Sv: Mältnings försök hemma i köket.

Har nu smakat på det okolsyrade ölet och det känns ganska tunnt i smaken i fråga om maltighet.
Inga konstiga smaker utan ganska rent, ska bli intressant att testa kolsyrat.

Det blir nog ett nytt försök efter jul och nyår, och då ska jag se till att rosta smak malten mera.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Kan rekomendera en artikel i ett gammalt nr. av Hembryggaren nr.3 år 2000. Där skriver Bosse Bergenståhl utförligt om att mälta egen malt. Jag har följt hans råd och fick ett utmärkt resultat. En sak som är viktig för jämn groning är bl.a. blötläggningen eller stöpningen. Målet är en fuktighet på 40-45%. D.v.s att 5kg korn ska väga ca 9kg när det är färdig stöpt. Dina 3kg borde väga ca 5,5kg. Jag använde mitt lakkärl med falskbotten och avtappningskran. Sikta först bort ogräs, små korn och annat skräp med hjälp av ett nät med 2mm maskor. Skölj noga ett par gånger och låt stå en stund imellan rör om kraftigt så flyter det upp mera skräp. Blötlägg sedan 12-16 timmar, skölj, rör runt och lufta kornet nån timme. Fyll på nytt vatten. Man får renare lukt och smak om man byter vatten ofta. Det är lämpligt att lägga in några timmars luftraster emellanåt, det gör att kornet gror jämnare. Efter ca 48 timmar kollar man vikten när allt vatten runnit av. Täck kärlet med svart plastsäck och knyt åt, men lämna kranen öppen så det kommer in lite luft. Kolla varje dag och rör runt så att inte det översta börjar torka. Om vikten minskar förmycke så duscha på lite nytt vatten. Glöm inte att röra runt ordentligt. Motslutet ett par ggr. om dagen annars trasslar det ihop sej till en boll.

Tjing, här kommer slut resultatet i form av blid och beskrivning.

http://oaklane.se/images/Maltning-17.jpg

På länken ovan finns en bild på resultatet.
Till vänster står en Oppigårds Single Hop Ale, bilden gör inte verkligheten rättvisa min egen öl till höger ser men ur som en hoegaarden.

Maltigheten är som en "Corona super extra light" dock inga felsmaker bara lite smak.
Beskheten blev lite klen också. Men det är ett ok resultat tycker jag.

Ska göra ett försök till och rosta malten lite hårdare.

Tack för denna gång.

/ Micke

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Det är ju inte fel att det blev en så ljus malt, tvärtom är det imponerande att du fått en så ren ljus malt tycker jag. Kul!

30 Senast ändrad av Bee (2013-09-27 11:25:40)

Fick en säck med malt-korn från svärföräldranas granne på landet.
Dom arrenderar ut sina ägor och han som arrenderar odlar korn till malt för något svenskt bryggeri.
När dom vid skörd tappade en "liten" hög med korn, så gav dom mig en liten del av dessa. (20kg)

Så nu måste jag såklart försöka mälta dom..

Dubbelpost-skon sitter på en annan fot nu..!

Hahahaha! Det ordnar vi!

33 Senast ändrad av TobiasKuru (2014-06-14 22:20:05)

:-) underbar info jag som just börjat jobba på en sädes gård där vi har Timotej, Raps, Vete & Korn... vet inte hur mycket men närmare massor av varje :-)

Var den någon som sökte efter Vete ???

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1/p261x260/1899947_716349368396181_774928723_n.jpg

Bara 12 ton i varje litet lass !

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !

120 ton i en lastbil tror jag inte på. :-) Malmlastbilar tar 90 ton med släp och dispens.

35 Senast ändrad av TobiasKuru (2014-02-17 20:36:53)

ser du skylten.... bonde traktor... nä jag skrev fel det har du rätt i det var bara 12 ton ...... per lass med traktorn

- Sök och du skall finna sa en vis man till mig och jag sökte, jag fann och inte fan vart jag visare av det !