1

(11 svar, postad i Inget av ovanstående...)

BBOB skrev:

tequila eller rom.

Det godaste jag druckit är trois rivières rom 1980 snart slut :-(

+++ Bäst!

Kolla ett bryggprogram. Typ Beersmith, eller nåt gratisprogram. Där kan du lätt laborera med malt och humle, och se hur t ex 60 min kok med centennial påverkar IBU-värdet (beskan)...
...och se hur OG går upp å ner beroende på hur mycket malt och vatten du tillsätter...
Läs, plugga, nörda, doktorera. Ölen blir bara godare å godare ju mer du lär dig!
GO BREW!

3

(540 svar, postad i Utrustning)

Glimrande Lindh!
(Som alltid)
????????

4

(540 svar, postad i Utrustning)

slussenporsche skrev:

Om man likt Megen upplever att ölet ändå (trots PH 5,2 i mäsken) blir något syrlig..
Vad göra?
Har mjukt vatten och använder PH5,2 Stabilisator.

Björn Petersson skrev:

Den här salttillsatsen till 20 liter vatten ska få ditt vatten att "imitera" vattnet i Burton on Trent som har ett hårt och sulfatrikt vatten vilket accentuerar beskan och bör ge ett torrt och "crispigt" öl - en populär modell för IPA:s etc

15g kalciumsulfat
11g magnesiumsulfat
1g kalciumklorid
4g kalciumkarbonat

uppskattat pH 8,33
kalciumkarbonatet och kalciumsulfatet bör tillsättas i mäsken när maltet finns där.

Kom ihåg att jag fick detta tipset (baserat på just mitt vattenvärde) för ett par år sen. Och kom på att jag tydligen borde börja läsa på lite om vattenbehandling. 8,33!
Nån som kan tipsa om lektyr?, helst på svenska!

5

(540 svar, postad i Utrustning)

Om man likt Megen upplever att ölet ändå (trots PH 5,2 i mäsken) blir något syrlig..
Vad göra?
Har mjukt vatten och använder PH5,2 Stabilisator.

6

(540 svar, postad i Utrustning)

Dompan skrev:

- Den mängd vatten jag mäskar in med som överstiger 2.5L/Kg malt tillsätter jag 1ml/10L mjölksyra i. Om man till exempel mäskar in 5kg Malt med 25L vatten så blir det 12.5L mer vatten än vad en 2.5L/kg malt koncentration skulle ha behövt. Då tillsätter jag 1.25ml mjölksyra.

Jag kör också med PH 5.2 Stab.. Skall jag ändå pytsa i mjölksyra? Har Väldigt mjukt vatten....
Mvh A

ottoagda skrev:

Vill brygga en frisk och lite syrlig sommarale' som har inslag av Fläder.
Finns det ngn humle som smakar Fläder eller är man tvungen att blanda in riktiga Fläderblommor?

Tacksam för svar... Anders

Ring Nynæshamn (Ång-?) Bryggeri å fråga om dom kan dela med sig av Original-receptet till Bedarø Bitter. Den var visserligen Torr, men Flæder-aromen var grym!

8

(3 svar, postad i Humlegården)

;•))

9

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Kan jag ha shockat ihjäl en del av jästen?
Om jag rehydrerade i typ 30* - och sen pitchade över 10 liter 10*...??
A

10

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej!
Jag har två termometrar. Bägge visar exakt samma...
Smakar syrligt, och lite jästigt...
Brygger jag typ Pale Ale med ca 64-65* mäskning, vill jag ha en utjäst torr öl. Gärna ett FG på 09-10... Brukar ju dock sällan ha så hög procent special-malter. Och kan väldigt lite om jäsbarhet etc..
Nåja.. Bare å brygga nytt!!
A

11

(3 svar, postad i Humlegården)

Hej Humlisar!
Har ni för avsikt att ta in, och börja sälja, den synnerligen söta lilla Braumeister 10 lit..?
Såg den i nån amerikansk tidning, och blev liksom lite kär wink
Mvh A

12

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej! Hemma nu.
Bryggde ju 7/3..
Nu är det 22/3.
Stått nästan 2 veckor i 22 grader. SG har gått från 1022-1020, så jag dödsförklarar härmed denna batch.
Nån som vill slänga in en sista gissning på vad som gick fel???
A

13

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

hujo skrev:

med en fjärdedel av malten bestående av amber och cara-pils så kommer den nog inte jäsa ut jättemycket mer.

Bra där Hujo!
Tänkte ej på "utjäsningsbarheten"(????) på de olika maltsorterna...
US-05:an brukar dock göra jobbet hos mig, å det bubblade ju på ordentligt efter 24 tim. Mysko dock att det ej genererade nåt skum att tala om?!!
Nu åker jag bort 10 dagar. Återkommer med SG vid hemkomsten!
A

14

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

musky skrev:

Senaste 3 bryggderna så har jag prövat med wyeast smack packs, typ bavarian lager osv...

Ny i smackpack-gamet, lager, inte ett ord om förkultur...
Underpitch kanske?

15

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack Brandis & Weinkeller!
Jag stänger av kylen å låter det jäsa i typ 20-21* istället för 18-19.
Ger den en vecka åtminstone.
Snurrar/rullar fösiktigt upp jästen i ölen var tredje dag.
Sen tar jag nytt SG....
Hade tänkt torrhumla med 25g pellets, men det kanske jag bör hoppa över nu då?
A

16

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

hej!
har för mig att jag hällde i jästen i jäshinken först, och slabbade sen ner ölen genom saftsilen. slabbade så mycket så möjligt för syresättning + att jag vispade lite efteråt med "auto-siphonen" (hade glömt att sterilisera min ballongvisp) smile
Mäsk temp var OK! 65-66* vid start, 63-64* efter 90 min..
Jäst vid pitch var en dec skumgröt, och höll nog 20-22*..
Ölen jag hällde på kanske var nere på 10-12*..
Malten var:
1000 g Belgisk Pale Ale
500 g  Tysk Pils
300 g  Tysk Carapils
200 g  Engelsk Amber
Tilläggas bör: Det var en skåprensning, Pale Ale + Amber krossades för 3 månader sedan. Pils & Cara krossades +1 år sedan! Samtliga har förvarats svalt och välförslutet...

