1 Senast ändrad av Kenneth (2005-02-17 13:37:55)

Trassel med webbutiken

Hej!
På senaste tiden har jag bara fått upp en helt tom sida när jag försökt komma till web-butiken. Det verkar som om någonting är trasigt då och då.
Problemen började i samband med flytten av Humlegårdens hemsidor (runt jul-nyår?).

Det konstiga är att ibland fungerar det, ibland inte, och jag kan inte hitta något mönster.

Vad är det som har ändrats?
Jag har aldrig problem med att använda detta forum och det gör det hela ännu underligare.

En mycket fundersam Kenneth

2 Senast ändrad av PeO (2005-02-17 13:21:05)

Sv: Trassel med webbutiken

Hej,

jag har upplevt samma problem. Det hänger sig när man skall in på butikssidorna. Men det brukar bara vara att vänta. Och, det började i samband med flytten. Jag har tidigare påtalat det till "sitemanager" varpå problemet försvann men igår var det likadant igen.

/PeO

Sv: Trassel med webbutiken

Det stämmer. När vi flyttade till den nya webbhostingtjänsten i mellandagarna blev det ibland långa uppstartstider när man ska komma in i webbutíken (ca 10-20 sekunder). Det beror på flera faktorer, bl.a.:
- Uppstartstiden för programvara
- Hur många som är inne just då i webbutiken
- Antal artiklar (det finns över 400 artiklar just nu!!)
- När man senast besökte webbutiken
- Inställningar i webbläsaren

Den tjänsten som vi använde förut hade en modul installerad som gav lite "turbofart"  när man körde webbutiken. Det var en anledning att vi valde den. Tyvärr, blev det en hel del strul med företaget (t.ex. vid flera tillfällen var humle.se oåkomligt i ett halv dygn). Pga det så valde vi att sätta högre prioritet på tillgänglighet och flyttade webbutiken. Den nya tjänsten har inte samma modul installerat.

Problemet verkar ligga i just det ögonblicket att man ska besöka webbutiken första gången. Då kan det ta lite tid. När man är väl inne i butiken brukar det sällan vara ett problem. Man kan ställa in webbläsaren att använda "cachade" sidor i första hand och det verkar minska väntetider. Vi håller på titta på en annan webbutikslösning just nu men har inte någon tidsuppskattning när den ska vara klar.

-= Ken =-