Det går att vispa upp ett skum, och det blir rejält stort och fint och ligger kvar länge. Andra flaskan hade lite mer skum när jag hällde upp i glaset faktiskt, det blev ca 3 cm skum som i och för sig sjönk undan ganska snabbt.
Det borde då snarare bero på för lite kolsyra än slarvig sköljning och diskmedelrester?

Jag gjorde ölet enligt detta recept: http://humle.se/library/recipes/extract … d_ale.html

Jag får prova att vispa upp ett skum nästa gång jag provsmakar, fast jag väntar nog några dagar till först.

Diskmedelsrester är en möjlighet förstås. Jag diskade alla flaskor och jäskar en gång med maskindiskmedel och det ska ju vara skumhämmande, men jag sköljde väldigt väl (trodde jag i alla fall), plus att jag tvättat en extra gång med "Rekordrens" med rejäl sköljning även efter det.

Flaskan jag provade igår har det bara varit mineralvatten i tidigare så den har jag inte använt maskindiskmedel till alls, men det skulle ju kunna sitta kvar rester i jäshinkarna isåfall, om det nu beror på detta.

/ Robban

28

(18 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag provsmakade mitt öl idag för första gången, nu var det 19 dagar sen jag tappade på flaskor.
Det första som slog mig var att ölet var väldigt klart och fint, och flaskorna var ganska hårda (1.5-liters PET-flaskor).

När jag hällde upp i glaset så blev det inget skum! Även om jag hällde rakt ner med ganska hög fart så blev det inte mer än kanske 2 mm skum på ytan och det försvann snart. Kolsyra fanns det, inte jättemycket men inte direkt lite heller (svårt att säga...)
Smaken är okej, men ganska tamt och ingen direkt eftersmak.

Jag blandade i ca 4.5 ml spraymalt per liter öl när jag tappade på flaskor. För lite? Jag gick efter tabellen på denna sida: http://hem.passagen.se/amylase/kolsyrning.htm

Vad kan ha gått fel? Ska jag vänta längre tid?

/ Robban

Mitt första inlägg här, men jag skulle vilja avråda från att dela upp i olika kategorier för mycket, det kan vara ett effektivt sätt att ta död på ett forum. Bryggning är störst men eftersom det nästan inte postas nånting där i alla fall så tycker jag det vore dumt om det delades upp ytterligare.

/ Robban