Hej, har också haft liknande problem men när jag bytte från US-05 som aldrig blivit lyckad för mig, så blev det bättre. Jäskyl och corneliusfat tycker jag har höjt resultatet avsevärt. Numera drabbas jag aldrig av dessa bismaker. Inbillar mig att flaskjäsning kan ge bismaker och som du påpekar så har jag också funnit denna bismak i en del kommersiell öl.