1

(16 svar, postad i Utrustning)

Får väl uppdatera med att Biltemas snikgryta som inte klarar induktion, levererar på 23 l iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=KBo9SgeMnls&sns=em

2

(16 svar, postad i Utrustning)

Andreas: Det ser alltså ut så där även med din? Det låter ju som att jag isf inte skall börja bråka med nån tysk e-bayhandlare.
Lindh: Du verkar ju kunnig, tror du att mitt kok duger för vört?

Jag lyssnade på Beersmithpodden när det handlade om kok, och gästen, en brygg-professor var helt inne på att vört skall koka våldsamt.
Han verkade iofs inte ha hembryggarperspektivet och hade aldrig bryggt i den skalan.
Är era erfarenheter att det räcker med ett lättare kok/rull?

3

(16 svar, postad i Utrustning)

Tack för input.

Jag slänger in en video på mitt testkok på 25-26 liter vatten. Detta är med full effekt 3500w.
Tror ni:
a) att det räcker för att få en riktig hot break och koka ur DMS etc?
b) att plattan är hel, dvs att det skall se ut så här på full effekt?

Jag hör ju att vissa kokar 40 liter med denna så jag blir fundersam om jag fått en som inte fungerar.
All effekt verkar komma från en liten cirkel i mitten - precis som på den där jänkarens vattenkok (video nr 1 ovan).
Aningen mer kok med en annan 30l kittel.


https://youtu.be/6Iro4vKrEXI

4

(16 svar, postad i Utrustning)

hej - jag har fått hem en 3500w Hendi och provkokat med vatten (ca 25l) och tycker att koket ser väldigt svagt ut.
All effekt verkar genereras i mittersta delen och jag måste ligga på fulleffekt för att det skal bubbla (där bubblar det rejält
ist - som en virvelvind i mitten)
Såg en video på youtube där någon provar sin med vatten och det ser precis ut som för mig:

https://youtu.be/MxGYXWN6NRw

Nu har samma person postat en video när han kokar vört (iofs med isolerad kittel) och det ser helt annat ut:

https://youtu.be/qIUqYZX-PGU

Gör densiteten att intensiteten på rörelsen i vätskan blir annan? Blir vattenkoket
annat än vörtkok?

Jag försöker avgöra om jag skall provbrygga med min eller försöka reklamera genom e-bay direkt...