bättre öl eller är man tvungen att åka till bryggeriet?

Hej,

Prova att bege dig till Glenfiddich Warehouse på Västerlånggatan. De har nog flest svenska mikrobrygder i Stockholm (och i världen...). Senast jag kollade så erbjöds i alla fall minst en närkebryggd och mycket annat intressant.

Annars kanske en utflykt till nån välsorterad nynäspub kan vara något. Där lär flera nynäsbryggder serveras regelbundet.

Hardy