Sv: Lakningsproblem!

...men du körde ju syraraster, ehuru korta, så endopeptidasen (tack Kenneth!) borde ha haft en rimlig chans.

Nästa gång kan ju vara en idé att köra syrarast vid 40° i en timme eller mer, och sedan en ordentlig proteinrast på en halvtimme vid 50°, och sedan vidare upp till försockringsrasterna.

En annan observation som kanske kan vara intressant: jag gör egen ost emellanåt, och för att få löpet att fungera måste temperaturen vara exakt, på någon grad när, annars händer ingenting. Amylaserna må vara stryktåliga, men de andra enzymerna är inte alltid lika förlåtande.

Think globally. Drink locally.

27 Senast ändrad av Fredrik (2006-03-30 07:12:48)

Om man fokuserar på lak/mäsk problemet tror jag att det kan finnas andra förklaringar än avsaknad av proteinrast, jag tror isåfall att peps idé om att förlänga den lägre temprasten har större betydelse.

Samt mäsktjockleken.

[tryckte på enter för tidigt smile - edit]

Några idéer...

Det som ofta påpekas med klarhet orsaka både laknings och utbytesproblem är ju beta-glucanase som gör att all rörlighet i mäsken minskar och det blir svårare att få ut stärkelsen ur maltkornen eftersom de hämmas av detta nätverk av beta-glucan. Den finns med i palmers diagaram som beta-glucanase rast.

Att avsaknad av proteinraste kan orsaka dis och grumligt öl, samt påverka skum och näringnivå i vörten har jag hört men jag kan inte minnas att det brukar anses vara någon huvudsaklig orsak till lakningsproblem i egentlig mening. Däremot brukar för mycket beta-glucan och avsaknad av denna rast kunna ge problem, vilket man läser ofta.

Fast Kenneth kanske har rätt ändå att i praktiken så kanske proteinraste hjälper till eftersom det förarbetar lite till förklistringen?

Den sk. syra rasten är ju egentligen phytase enzymer som bryter ned de organiska fosfaterna i malten och sänker pH. pH har ju en viss effekt, men syra rasten på det sättet har knappast någon avgörande betydelse, såvida du inte har alldeles fel pH från början. Men isåfall är det ju enklare att justera pH.

Ofta pratar man om "syra-rast" men jag tror det viktigaste i det temperaturområdet snarare är beta-glucanase aktiviteten som gör förklistringen effektivare.

Sen vet jag inte hur nätet på lakhäverten ser ut... om det kommer in grums i själva häverten låter det som om antingen nätet är för grovt eller kanske också att du lakar för fort? så att det blir för hårt "sug" i häverten? En idé är att kanske kan man minska nivåskillnaden så att det inte suger så hårt? så att det proppar igen?

/Fredrik

Tack för ännu mer info, det blir mycket att tänka på till nästa veteöl.

Jag tror inte det är för stort nät då det fungerat utmärkt till alla andra ölen bara man får en lakbädd, brukar bara vara 1-2 liter som är grumligt sen blir det klart och fint. Ej heller har jag fått för snabbt flöde, då jag inte fick något alls. Annars brukar jag bara klämma åt klämman på hävertslangen när det kommer för mycket så att det går i önskad takt.
'
Mvh

Bullen skrev:

Tack för infon, trevligt med lite kött på benen smile

Har precis blivigt medlem i SHBF och fått mitt första nummer, mycket trevlig läsning så man kanske ska beställa lite gamla nummer också.

Använder du dig alltid av en proteinrast Kenneth?

Jag kör alltid med proteinrast för alla slags veteöl. Drygt 50 grader i 30 min.
För underjästa öl gjorda på pilsnermalt så gör jag för det mesta en kortare proteinrast på runt 15 min.

Den klassiska 40-50-60-70 metoden som togs fram av George Fix har jag för egen del justerat något.
Hans tidsschema var 15-15-30-30 för respektive temp.

Jag lägger mig hellre på 62 och 72 i "maltos" resp. "dextrin" rasten för lageröl.

För ale och stout har jag återgått en långrast på 65 grader i 90 min.

Kenneth skrev:
Bullen skrev:

Tack för infon, trevligt med lite kött på benen smile

Har precis blivigt medlem i SHBF och fått mitt första nummer, mycket trevlig läsning så man kanske ska beställa lite gamla nummer också.

Använder du dig alltid av en proteinrast Kenneth?

Jag kör alltid med proteinrast för alla slags veteöl. Drygt 50 grader i 30 min.
För underjästa öl gjorda på pilsnermalt så gör jag för det mesta en kortare proteinrast på runt 15 min.

Den klassiska 40-50-60-70 metoden som togs fram av George Fix har jag för egen del justerat något.
Hans tidsschema var 15-15-30-30 för respektive temp.

Jag lägger mig hellre på 62 och 72 i "maltos" resp. "dextrin" rasten för lageröl.

För ale och stout har jag återgått en långrast på 65 grader i 90 min.

Okej låter intressant. Jag copy-paste:ar dina tips och använder vid senare receptberäkningar. Ska bli spännande att prova. Måste brygga veteöl väldigt snart nu bara för det smile