1

(1 svar, postad i Utrustning)

Vad är steget uppåt i volym från Corneliusfat?
Jag håller på att bygga ett bryggsystem som klarar 200 liters batcher. Fermenteringen löser jag i 220 liters plasttunnor i ett kylrum men jag vet inte riktigt hur jag skall lösa kolsyrning/servering? Är brite tanks lösningen? vill helst ha en behållare som löser kylning, kolsyrning och servering i ett.

Någon som vet hur man får tag i en sådan? Tidigare så hade dom en som dom kunde ta in som reservdel men den har utgått ur sortimentet.. Skulle behöva få tag på något tills på fredag då jag skall brygga en öl på 10%

Alternativt om någon vet något annat sätt att få ner rent syre i ölen? Jag ringde och försökte beställa på apoteket men där är syrgas receptbelagt..

Ha det toppen
/Alex

3

(1 svar, postad i Kontakt)

Hej. Har bryggt i 5 år nu, mest själv eller med vänner som inte har något direkt intresse av ölbryggande i sig.
Känner att för att komma vidare så skulle jag vilja brygga ett öl tillsammans med någon som har lite mer erfarenhet.
Så om någon här skulle vilja brygga en sats öl och dela lite idéer och erfarenheter så skulle jag bli mycket tacksam.
Jag mutar med lunch och öl.

4

(16 svar, postad i Utrustning)

aenima skrev:

Vi hade en sådan induktionshåll till vår 36 liters gryta. Nu hade vi bara 13A säkringar och kunde därmed bara använda 2,9 kW. Om du har 16A säkringar så kommer det fungera men det kommer bara på gränsen. Skulle råda dig att titta på detta bygget (fast med två värme element i ditt fall). Då får du kortare tider till uppkok och kan köra 60 minuters kok på dom flesta ölen du brygger:

http://fearwolf.blogspot.com/2014/12/ut … kkarl.html

/Peter

Kör på samma variant på min HLT (Thermogryta med inbyggt element) men efter dålig erfarenhet av vört som bränt fast i elpatronen och inte gick att få bort på min första plastis så ville jag inte ha några element i kontakt med vörten..
Jag köppte den lite större med toutchknappar men har fortfarande inte testat den med 50l
. Jag kopplar ur ugnen och kör på 16A

5

(16 svar, postad i Utrustning)

Hej.
Jag är på jakt efter en induktionsplatta för en 50 liters kastrull och såg dessa..

http://www.ebay.de/itm/Hendi-239780-Gas … 0960776368

http://www.ebay.de/itm/Bartscher-105837 … 0960776368

Är det någon som har erfarenhet av denna platta och om den fungerar på en kastrull med radie på 42 diameter eller kan recommender en annan? I instruktionerna till Barcher står att rekommenderad storlek på gryta är 24 cm diameter och på Hendi'n står det att apparaten kan bli skadad om grytan är större än 26 cm....