Utmaning till er konstnärliga musiker

Det har tidigare på olika ställen pratats om att beskriva smaker i musik. Jag håller för tillfället på att försöka förstå mig på hjärnans hantering av smaker och dofter. Tittar man på nervbanorna så verkar doft och smak vara flerkanaligt, men någon form av konvergens måste finnas i hjärnan.

Ljud och bild går utmärkt att översätta digitalt. Men värre är det med smak och doft.

Normalt beskriver vi smak i ord, men jag tycker det vore intressant att på mer allvar utveckla ett ljudsystem för smak och arom beskrivningar. Givetvis måste vi synkronisera våra hjärnor en aning för att enas om systemet, men helst ska det ligga så nära den naturliga intuitionen som möjligt.

Fördelen skulle vara att man kunde beskriva en öl med ett ljudlklipp som enkelt digitalieras. Ett ljud uppfattas dessutom omedelbart och naturligt av hjärnan. En beskrivning i ord känns som om den kräver mer arbete av hjärnan innan smak och doftförnimmelsen skapas?

Om jag vore en konstnärligt lagt musik/ljud skapare, skulle jag försöka tonsätta de vanligaste grundsmakerna och dofterna i öl. Smakelementen skulle förslagsvis bestå av periodiska ljudkomplex (inte monotona en-frekvenser) utan snarare som små "ljudbilder"... som tillsammans byggeru pp ölen. Kunde man med en sådan bild också då få in de naturliga "balanserna" mellan olika ljud precis som musik balanseras olika så vore det tycker jag en väldigt intressant idé.

Man skulle sedan kunna hitta ljudbilder för en öl, genom att låta en person manövrera de olika "instrumenten" via en datorskärm, och sedan justera ljudet tills han finner att det blir harmoni i hjärnan samtidigt som han dricker samma öl. Vad tror ni om det? Sedan borde hjärnan (med lite träning) kunna associera ljudbild med konstruerade "smak och doft bilder" i hjärnan utifrån associationer mellan ljudmönster och doftmönster.

Jag har läst flera artiklar och en trevlig bok, och även om nervbanorna i princip grå från enskilda smakceller, så dels så uttrycks som det verkar ibland(inte alltid) flera olika grundsmaker i samma smakcell, dels så finns det stöd för att i vissa fall tidsanalys kanske används av hjärnan för att skilja med olika mönster. Men trots den mångkanaliga soppan, så måste det rimligen ske en konvergens i hjärnan där jag har lite svårt att se den mångkanaliga naturen. JAg tror att någon form av mönster som inbegriper tidskoder måste finnas, och då ligger väl ljudassociationen väldigt nära till hands?

/Fredrik