17

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej Humlemänniskor!
Första bryggningen på ett tag nu, och det sket sig ju tydligen?
Jäsningen blev tydligen lite tilltrasslad av att jag pitchade i för kallt grönöl (körde kylarn den vanliga halvtimmen, men glömde att det är vinter=mitt kylvatten är Kallt! - och att jag gjort en halv sats, bara 9 liter....
Nog har den jäst ner SG lite 47 - 23, men kommer den orka jobba ner den till 10?

Här nedan har jag kopierat in min högst personliga brygg-logg...

Tankar kring min problematik? Behöver den hjälp på traven för att jäsa klart?

BIAB - 7/3.
Lunchtid
12 liter vatten till 2 kg malt - mäsk 65* 90 min +ph-stab-pulver (gav ph=5,2)
Sen 1,5 lit kokt 78* vatten +  0,5 lit biab-pås-vatten avrunnet.
Ca 13 lit vid kokstart. Bra kok på 11:an på stora plattan, utan lock, men med dubbelisolering.
Fixar Flock & Nutrient.
20 min kvar - 10g columbus whole
Flock, Nut, spiralkylare med hett vatten i, öka till 12:an + lock på..
Kokade igen på 1 minut!!!! Fett!!!
5 minkvar - 15g mosaic pellets
Kylning = på med lock, försiktigt av med isoleringen. Under tiden rehydrering av US05 i 1 dl 25-30* kokt vatten..
Paus efter kylning; Upp med spiral, låt grischet sjunka undan en aning.
OG: 1047. Ren mild syrlig (jäs antagl)  ljus maltig
Pitchade för kallt, (men rikligt; en påse välrehydrerad US05 till 9 liter OG1047) och syresatte dåligt sad, så efter redig slabbning genom saftsilen borde jästen ändå göra jobbet?
Tempad jäsning i kyl: På 19*, Av 18,7*
8/3 kväll: pluppar mer än varje sekund nu, men bara 4-5 mm jästskum på ytan...
9/3: 4mm jästskum på ytan, nere på ett plupp var 20 sek. Kör en "stående rullning"..
10/3: mindre jäs-skum, men ca ett plupp var 15 sek..
11/3: jästsummet nästan helt borta. SG 1022. Avstannad jäsning. "Stående rullning" igen...;(

Mvh A

18

(12 svar, postad i Utrustning)

Tack för input Björn! Jag är dessvärre tekniskt efter så jag tappade dig...
Hur tror ni det funkar att vrida på ratten när man har en het 36 lit patinagryta stående på plattan?
Jag tänkte inte meka nåt, endast BIAB mäska-koka öl.. Är Hendi fortfarande Bästa köpet?

19

(12 svar, postad i Utrustning)

Är "Hendi" ett bättre köp än "Bartscher" ???

ps. Läste en annan tråd här och fick lära mig av Lindh att man kan köra lite vardagsedge med överlast på plattan :-) Tack! Ds

20

(12 svar, postad i Utrustning)

TACK!
Jag har forskat lite, och går nog på Fearwolf linjen ????

Klicken, um das Bild zu vergrößern
Ähnlichen Artikel verkaufen? Selbst verkaufen

Bartscher Induktionskocher IK 35S - 105835S

Skall bara komma över språkbarriären, så jag kan få hem den...

21

(12 svar, postad i Utrustning)

Nån som kan rekommendera bästa värmekällan till mina öl-kok?
Använder mig av en 36 liters patinagryta med liggunderlagsisolering, och vill gärna undvika extrautrustning (typ "doppvärme").
Heavy duty går före budget ????
A

Hej.
Hur jäser du ölen?
Jag hade liknande problem förr (även en känsla av "papp" i smakupplevelsen).
Men sedan jag införskaffade ett kylskåp + universaltermostat så har alla brygder blivit bra ????

23

(8 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

scaryeyes skrev:

Men vad är en bitter???

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Bitter_(beer)

Tack!
Upplever ofta att den teoretiska IBU'n är mycket högre än vad mina (visserligen avtrubbande) smaklökar upplever...
A

25

(3 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej!
Bryggde en Ale förra veckan. BIAB. 25 liter i grytan + 4,5 kg malt.
Fick 17 liter i jäskärlet (ingen laknings-tillsats). Kan nog få ut 15,5 lit på flaska.
Mitt "Brewers Friend"-bryggprogram påstår att jag landar på IBU = 63 !

Är det rimligt?
Hade ett OG på 1058, och får väl ett FG på runt 1010...


Amount     Variety     Type     AA     Use     Time     IBU
5 g    Columbus    Leaf/Whole    18    Boil    70 min    13.54
5 g    Columbus    Leaf/Whole    18    Boil    40 min    11.5
10 g    Columbus    Leaf/Whole    18    Boil    15 min    13
15 g    Mosaic    Pellet    12    Boil    15 min    14.31
15 g    Mosaic    Pellet    12    Boil    10 min    10.45
15 g    Mosaic    Pellet    12    Boil    0 min   


...tycker inte att jag matade på med speciellt mycket humle ju?
Nån som kan tipsa om en bra IBU - kalkylator, eller stämmer detta?
Mvh A