1

(1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej.
Jag bor i Syd Afrika och brygger cirka 22 liter varje gång, jag och min fru dricker det mesta själva.
Jag har ingen grainfather, men vad du behöver utöver är ett jäskärl typ plasthink troligtvis 300 kronor.
Kapsylmaskin, kapsyler och flaskor. Ingen stor investering och det är så vi gör här nere på farmen.
Du tillsätter lite socker innan du tappar upp för att skapa kolsyra.

Mvh,

Robert
Anysberg Nature Reseve

Hej igen!
Är ganska ny inom ölbryggning.
Idag har jag bryggt en weissbier, fast med lite mörkare vete hoppas den blir bra.
Tre  frågor.

1. Hur mycket vågar man  fylla jäskärlet, har en av glas och en typ plasthink. Bägge är på 25 liter. Jag brukar sikta på 22 liter, .men idag blev det 23 liter pga problem med genomflödet. Troligvis att jag malde för fint.

2. Jag brukar låta allting åka ner i jäskärlet inkl humlegrums, för att få mer smak, är det fel. Kan tillägga att vi inte har något problem att dricka ett något grumligt öl.

3. Idag återanvände jag min jäst WB 06 hur många gånger kan man göra det

Tacksam för svar och tips,

Robert
Anysberg Nature Reserve

Kollat länken.
Dom beskriver den som late addition hop.
Jag inser att jag tilsatte den mitt i koket.
Kan inverka kanske.
Får vänta och se.
Hej och tack

Tack för svaret!
Har precis gjort en IPA med den ihop med lite cascade. Vi tappade upp den på flaska igår. Kunde inte låta bli att provsmaka lite.
Verkar bli lite väl bitter, får vänta en vecka och se.
Ska kolla in länken nu.
Ha det så bra Perwaste

5

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej
Har precis blivit medlem. Bor i Sydafrika och har bryggt öl i några månader nu.
Inte samma utbud härnere tyvärr vad gäller humle.
Har hittat en lokal variant som heter African queen.
Någon som har några erfarenheter och vad den kan användas till för typ av öl.

Soliga hälsningar från SA