Sv: Brewster

Mazzse, vore kanon om du lägger upp foto på de två så man får en jämförelse.

Sv: Brewster

mazzse skrev:

Jazze, ikeas har du ovanpå för att fördela mäskcirkuleringen / lakvattnet då?

Just precis så

Sv: Brewster

Ska packa upp min utrustning ikällaren i helgen för å ta en bild, på söndag nån gång...
Det kommer...

Sv: Brewster

Har samma erfarenhet med igenkorkad sil. Dessvärre med konsekvensen att vörten bränner fast i botten på Brewstern. Första gången det hände fattade jag alldeles för sent att cirkulationen stannat, och vörten blev så bränd att ölen inte gick att dricka. Idag hände det igen, men jag kom på det snabbare och fick igång cirkulationen genom att mer eller mindre kontinuerligt skrapa på filtret med min omrörningsspade. Lite bränt blev det, men det smakar ok.

Några slutsatser:

1. Första gången det hände hade jag krossat min egen malt och gjort den för fin.
2. Första bryggningen med färdigkrossad malt gick utan missöden
3. Dagens bryggning som tog det sista i säcken med färdigkrossad malt gav problem. Helt klart mjöligare i påsen ju längre ner man kommer.

Så frågan är vad som är bäst? Krossa själv och göra krossningen åt det lite grövre hållet med sämre utbyte eller byta silsystem...?

Sv: Brewster

När det kommer till silen tycker jag att det är undermåligt att Brewolution har gått från en lösning som funkade bra, till ett IKEA-hack som inte gör jobbet. Eftersom den nya silinsatsen inte förbättrade produkten utgår jag från att det helt enkelt handlade om kostnadsoptimering för Brewolution.

Sv: Brewster

Hej!

Har kört 3 st bryggningar med Brewster indsatssil med ca 6.5 kg malt och samtliga gånger har silen satt igen vilket innebär att man under lakningen måste röra runt i mäsken under lakningen för att det ska rinna igenom. Rinner i stort sett inte igenom något alls. Risskal har inte hjälpt för min del. Silen är helt enkelt för tät för att fungera optimalt. Jag har dock sett att biltema har en sil med bättre nät men tyvärr är diametern mindre än aluminiumsilen. Så nu har jag försökt hitta en falskbotten som passar i botten av insatsen (byta ut nätet helt enkelt). Antingen att köra enbart med falskbotten i insatsen (relativt stora hål) eller att lägga ett nät med större hål på falskbotten. Återkommer när jag testat...

Sv: Brewster

Såg att humle har tagit in en ny välvd falskbotten i sortimentet, vore kanon om de kunde ta in en linknande plåt, som inte är välvd och men en diameter som passar Brewster. I så fall skulle nog många av oss brewsterbryggare bli nöjda och glada. Verkar vara en silplåt till hyfsat pris och som borde råda bot på de problem som alla av oss verkar ha. Humle: är det möjligt?

58 Senast ändrad av molcam (2015-01-20 20:40:26)

Sv: Brewster

Spelar det någon roll om den är välvd då menar du? Har precis beställt en välvd och tänkte testa med den.  Kostade inte så mycket på ali. Funkar inte det kommer jag nog köpa perforerad plåt och skära ut ett nät själv..

Sv: Brewster

Nej det tror jag nog inte, rapportera gärna hur det fungerade och skicka gärna länken. Spelar som sagt var inte någon roll men gillade inte genomföringen som var på humles

Sv: Brewster

Jag ser inte genomföringen som ett problem. Det kan till och med vara att man kan utnyttja den för att cirkulera mäsken. I annat fall är hålet bara att sätta igen. Ifall inte min falskbotten fungerar kommer jag köpa en perforerad plåt att lägga i insatsen. Kostnaden för plåten är 2-300 vilket såklart är sura pengar men fungerar det så är det en billig lösning. Frågan är vad hålstorleken bör vara. http://www.maskindelen.se/plat-plast-ar … d-plat/144 Siktat in mig på den med de minsta hålen men de kankse är för små?!?

