Malolaktisk fermentering

Jag har jäst ut min Chardonnay utan att tillsätta något stoppmedel eller dyl.
Har dock drivit upp alkoholhalten lite extra och den borde ligga på 13,5 % enl beräkningarna.
Köpte en påse Malo-lactic culture (Wyeast 4007) från Humlegården. Men den vill inte starta efter 2 dagar.
Kan alkoholhalten vara för hög? Har bakteriekulturen dött?
Hur länge behöver jag vänta och då isåfall avbryta alltihop med att hälla i jässtopp?

Tacksam för svar
Olle Sandgren

Sv: Malolaktisk fermentering

Hej Olle!

Är det en vinsats du jäser? I så fall ska du inte tillsätta malo-laktisk kultur. Det behövs inte eftersom (bra) vinsatser redan är justerade syramässigt.

Om du har tillsatt malo-laktisk kultur så är det ingen fara, men du ska absolut inte tillsätta jässtopp i så fall! Jässtopp innehåller sorbat, och om det finns aktiva malo-laktiska bakterier så kan de omvandla sorbat till hexanediol, vilket ger felsmak av pelargon ("geranium"). Googla gärna t ex geranium sorbate.

-- Svante

Sv: Malolaktisk fermentering

Hej Svante,

Tack för ditt svar. Jag var 5 min från en katastrof.

Jo, det är en vinsats (Ekens från PGW). Tänkte det kunde ju vara kul att se det här med MLF. Låter spännande.
När jäsningen var över, delade jag på vinsatsen (23 L) och fyllde 2 st 5 liters glasdamajeanner med ena halva och den andra halvan (resterande 13 L)
stoppade jag med jässtopp. Jag ville ju ha båda delar för att kunna se om det blev någon skillnad.
Vinsatsen höll 80 oechsle och det skulle ju bli lite över 11% och jag satte till extra socker för att få upp den till drygt 13%.

Nu läste jag mig till (i efterhand) att det kunde bli svårt med att få igång MLF:en om vinet höll över 13-14%.
Ajdå. Men jag testade med att spä på ena glasdamejeannen med 9dl vatten och skulle då hamna på 11%. Men inget händer ändå.
Kanske är pH för lågt?

Nåväl. Nu tänkte jag slå över alltihop i det jäskärlet med den avstannade vinsatsen som innehåller jässtopp.
Det skulle isåfall bara sänka alkoholhalten med totalt 0,5 %, så det vore ju inte hela världen.
Nu skrev du att jag inte skall ha i jässtopp i MLF-satsen. Jag var 5 min från att sabba hela satsen. Nu håller ju den avstannade
satsen på att klarna och den får jag hålla isär förstås.

Men vad gör jag nu med den med MLF? Skall jag bara låta den stå och klarna själv, eller?
Visst, har den inte kommit igång ännu så skall den väl inte börja när jag väl har fyllt på i flaskor.
Blir det någon bismak av en inte påstartad MLF?

Tacksam för ditt svar.

Hälsningar
Olle Sandgren

Sv: Malolaktisk fermentering

Bra. Fortsätt att hålla isär vinet med jässtopp från vinet med ML-kultur. Vinet med ML kan du låta klarna själv som du skriver. Det bör inte bli någon bismak av kulturen i sig.

-- Svante

Sv: Malolaktisk fermentering

Tacka för det.
Men... Kan jag förhindra all framtida jäsning med en filtrering?
Och därmed få bort all jäst?

Olle Sandgren

Sv: Malolaktisk fermentering

Filtrering varken hjälper eller behövs i det här sammanhanget.

Bakterierna är mycket mindre än jästceller och det krävs väldigt fina filter (sterilfiltrering) för att ta bort dem.

Å andra sidan behöver man inte ta bort dem - om vinet är torrt finns det inget kvar som kan jäsa.

Att det kallas "malolaktisk jäsning" är lite missvisande - det är inte fråga om en jäsning där socker omvandlas till koldioxid och alkohol. Istället är det en annan biologisk process där vissa bakterier omvandlar den skarpare äppelsyran till den mildare mjölksyran.

Däremot kan jag rekommendera att tillsätta lite SO2 inför buteljeringen om du planerar att spara vinet på flaska längre än ett halvår eller så. Det motverkar att vinet oxideras. Enklast är att använda kaliummetabisulfit ("vinsvavla"). Lagom mängd är 1,5 gram till hela satsen (23 liter).

-- Svante