76

(2 svar, postad i Humlegården)

Hej.
Jag jäser i er jäshink 8038
Tappar med kran 8037
Med hjälp av silikonslang 12x16, 871216

Har tidigare tappat på flaskor, men tänkte gå över till fat.

Kan jag tappa på Partyfat 8240
Med flaskfyllare 1/2, 8034         ???

Eller rekommenderar ni någon annan lösning?
(..tänkte kolsyrejäsa i fatet med socker..)

Stort tack på förhand
A

Bra där!
..å ni är alltid välkomna upp till Orust för en bryggardag!
+ att jag behöver hjälp att dricka upp min lillgamla samling med amerikanska imperial stouts....:-)

Så 14 dar i 22* i köket för kolsyrejäsningen kanske var en vecka för mycket? (Ville vara säker...)
Och 14-15* källartemperatur kanske är för varmt?

Rekommendationer?!

Tack&mvh
A

aenima skrev:

Rent spontant skulle jag justerat givorna lite grann till 60, 15, 3 minuter. 30 givan får du ingen smak av. 10 minutes givan tycker jag är onödig på en APA.

Sedan är 40 g torrhumling ganska lite till 15 liter. Jag hade hört 100g till den mängden.

/Peter

Tack!
Justerar givorna + torrhumlingen framöver.
A
(Har väl sabbat smaklökarna med amerikanska dubbel-ipor) :-)

Ingen "unkenhet", ingen "trötthet", ingen "skum sötma", ingen "dammighet". Inga "hinnor"..
..men tunn ja.
Jag trodde det berodde på gammel enkelkrossad malt/dåligt utbyte... (å brist på arom)

slussenporsche skrev:

Mitt BIAB recept:
Mäskade 5 kg pale ale i 24 liter vatten 65* i 85 min
20g Chinook "13,3" kottar 60 min
15g Chinook 30 min
25g cascade "7,5" kottar 15 min
45g cascade 10 min
20g centennial 0 min
Fick 15 liter "og1056" i hinken (bryr mig mindre om utbytet)
Primärjäste 7 dagar i 17,9-18,5*
Rehydrerad Us-05, redigt uppvispad
sen +2 dagar i 20-21*
(sg1011)
Sekundärjäste 7 dagar med 40g centennial i ca 21*
(fg1011)
Buteljerade med 4g socker/lit (mockabit i 0,5 lit)
Fick ut 13 liter ren fin öl med "enorm grapefruktarom"
Stod 14 dar i köket, ca 21*
Sen ner i källarn 14 grader (på sommarn)
Ett par veckor senare hade humlen försvunnit.
Har min humle i frysen väl inslagen, chinooken & cascade var nya. Centennial max 3 mån i frys. Känns som att 105 g smak & arom borde räcka även om centennial var trött.........

Spiralkylare

Mitt BIAB recept:
Mäskade 5 kg pale ale i 24 liter vatten 65* i 85 min
20g Chinook "13,3" kottar 60 min
15g Chinook 30 min
25g cascade "7,5" kottar 15 min
45g cascade 10 min
20g centennial 0 min
Fick 15 liter "og1056" i hinken (bryr mig mindre om utbytet)
Primärjäste 7 dagar i 17,9-18,5*
Rehydrerad Us-05, redigt uppvispad
sen +2 dagar i 20-21*
(sg1011)
Sekundärjäste 7 dagar med 40g centennial i ca 21*
(fg1011)
Buteljerade med 4g socker/lit (mockabit i 0,5 lit)
Fick ut 13 liter ren fin öl med "enorm grapefruktarom"
Stod 14 dar i köket, ca 21*
Sen ner i källarn 14 grader (på sommarn)
Ett par veckor senare hade humlen försvunnit.
Har min humle i frysen väl inslagen, chinooken & cascade var nya. Centennial max 3 mån i frys. Känns som att 105 g smak & arom borde räcka även om centennial var trött.........

Gaultier skrev:

Bryggde en APA med Galaxy och Centennial, provsmakade den när jag skulle tappa på flaska och då hade ölen en FANTASTISK smak så väl som arom av passionsfrukt och ananas. Öppnade en öl en vecka senare för att se hur det hela utvecklade sig och upptäckte att i princip all smak och arom från humlen var borta. Är väldigt förbryllad, vad kan ha hänt?

Tacksam för svar.

Bryggde själv en ale på 4 kg malt, blev 15 liter i flaskor, kokad med 100g humle, torrhumlad med 50g. 2 månader senare är ALL smak & arom från humlen borta.
(Gick in på forumet för att få svar på detta)

Någon som vet var humlen tar vägen?

