Tack för svar! Men nu sprack min plan ;-) Om man kör 4 liter i dunken o 6 liter i 30L-hinken, är det en bra idé?
Ang jästen siktar jag på OG 1.057
26 2013-10-10 21:09:50
Sv: Dela upp brygden, bra idé? (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
27 2013-10-07 14:44:32
Dela upp brygden, bra idé? (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Tja!
Nu börjar det bli dags för nästa brygd, en pale ale på 10 liter men jag tänkte dela upp den o jäsa i 2 5-liters dunkar, är detta en bra idé? Hur mycket kan kan man fylla en dunk utan att riskera att det jäser över?
Anledningen är att jag vill torrhumla dem olika. Sista frågan är hur mycket jäst (US-05) man ska ha, räcker ett halvt pkt i varje?
Jag är tacksam för svar.
/Harald
28 2013-09-21 12:59:17
Sv: Torrhumling. När och hur? (19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Tack för att du tagit dig tid att förklara detta så utförligt. Att dela upp humlingen låte vettigt, plockar du upp första givna när du lägger i andra eller låter du allt dra tillsammans? Ang humlesorterna i receptet så hade jag väl ingen tanke/kunskap om vad som funkar ihop mer än att Nelson är en favorit. Jag vill inte att den ska slås ut av de övriga. Jag tar gladeligen emot tips.
Mvh /Harald
29 2013-09-21 08:23:32
Torrhumling. När och hur? (19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Tja!
Nu börjar det dra ihop sig för torrhumling av mitt första öl, Jag har försökt läsa mig till när o hur men inte hittat nåt entydigt. Enligt receptet efter 1-1,5 vecka när det helt jäst ut. Nu har det gått 7 dagarna det bubblar varannan minut i jäsröret. Ska det helt slutat bubbla?
Receptet säger: 20g citra (kottar), 15g simcoe (pellets), 15g centennial men jag har bytt centennial mot Nelson sauvin (pellets). Vad tror ni om detta?
Jäsning 3v totalt innan flasktappning.
Så hur bär jag mig åt? Ska det bara ner o röras om eller strör jag det uppe på? Ska det dra tills jag tappar på flaska eller jag ta upp det efter några dagar?
Vore tacksam för svar, jag har ju ingen lust att sumpa första ölet ;-)
30 2013-09-19 06:06:09
Sv: För hög temperatur vid jäsning (15 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Ok. Stort tack än en gång för alla svar. Nu har jag mycket bättre koll
31 2013-09-18 15:46:32
Sv: För hög temperatur vid jäsning (15 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Okej. Men om man gör ale med US-05, det är inte så att man dödar den om man råkar kyla till säg 15 grader?
32 2013-09-18 08:02:00
Sv: För hög temperatur vid jäsning (15 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Stort tack för alla svar! Då ska jag tänka på det till nästa gång. Vad är lägsta temperaturen för att jästen inte ska dö? Bara så man inte hamnar på fel sida om strecket ;-)
33 2013-09-17 09:40:13
För hög temperatur vid jäsning (15 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jag har ett bekymmer. Jag bryggde min första öl i lördags, gav mig på IPA-receptet i "brygg öl"-boken, allt gick bra vad jag kan se förutom att det ska jäsa vid 21 grader o jag har 24 grader i lägenheten. Hinken står i en garderob o det bubblar bra i jäsröret. En tanke är att ställa den på vinden men det känns läskigt med tanke på temperaturskillnader.
Vad kan hända när det jäser vid 24 grader? Skulle jag valt en annan jäst än Us-05 eller mer jäst? Eller ska jag bara låta det vara? Jag bor i en etta så jag har inte jättemånga möjligheter till annan plats. Jag skulle vara jättetacksam för tips och råd.