Sv: Uppgradering i brygghuset
Tackar! Jag tycker själv mycket om att läsa om hur folk bygger och tänker så mina egna funderingar och val delar jag gärna med mig av. Trevligt att du la upp lite bilder på ditt bygge!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Uppgradering i brygghuset
Tackar! Jag tycker själv mycket om att läsa om hur folk bygger och tänker så mina egna funderingar och val delar jag gärna med mig av. Trevligt att du la upp lite bilder på ditt bygge!
Det var så lite så! Som sagt, väldigt tacksam för hjälpen!
/Peter
svensson.lu hur mycket tryck tål din morebeer fermenter? jag antar att det inte går att kolsyrejäsa eller tvångskarbonera i den? eller?
Den ska klara 5psi om jag mins rätt, men jag tror inte den är tät för någon längre tid. Packningen i locket tror jag inte är super på att hålla tryck. Jag har dock inte provat än iaf.
ok tack! med andra ord inte tillräckligt. tyckte jag läste om att det fanns nån model som tål mera tryck?
ok tack! med andra ord inte tillräckligt. tyckte jag läste om att det fanns nån model som tål mera tryck?
Vi har sökt sådana själva, men det är få kända leverantörer som gör små konor som klarar typ 15 PSI. De flesta tillverkare som Stout Tank & Kettle, Glacier Tanks, Brewhemoth, Blichmann, MoreBeer, SS Brewing Technologies m.fl. gör billiga, snygga välbyggda konor för mellan 30-60 liter som klarar att flytta öl med kring 5 PSI, men när man går upp till 15 PSI verkar det bli en helt annan gameplan.
Skulle vi köpa en enkelväggig koma som klarar kring 5 PSI skulle det nog i dagsläget bli en för priset väldigt snyggt utrustad 1/2 G Chronical från SS Brewtech för 6.500 NOK. Kostar visserligen bara 600 USD i USA men det är stökigt med frakt. Eller en MoreBeer.
Närmsat tycker jag Glacier Tanks kommer, de gör en snygg kyld isolerad 60 liter som klarar 15 PSI, med normal bestyckning ligger den på kring 2.000 USD+ frakt och moms.
Vi beställer istället precis just 2 egna unitanks från kina. Det har tagit oss nästan 4 veckor, och minst 50 mail, för att säkerställa att de blir som vi vill ha dem, men nu har de blivit de riktigt trevliga. Priset blir lägre men ändå extremt mycket bättre utrustade/specade.
Christian har varit behjälplig i vår tech spec, klok kille med bra input, denna där. Tack Christian! *ler*
petern skrev:ok tack! med andra ord inte tillräckligt. tyckte jag läste om att det fanns nån model som tål mera tryck?
Vi har sökt sådana själva, men det är få kända leverantörer som gör små konor som klarar typ 15 PSI. De flesta tillverkare som Stout Tank & Kettle, Glacier Tanks, Brewhemoth, Blichmann, MoreBeer, SS Brewing Technologies m.fl. gör billiga, snygga välbyggda konor för mellan 30-60 liter som klarar att flytta öl med kring 5 PSI, men när man går upp till 15 PSI verkar det bli en helt annan gameplan.
Skulle vi köpa en enkelväggig koma som klarar kring 5 PSI skulle det nog i dagsläget bli en för priset väldigt snyggt utrustad 1/2 G Chronical från SS Brewtech för 6.500 NOK. Kostar visserligen bara 600 USD i USA men det är stökigt med frakt över pölen. Eller en MoreBeer. Räkna grovt på kring 1.000 USD för en pall från USA inkl. DAT till Stockholm.
Närmast tycker jag Glacier Tanks kommer, de gör en snygg kyld isolerad 60 liter som klarar 15 PSI, med normal bestyckning ligger den på kring 2.000 USD+ frakt och moms.
Vi beställer istället precis just 2 egna unitanks från kina. Det har tagit oss nästan 4 veckor, och minst 50 mail, för att säkerställa att de blir som vi vill ha dem, men nu har de blivit de riktigt trevliga. Priset blir lägre men ändå extremt mycket bättre utrustade/specade.
Christian har varit behjälplig i vår tech spec, klok kille med bra input, denna där. Tack Christian! *ler*
Fick en del feedback på kopplingarna till plattvärmeväxlaren och har därför kopplat om. Kulventilerna skall sitta efter plattvärmeväxlaren för att den skall fungera optimalt. Annars är risken att det kommer luft in i den och att man kyler luft istället för öl. Har därför uppdaterat inlägget.
http://fearwolf.blogspot.se/2014/11/utr … -till.html
/Peter
Intressant... Var kommer luften ifrån? Om det är den luft som finns i växlaren innan man börjar brygga, så finns den ju där oavsett var kulisen sitter.
Jag har kulventilen innan växlaren och när jag öppnar den så trycker den ut luften inom några sekunder.