84

(7 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Köpte en färgblandare på bauhaus för 29 spänn. En sån man sätter på en skruvdragare, fast för att vispa ner syre i vörten. Har ej provat än men nån annan här kanske har?

Själv använder jag en stor ballongvisp!

85

(8 svar, postad i Inget av ovanstående...)

svensson.lu skrev:

Jag är numera väldigt sällan på SB och handlar öl, men ibland är det kul att få lite ny inspiration wink
När jag gick igenom nylanseringarna för maj månad slog det mig hur många nya bryggerier som poppat upp de senaste året. Superkul, men jag är inte den som handlar öl på måfå.
Ni som brukar prova igenom allt nytt och som hänger på ölmässor, har ni några bra tips?
Jag har iaf tänkt beställa något från Brygghus 19 för att stödja en humlemedlem smile

Vet ej om du gillar "modern" Pale Ale, men om;
Poppels APA är fantastisk. Ren, frisk, torr & fruktig.
Mikellers K:lek är också toppen. Lite bonnigare, och mer bredbent :-)
Fed nok. som dansken säger...

alegi skrev:

Tittade på humles sortiment och det finns ju en massa saker men inte så mycket information.

Vad gör man med t ex kalciumsulfat och vad används det till?
Vad gör man med t ex kalciumkarbonat och vad används det till?
Vad gör man med t ex  mjölksyra och vad används det till?
Vad gör man med t ex magnesiumsulfat och vad används det till?

Det enda jag fick ett hum av var pH-stabilisator, vilket jag antar sätter PH värdet på 5.2 som ska vara bra för mörkare öl, men resten hade ingen information.

Försök ta reda på vad du har för vattenvärden i din kommun (om du har kommunalt vatten). Återkom med uppgifter här på tråden, så kan jag lova dig att du blir på det klara med vad som är optimalt att brygga utan tillsatser, och vad du kan tillsätta för att få en IPA lite torrare t ex...
Google har hjälpt mig med mycket, men den riktiga expertisen finns här. Tat lugnt :-)
A

87

(16 svar, postad i Utrustning)

Hade en ny (men billig) kyl ute på verandan en höst när vi renoverade köket. Den dog en kall natt! Tror det var ca 5-6 grader...

Tack för tipset. 3 cascade!
(Så nu vet ni vem ni ska avkräva lite sticklingar på västkusten)... :-)

89

(27 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Extatiskt Rasande skrev:

Jag har inget emot tesen han driver, bara det att den inte räcker till tre entimmarsprogram. Han kunde ägnat första 20 minutrarna i första programmet till att etablera sin tes, och sedan ägnat resten åt att utförska mer intressanta aspekter av ölkulturen.

Som det är nu är det som att göra ett program som heter "den stora bilresan" eller "den stora mjukvaruresan" eller "den stora mjölkresan" där man i tre timmar åker runt och "avslöjar" att stora multinationella bolag inom fordon/mjukvara/mejeri/whatnot vill tjäna pengar och försöker få dig att köpa deras produkter genom marknadsföring, samt att lagar, regler och en konkurrensutsatt marknad, hör och häpna, har påverkat produkternas utformning. Och till råga på allt så blundar man för eller gör narr av de som försöker göra något annorlunda eller har en passion för det de gör.

Kunde inte sagt det bättre själv! Om program iden hade varit olika ölkulturer genom historien; fine, men den här "janne josefsson -ish" stilen är bara patetisk...

90

(27 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Extatiskt Rasande skrev:

Människan slår in öppna dörrar. Välkommen, men du är lite sen till festen!

Har nu sett alla tre avsnitten. Jag skulle vilja kalla det för bedrövlig TV. Kvasi-journalistik. "Många kommersiella lageröl smakar likadant" Herregud vilket Scoop!
Tänk på att de här snubbarna fått göra 3 x 1 timmes program om öl att sända på primetime. Det har ju aldrig hänt tidigare. Och vad fick de ur sig? Min morsa hade gjort det bättre!

Så jag håller med: Välkommen med ditt ölprogram SVT. Men nästa gång kanske du skulle kolla efter vad du fick med dig i din vita påse...

alegi skrev:

Hej! Jag läste en del om mäskning på shbf's sida, och det verkar ju vara en hel bibel att hålla reda på.

Otroligt mycket olika saker som sker vid olika grader, så det känns som jag skall flyga ett flygplan utan att ha lärt mig grunderna eller cockpit panelerna.

Bara den saken som att hålla en viss temperatur under mäskning. Hur går man tillväga för detta? Om man mäskar i 60-70 min, ska man alltså stå med kallt respektive varmt vatten för att hålla en viss temperatur?

För det går ju inte att ha på plattan för då blir det ju förr eller senare kokning.

Så hur går man tillväga för att nå rätt temperatur och hålla den?

