Jag har aldrig hållit på med lambisk öl själv så jag vet inte direkt...
...men en gissning är att man vill minska mängden enkla sockerarter och öka mängden dextriner och stärkelse eftersom Brettanomyces brukar ofta kunna bryta ned dextriner med det kan inte normal öljäst, om man blandar stammar och bakterier.
Annars skulle möjlige öljästen konsumera allt socker och alla aminosyror innan brettanomyces hinner ge så mycket smak. Så jag tror att det handlar om att ger tex brettanomyces ett litet mer övertag i vörten. När det är slut på enkelt förjäsbart socker, så får brettanomyces chansen att hugga in.
I spontanjäsingar som ibland används, brukar olika organismer komma in i olika stadier. De som är först ut på banan är det som gillar glukos och växer snabbt. Jag tror att de som är sist ut på banan är brettanomyces... de förjäser en del av de som de andra organismerna lämnat efter sig. Men under förutsättning att de finns tillräckligt med näring kvar i form av aminosyror och proteiner. Många brettanomyces kan bryta ned dextriner och större proteiner.
Möjligen kommer saken i ett annat läge om man tillsätter förkulturer av de olika organismerna istället. Då kan man eventuelly styra om tidsplanerna.
Och så är det väl frågan om hur man vill det ska smaka, och hur lång ti det får ta och vilket FG man vill ha. Tex hur många % utjäsningen vill man att vanlig jäst ska göra? Lägre förjäsbarthet och längre jästid borde gissningsvis öka brett karaktären och minska den normala S.Cerevisae karaktären.
/Fredrik