Däremot får jag vacuum i pumpen ibland när silslangen i grytan blir igensatt av humlebös-coldbreak.... då får man rensa och släppa vacuumet på andra ställen, lite meck. Men sen funkar det igen utan luft i växlaren.
Jag antar att det kan bli ett potentiellt problem om man stänger kranen helt och har nedåtlut i slangen.
Kanske det blir andra fenomen med gravitationsmatning av vörten genom växlaren?
Jag har bara testat det en gång innan min bryggare var färdigbyggd. Kokade i plasthink, och då kunde jag inte vråla på kranen för fullt.(hann inte kyla då) Utan hade in-line termometer och fick reglera tempen i mottagarkärlet med tappkranen på kokhinken.
Som sagt... i det fallet hade ventil efter plattisen varit att föredra. Men den setupen överlevde inte testet..
Den här tråden återkommer jag till gång efter gång för inspiration kring att bygga bryggverk. Så givande! Nu är det dags igen - och då kommer frågorna såklart :-)
Nr 1. Hur fungerar det att blanda metaller som i din HLT? Min gamla grundskolekemi säger att jag riskerar korrosion - men vad blir det i verkligheten?
Nr 2. Du kör med svetsade genomföringar. Electric brewery valde weld-less.
Är det mest en fråga om vad jag har närmast tillgängligt eller har du några andra tankar kring det?
Nr 3. Jag inser att tredelade kulventiler är enklare att rengöra och ser mycket proffsigare ut - men är det värt prisskillnaden?
Sen funderar jag storleken på kärlen. 50-100% extra volym utöver max batchstorlek verkar vara rekommendationen och det stämmer bra med min erfarenhet - men hur långt lyckas ni gå ner i batchstorlek om man någon gång vill göra en mindre batch? (Ooop - det där blev OT i denna tråd - ursäkta på förhand)
Många frågor blir det som sagt...
/Calle
Tackar, det är alltid lika roligt att kunna hjälpa till. Tyvärr så har det inte blivit så mycket byggande för egen del efter att son nr 3 kom till världen, men jag siktar att ha utrustningen uppdaterad till Jan 2016 då min föräldraledighet startar ![]()
Nr 1. Hur fungerar det att blanda metaller som i din HLT? Min gamla grundskolekemi säger att jag riskerar korrosion - men vad blir det i verkligheten?
Just av den anledningen har jag inte märkt något. Det här är en gryta som är fylld med varmt vatten några timmar och sedan så ligger koppar ganska nära rostfritt stål så potentialen är heller inte så stor.
Däremot så har jag retat mig lite på är själva svetsarna. Några av grytorna är exemplariskt tigade från både in och utsidan och fogarna är betade och fina. Medans vissa är svetsade från utsidan och obehandlade. Då får man fula porer som börjar korrodera om de står fuktiga, men det ska åtgärdas.
Nr 2. Du kör med svetsade genomföringar. Electric brewery valde weld-less.
Är det mest en fråga om vad jag har närmast tillgängligt eller har du några andra tankar kring det?
I mitt fall är det tillgänglighet, men så här i efterhand så rekommenderar jag ändå att svetsa för då slipper man oroa sig för eventuella läckage.
Ett tips är att köpa muffar med gängad hona på insidan och hane på utsidan så slipper du övergångar till eventuella kranar.
Nr 3. Jag inser att tredelade kulventiler är enklare att rengöra och ser mycket proffsigare ut - men är det värt prisskillnaden?
Jag hade en tanke om att jag skulle rengöra dem emellanåt, men det har hittills bara hänt en gång. Så av den anledningen spelar det inte någon roll att du tar den billigaste. De fungera på samma sätt. Sedan så är prisskillnaden ungefär $4 så det är ju frågan om det är så mycket att spara på.
Sen funderar jag storleken på kärlen. 50-100% extra volym utöver max batchstorlek verkar vara rekommendationen och det stämmer bra med min erfarenhet - men hur långt lyckas ni gå ner i batchstorlek om man någon gång vill göra en mindre batch? (Ooop - det där blev OT i denna tråd - ursäkta på förhand)
Det fins väl egentligen ingen nedre gräns så länge man inte snålar in på ingredienserna. När jag brygger så lakar jag tills jag har ca 51L i kokkärlet sedan häller jag ut resten vilket brukar bli ungefär en 10L hink. Jag skulle likaväl bara kunna laka till vilken volym jag vill och sedan stoppa där. Men som minst så behöver man vatten så att det täcker malten över silplåten.
Många frågor blir det som sagt...
/Calle
Det är bara att fråga på! Jag hjälper gärna till om jag har tid över.
Efter att en gång rengjort min tredelade kulventil från gucka så väljer jag en sån varje gång!
Efter att en gång rengjort min tredelade kulventil från gucka så väljer jag en sån varje gång!
Nice
Det jag inte ser, det låtsas jag inte om.