Tacksam för svar!

Ta det lugnt under uppvärmningen och rör om då och då. All värme kommer ju underifrån... Kolla temp oftare och oftare ju närmre du kommer din mäsktemp. Stäng hellre av plattan för tidigt än för sent, du kan ju alltid lätt justera uppåt...
Tat lugnt & jobba metodiskt :-)

Älskar den här hjälpredan:

http://www.backfire.se/index.php/backfi … ingsvatten

...jag har ett tillskuret liggunderlag runt grytan & en stor kudde uppepå :-)

93

(4 svar, postad i Utrustning)

Hej igen. Tror du skall flytta över grönölet med hjälp av en hävert om du kylt i badkaret. Lätt att det kommer in oönskade gäster i tappkranen annars...

94

(4 svar, postad i Utrustning)

Hej!
Om du brygger Biab i en 25 liters torde det inte vara så jättejobbigt (eller ta så lång tid) att kyla i badkaret. Jag är själv rätt oteknisk, men jag var tvungen att tillverka en spiralkylare med bromsrör från Biltema. Mest för att jag har dålig rygg, ..och saknar badkar... Det går att köpa färdiga spiralkylare här på Humlegården! Men jag tror att de är mer anpassade till en 30 - 50 liters gryta. Om du bygger den själv (finns massa tips här, youtube-fimer etc) kan du anpassa den efter din brygg-gryta..
Ps. Min är ful som stryk - men funkar lika bra för det Ds

Kolla här:
http://www.fermentationriot.com/recipev … ?beerID=58

96

(10 svar, postad i Utrustning)

Lusläs på detta forum! Min första var en "Inca Ipa" med hjälp av
http://www.humle.se/library/recipes/ext … a_ipa.html
Kolla gärna den här med:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=15166
...dä ä bar å åk!

97

(3 svar, postad i Humlegården)

Thomas Fransson skrev:

Väg varje salt ett par gånger om du är osäker på vågen. 
Salterna inkl flytande häller du i mäskvattnet innan inmäsk.

Skulle också vilja inflika ett utropstecken ang burtonprofilen som i mitt och många andras tycke är aningen extrem.

behåll balansen i grova drag o lägg Ca @ 110-120 och so4 @ 200-350. Mgso4 tycker jag man kan vara sparsam med ca 10-15 är ok. Extrema mängder kan resultera i diarre.

Använd beer smith eller brewers friend för att enkelt räkna ut mängderna.

Tack. Men det flytande då? 33%? Har läst nånstans att 1g = 2,3g flytande 33%???
Vem vet detta?
Mvh Adam

98

(3 svar, postad i Humlegården)

Hej. Jag har väldigt mjukt vatten hemma med följd att mina ale framträder som ( i mitt tycke ) sötsliskiga.
Har fått en rekommendation på detta strålandé forum:

Björn Petersson skrev:

Den här salttillsatsen till 20 liter vatten ska få ditt vatten att "imitera" vattnet i Burton on Trent som har ett hårt och sulfatrikt vatten vilket accentuerar beskan och bör ge ett torrt och "crispigt" öl - en populär modell för IPA:s etc
15g kalciumsulfat
11g magnesiumsulfat
1g kalciumklorid
4g kalciumkarbonat
uppskattat pH 8,33
kalciumkarbonatet och kalciumsulfatet bör tillsättas i mäsken när maltet finns där.

Jag har inhandlat samtliga tillsatser hos er nu, men undrar:
1g kalciumklorid - hur mycket är det? Ett kryddmått? ((Köpte flytande 33%))
Bonusfråga: hur mycket är 4g kalciumkarbonat? En tesked?
Bonusfråga 2: hur nogrann måste man vara? Med humle t ex är det ju inte jättenoga (för mig) om det blir 15g eller 18g. ...vet ej hur exakt min våg är...
Mvh adam

Om du skall brygga öl på den, så tänk på beräkningen. Bryggde i höstas, tog en hel bärkasse okänd färsk humle direkt från en ladugårdsvägg. Torkade den inte. Det gav ingen effekt alls. Tror typ 80% är bara vatten.... Om det sen är en "tunn" sort blir det ju inte mycket att hänga i granen.

100

(5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej. Nu är mina grejer på väg från Humle!
Jag har läst här att vad gäller "Kalciumklorid 33%" skall man ta:
det uträknade måttet (i mitt fall 1g) x 2,3 för att få en bra dosering.
Har inte använt sulfater, karbonat, klorid etc förut, så jag undrar:

Nån som vet volymen på 2,3 g vätska? T ex i kryddmått/tesked/matsked...
Nån som vet volymen på sulfat/karbonat? Typ 1g/5g = x/x

Har inte så finkalibrig våg...

Mvh A