Sv: Gose

Tycker du inte bilderna tyder på att det är brettanomyces i ölet? Eller menar du att bretten kanske har dött av?

Hur som helst, vad hade ni gjort i mitt läge nu med ölen redan flasktappad?

http://spritkoket.blogspot.se/

Är du nöjd med hur de smakar men vill ha lite kolsyra? Isf hade jag haft dom i källartemp till rumstemp tills de fått en trevlig kolsyra (någon vecka eller två kanske..). Därefter ställt dom så kallt jag kunnat och druckit upp dom ASAP.

Vill du långlagra dom? Isf vad är du ute efter för effekter? Ofta är det kanske just det att man vill ge mikrofloran tid att fortsätta utveckla ölet på flaska, men håller du dom i temperaturer där mikrorganismerna som lever i ölet kan verka kommer du med stor sannolikhet förr eller senare få flaskbomber eller gushers. Ställ dom isf på en plats som är lätt att göra rent och på ett sådant sätt att glassplitter inte kan skada dig eller din inredning, om det skulle vilja sig illa. Flaskbomber kan vara riktigt farligt. Vid servering kan du ju kyla till nollan, pysa ut så mkt du kan genom att öppna försiktigt, sen kan du hälla upp och låta ölen värmas till serveringstemp i glaset eller i en karaff. Men håll inte flaskan över din fina persiska matta när du öppnar...

Leonard skrev:

Tycker du inte bilderna tyder på att det är brettanomyces i ölet? Eller menar du att bretten kanske har dött av?

Hur som helst, vad hade ni gjort i mitt läge nu med ölen redan flasktappad?

Visst liknar det en Bretthinna men du har ju tilsatt en slurry från en flaska som du inte riktigt vet vad den innehåller för mikroflora om jag uppfattat det rätt?

Jag är nöjd med sötman/fylligheten på ölet vid tappningen, och vill egentligen bara få kolsyra i ölet. Det mesta är tänkt att drickas upp relativt snart (inom 3-4 månader), men någon flaska hade vart kul att prova att lagra en lite längre tid för att se vad som händer med den eventuella bretten. Men som du säger, så är det nog väldigt vettigt att ställa undan flaskorna svalt efter att en lagom kolsyra utvecklats.

Helt korrekt Weinkeller!

http://spritkoket.blogspot.se/