Tackar, tackar!
Det går ju alltid att tänka och läsa hur mycket som helst - men riktig erfarenhet är en annan sak :-)
Jag lutar åt att helt enkelt göra HERMS-slingan av glödgat kopparrör och så mycket som möjligt av resten i rostfritt. Din slinga är ju riktigt proffsig men jag har inte hittat någon sån till rimligt pris ännu.
En annan sak apropå olika metaller är att somliga rekommenderar att mässing ska "picklas" innan man använder det i bryggverk. Dvs man lägger/kokar det i ättikslösning för att driva ut bly. Andra verkar tycka att det inte hjälper...
http://www.howtobrew.com/appendices/appendixB.html
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=280912
Har ni brytt er om det? Andra synpunkter på temat?
Just av den anledningen har jag inte märkt något. Det här är en gryta som är fylld med varmt vatten några timmar och sedan så ligger koppar ganska nära rostfritt stål så potentialen är heller inte så stor.
Däremot så har jag retat mig lite på är själva svetsarna. Några av grytorna är exemplariskt tigade från både in och utsidan och fogarna är betade och fina. Medans vissa är svetsade från utsidan och obehandlade. Då får man fula porer som börjar korrodera om de står fuktiga, men det ska åtgärdas.
Christian, jag har en burk betpasta hemma om du behöver lite.
Ohh super! Jag ska bara slipa lite först.
Någon som lekt med tyristorer för att reglera effekten?
Jag skulle vilja använda en BoilCoil från Blichmann till ett egenkonstruerat bryggverk. BoilCoil är en bra konstruktion av hög kvalitet med låg effektdensitet som minimerar vidbränning av vört. Den lilla nackdelen är att minsta "storleken" av boilcoil är på 3.750W vilket inte riktigt lirar med de 16A jag kan uppbringa. Då snöande jag in på att reglerna ned effekten med en tyristor. Det är normalt sett inga problem så länge man har en rent resistiv last. Nu vill jag dock kombinera effektregleringen med PID + SSR. Frågan är hur tyristorkopplingen kommer att må om den kopplas i serie med SSR och om det spelar någon roll ifall tyristorkopplingen hamnar före eller efter SSR. SSR kommer hursomhelst att ge ett kapacitivt bidrag till lasten som tyristorn ser. Instabilitet?
Tyvärr vet jag inget om tyristorer men jag har kollat lite på Auberins effektreglerare:
http://www.auberins.com/index.php?main_ … cts_id=444
http://auberins.com/images/Manual/DSPR1%20manual_V1.pdf
Jag hoppas att någon annan kan tillföra något till din frågeställning.
Har själv en beställning på lite element på gång så jag kommer med en ny uppdatering om några veckor.
Det blir 3*2kW helt rostfria element med en 1,5” BSP gänga. Har tänk nyttja en 2” tri clamp anslutning för att underlätta ev rengöring.
Tack för tipset!
Jag har mailat Auber och frågat om den här effektregulatorn går att använda parallellt med PID + tempsensor.
/Dompan
Snabbt svar fick man:
"One possibility that I came up for your application is using SYL-2352: having adjust OUTL and OUTH parameter to set up the power output range and control temperature of whatever you want. For definition of OUTL and OUTH, please read below:
"OUTL and OUTH allow you set the output range low and high limit. OUTL is a useful feature for a system that needs to have a minimum amount of power as long as the controller is powered. For example, if OUTL = 20, the controller will maintain a minimum of 20% power output even when input sensor failed. OUTH can be used when you have an overpowered heater to control a small subject. For example, if you set the OUTH = 50, the 5000 watt heater will be used as 2500W heater (50%) even when the PID wants to send 100% output."
Alltså behövs ingen digital Power regulator!
Ja just det! Det är precis den modellen jag har, men jag har faktiskt aldrig tänkt på att den även går att begränsa. Har alltid trott att det bara var i det manuella läget som det var möjligt.
Du ligger ju rätt nära dina 16A så det blir antagligen inga problem men jag undrar om en 10A dvärgbrytarsäkring tillåter att man blåser på med t.ex 20A under en halv sekund i taget.
Hmm.. ja, jag ställde frågan till Auber hur effektregleringen sker men har ej fått svar. Troligvis är det någon form av duty cycle reglering och då kommer man ändå att ha "peak"-effektuttag som överstiger vad säkringen tål.
Jag testade köra min syl-2352 med OUTL för stt dra ner effekten vid koket med ca 20% om jag inte minns fel. Jag har för mig att den fungerade så att elpatronen stängdes av under en längre tid för att sen komma på igen. Jag kan haft lite fel inställningar och det vore skäl stt testa det igen nån dag. med tanke på det så blåser ju elpatronen på fullt när den är i gång och lever man få på gränsen eller över vad säkringen tål, så är det kanske inte rätt väg att gå?
Humlebladet → Utrustning → Uppgradering i brygghuset