Sv: Brewster

Du har nog rätt vad gäller genomföringen, men storleken på dessa passar tyvärr inte. Vart hittade du en falskbotten med rätt storlek som passar i insatsen? Har bara hittat falskbottnar (både på humle och på ali) som antingen är för små eller för stora. Skicka gärna länken där du beställde din falskbotten

Sv: Brewster

En annan sak som har slått mig (och som är ett stort problem då filtret sätter igen) är att nivån i insatsfiltret stiger tills det rinner över och ut på köksbordet (det rinner ju inte igenom någon vätska i botten). Detta gör att temperaturen troligen är fel eftersom man inte får någon cirkulering. Tempgivaren sitter ju i botten. Har funderat på att borra en massa 2 mm stora hål uppe längs kanten på insatsen i aluminium. Detta gör ju att vätskan rinner ut genom dessa hålen och tillbaka i grytan och inte över kanten.

Sv: Brewster

Min jämförelsebild mellan IKEA skyddet å den gamla silen är taget.
Hittar bara inte att man kan ladda upp bilder direkt ifrån mobilen.
Det verkar bara gå att länka bild från egen server tex.
Så det dröjer alltså tills jag har hunnit med å fixa det.
För jämförelse bilden här i forumtråden alltså.

//M

Sv: Brewster

Har lekt med tanken å ta en botten ifrån en jästunna borra som traditionellt en himla massa 2mm hål och lägga i botten på det gamla plast med metallnät.
På det viset kan kan alltså borra 10st nya hål varje gång tills jag trimmat in för just mig...
Omständigt med det funkerar ju iaf... smile

Sv: Brewster

Jag har fixat en ny botten. Gick till en mekanisk verkstad och bad dem såga ut en ny 33 cm botten med 2 mm hål i rostfritt stål. De ville ha 350 SEK vilket såklart är sura pengar för något man redan betalar för en gång men hellre det och att det fungerar än att det är som idag. Har även sett att butiker på Ali med som kan fixa det (fått prisuppgift på 50 USD inkl frakt) Återkommer när jag testat den.

Sv: Brewster

mazzse skrev:

Min jämförelsebild mellan IKEA skyddet å den gamla silen är taget.
Hittar bara inte att man kan ladda upp bilder direkt ifrån mobilen.
Det verkar bara gå att länka bild från egen server tex.
Så det dröjer alltså tills jag har hunnit med å fixa det.
För jämförelse bilden här i forumtråden alltså.

//M

Bilderna nedan som visar jämförelsen på vad jag har för silning.
http://www.mazz.se/brew/IMG_9558.JPG
http://www.mazz.se/brew/IMG_9564.JPG

Sv: Brewster

Tackar för bilden!

Har precis fått hem min insats från MM, så i helgen blir det test. Det är bara att hålla tummarna på att det fungerar:-)

Enda orosmolnet jag ser är att det det blir allt för stora partiklar som släpps igenom, men och andra sidan så är ju själva maltbädden en riktigt bra filter i sig så det borde funka. Återkopplar efter helgbryggningen.

Sv: Brewster

Tror den i plast har bättre storlek på hålen jämfört med den lösa botten (som har satt igen på i stort sett samtliga mina batcher). Får min nya lösbotten med hål idag så jag får se när jag kan testa den. Hur stora är hålen i den i plast utan lösbotten? 2 mm?

Sv: Brewster

Vad kan dom vara, 1,5-2mm, iaf max 2mm skulle jag tippa på.
Kan ta en ny bild i helgen med tumstocken bredvid.

Sv: Brewster

Har nu gjort en bryggning med totalt 5,5kg malt med min Brewster men med insatsen från MM istället. Nu blev äntligen min Brewster det bryggverk jag önskat mig. Inga igenkorkade filter, smidig temperaturhöjningar och smidig lakning. Så ni som har problem med IKEA-filtret, skaffa MM-insatsen så blir livet mycket enklare:-)

Har också varit i kontakt med danskarna som tillverkar Brewster och enligt dom så kommer det senare i vår en ny insatssil med grövre filter

Sv: Brewster

Hej!
Är en invandrare från Tyskland och håller på att kopiera Brewstern med delar av min befintlig utrustning. Det som saknas är insatssilen. Jag har en jäshink, jag har beställt metallduken från MM och jag har en granne som kan tillverka ett rostfritt band och nita fast metallduken på hinken.
Det jag undrar är: hur mycket är avstandet mellan grytans botten och insatssilens nedre kant? Jag vill inte göra jäshinken för kort.
Är tvungen att tillverka själv eftersom insatssilen är slut i lager hos MM efter alla positiva besked här på forumet.

Hälsningar!

