101

(1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Pepp! gillar din smak Ale B. big_smile

102

(28 svar, postad i Utrustning)

Tummen upp big_smile
Kul att se att man inte är ensam om att gå runt och kollar på saker ur ett "bygga eget till bryggeriet" perspektiv

103

(13 svar, postad i Utrustning)

Bee skrev:

"...Vad är det för skillnad på Trapetsadapter 1 och 2 egentligen? Förutom priset. Version 1 hos pgw kostar ju bara 265:-"

Skillnaden på den hos PGW och den på humle är den patenterade packningen som humle har.
Har inte provat den från humle men den från PGW tog lite pillande med för att få piggen i "rätt" läge utan att det tokläckte kolsyra innan man hunnit skruva fast flaskan. Däremot kan den tas bort och skruvas fast igen oavsett hur full flaskan är.

104

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack för svaren och stöttningen big_smile
Tror nu så här i efterhand att det troligtvis inte är deras malning det är fel på snarare att de mal lite större volymer och att jag råkat få för stor del av det krossade maltmjölet. Någonting man kommer ifrån när man maler själv eftersom man väger malten innan och sedan får del av både skalen och mjölet/krossen i rimlig proportion.

105

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack peps big_smile ett rakt svar

106

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Det är alltså inte omöjligt att det var för "fint" krossat. Kanske dags att köpa en kvarn endå.

107

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag bryggde en brown ale, eller försökte iallafall. Har använt samma recept flera gånger med väldigt lyckade resultat och hade tänkt att bara leka lite med humlingen för att kunna se lite tydligare skillnader.
Ingen vete malt, bara pale ale malt, ca 5% crystal malt och lite rostat korn.

Biab har lockat men jag gillar att det tar tid och planerar på att skaffa utrustning för större volymer vilket inte skulle passa så bra med biab.

För övrigt så envis som man är så gav jag inte upp men jag har alldrig sett någonting liknande.
Fick ut 15 L vört med  og på 1.050 (planerad og för 20 liter) så visst gick det snett. Kanske inte så konstigt med tanke på allt slit för att få ner vätska genom lakkärlet. Men efter koket så silade jag vörten först genom en humlepåse som satt fast i häverten för att sedan köra genom en stålsil försedd med ett väldigt finmaskigt stålnät. Massan som fastnade på nätet har jag alldrig sett maken till och då har jag haft ganska mycket druv i mina kok och även rester från malten. Inte ens när jag körde med humle pelets utan påse så gav det samma massa i nätet.

108

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Visst har man bryggt med varierande resultat under tiden man har bryggt men idag nådde jag botten och kan inte förstå varför.

Lakningen satte totalstopp för bryggningen idag och jag står här frågande.

Jag kör hink i hink metoden och flödeslakar. Innan jag häller över mäsken/malten så fyller jag tomrummet  under inre hinken med vatten. Jag har även en luftväg för att inte få vakum. Trots detta satte bädden igen hålen i inre hinken totalt och inte mer en någon liter rann igenom innan det tog stopp. Själva malten var mer "grötigare" än vanligt och det jag undrar nu är om den var för "krossad" när jag köpte den eller om jag kan ha klantat till det på något annat sätt. Jag provade att röra om och låta den sätta sig igen men inte heller det fungerade. Inte ens att röra om under tiden jag hopplöst försökte laka ur fungerade. Jag har 3 mm hål i min hink med väldigt små mellanrum och kan inte förstå hur detta skett. Även den lilla hink jag använder med massa små hål för att skapa en dusch efekt vid lakning satte igen vid recirkuleringen.

Har alldrig haft problem med min utrustning tidigare och söker desperat hjälp/tips.

Om inte annat komentarer som "upp på hästen igen" osv big_smile

smackpack! Det ska räcka upp emot 20 liter om jag inte mins fel men gör du över 15 så skulle jag göra en förkultur endå. Det lär juh inte skada direkt. Se till att smacka den i god tid bara om du inte gör förkultur.

Om du brygger i samband med omtappningen så kan du hälla ny vört rakt på jästkakan ;D förutsatt att du varit manisk med renligheten förstås.

111

(40 svar, postad i Utrustning)

Ooooh snygg, den skulle jag få ha framme hemma tillochmed!