72 Senast ändrad av mazzse (2015-02-14 18:57:04)

Sv: Brewster

Jag har just börjat laborera med brewersfriend.com och kan tycka att en del parametrar är lite väl avancerade för en rookie som mig, iaf när det gäller alla olika teknikaliteter kring vad som skall fyllas i.
Är det någon som har justerat värdena så att man hamnar så nära "mål" som möjligt för brewester?

Jag är en person som inte tycker att hjulet behöver uppfinnas på nytt varje gång.
Men att förfina hjulet är helt ok.

Eller man kanske rentav kan fråga brewolution om dom har siffror... smile

Eller ännu hellre att brewersfriend lägger till i en möjlighet i equipment profile för kommersiella färdiga bryggsystem, som olika braumeister, brewster etc.
Då skulle man kunna lägga mer energi på att designa recepten än att grotta ned sig i just vilken exakthet effektiviteten har.

73 Senast ändrad av molcam (2015-02-17 11:32:10)

Sv: Brewster

eTaurus - I min mening är det en fördel att ha den så långt ned som möjligt men tänk bara på att du får plats med bazooka screen under metallduken. Tittade på det i helgen och det är ca 7-8 cm mellanrum.

Sv: Brewster

molcam skrev:

eTaurus - I min mening är det en fördel att ha den så långt ned som möjligt men tänk bara på att du får plats med bazooka screen under metallduken. Tittade på det i helgen och det är ca 7-8 cm mellanrum.

Tack för svaret! Kollade lite på den där Weld-B-Gone grejen, gissade på dess mått och markerade stället där hålet ska borras i grytan. Sedan tog jag mått och skar bort bottnen av jäshinken och tycker att det har blivit bra.
Nu är det en annan sak jag undrar: Köpte silduken från MM med maskvidd på 2 mm och tråddiameter på nästan 1 mm. Har ni någon bra idé hur man får den på plats? Duken är ju inte särskild följsam. Jag tänker att klippa ut en rund bit med marginal för bandet som ska nitas fast och hålla duken på plats på kanske 4-5 cm och sedan göra några snitt för att underlätta anpassningen till jäshinken. Låter det som en bra idé eller har ni andra förslag? Hur ser det ut på MMs insatssil eller den gamla Brewstern?
Maskvidd på 2 mm är nog ok läste jag i den här tråden.
Alla andra delar är på väg från humle.se, det ska blir spännande att meka lite och sedan göra första försöket.

Sv: Brewster

I veckan fick jag tillbaka min Brewster som varit nere i det Danska landet och vänt.

Har just bryggt klart 21 liter innan lunch.
Första gången den inte satte igen (ikea silen) på länge nu.
Men å andra sidan så var mängden malt det lägsta jag bryggt.
4,5kg malt Av pale ale, Black och Amber.
Jag missade att ha i havregryn, 0,5kg. Det flög helt ur huvudet, tidsmässigt nånstans när ungarna började vakna.
Plus att jag tog i extra 3L vatten i mäsken, bara för att minska risken att ikea silen skulle sätta igen.
Jag landade på og 1060, högre än vad jag tänkte mig...

Dom har satt i den nya elektroniken, borrat och satt in en fläkt som skall flytta värmen i plasthöljet under själva emaljkitteln och ut utanför. Gissar att det är därför som värmeskyddet slog av värmeelementet förut.
Det gick bättre än vad jag trodde att brygga, jag körde utan "liggunderlag" och kom upp i 98-99 grader, och så mycket som det rörde på sig denna bryggning i kitteln har det aldrig rört på sig utavsig självt. Mkt bra!
Jag föredrar att rengöra mina grejer ordentligt för att slippa köpa nytt bara för att man varit lite lat varje gång.
Efter bryggningen så skruvade jag upp den för att kunna torka bort vört som hade runnit lite nedanför på sidorna. Det kommer alltid lite olika stänk som letar ned sig.
Tyvärr verkar det som om det har läckt in vört i kitteln ifrån tempgivarsondens anslutning och att fläkten vispat runt något skumaktigt.
Så nu sitter den där fläkten fast.
Temp proben var desutom lös.
Så gissar att det är en vända till, till brewster… hmm

Fan för utländska grejer, man vill ju kunna åka och prata med personen/teknikern över disk som har repat ens grejer.
Oavsett om det är Ees miljonmersca eller mäskmaskinen.
Det skall vara Volvo... smile