Sv: Uppgradering i brygghuset

Kaostronaut skrev:

Verkar som att du kör kylning av konan med hjälp av slang lindad runt tanken kyld från din ölkylare, och när det behövs värmetillförsel så har du ställt ekipaget i en isolerad bänk som värms upp med kupéfläkt?

Mäter du styrtemperaturerna inne i vätskan via thermowell eller utanför typ påtejpat på tankväggen? Klurig och snygg lösning. Klarar lösningen av en ok kurva för kallkrasch med?

Precis så är det i nuläget iaf. Det här med bryggutrustningen är ju ständigt under förändring, men det här passar mig rätt bra.
Tempen mäts nere i vätskan. Det sitter ett dykrör monterat i locket med en pt100-givare nerstucken.

https://farm3.staticflickr.com/2870/12745993155_105dbab11d_c.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7368/12746428084_1be9e2b93a_c.jpg

Kaostronaut skrev:

Vi har hittat två rostfria 50 liters glykolanpassade dubbelmantlade konor som klarar 20 PSI till för oss helt ok priser men funderar lite på vad som i praktiken kommer att krävas för att åstadkomma dels kontroll av jämn jästemp däruppe kring 18 under längre perioder (utan att sänka kompressorerna med för många korta av/på...) men som även vid behov klarar av att trycka ner alltihopa tillräckligt snabbt vid kallkrasch.

Ölkylare är faktiskt väldigt bra för det här ändamålet. De klarar av att kallkrascha ölen och du kan styra tempen individuellt med ventiler om man har flera jästankar.

Diacetyl?
Testa innan du sänker tempen så vet du.

https://farm6.staticflickr.com/5603/15538464297_749233c6e9_c.jpg

Kaostronaut skrev:

Vi har hittat två rostfria 50 liters glykolanpassade dubbelmantlade konor som klarar 20 PSI till för oss helt ok priser....

Ursäkta jag hijackar tråden - men vars har du hittat dessa?

Sedan måste jag fråga svensson.lu, när du kör dit herms system, så reglerar du ju tempen i HLT för att få rätt mäsktemp?
Om så är fallet - mäter du tempen vörten pumpats genom HLT då? och säg att du vill mäska 67c, och ställer in så att du alltid
får tillbaks 67c vört efter HLT. Håller då ditt mäskkärl 67c? eller måste man kompensera med lite högre temp efter HLT för att få
rätt temp i mäskkärlet?

Jag fick helt plötsligt lite infall att ev. bygga något senare, då det ändå är en ganska stor prisskillnad mot braumeister/camurri - samt att man lätt kan köpa utrustning
som klarar kanske 60-70L utan problem - och möjlighet att enkelt byta till "större" senare.

Och vad får du för normalt för effektivitet med ditt herms system?

129 Senast ändrad av Kaostronaut (2014-11-07 00:06:30)

RollE2k skrev:
Kaostronaut skrev:

Vi har hittat två rostfria 50 liters glykolanpassade dubbelmantlade konor som klarar 20 PSI till för oss helt ok priser....

Rolle2k: Har sökt runt en hel del. Spiedel och Camurri gör snygga konor men vi har lite andra funderingar... har bl.a. pratat direkt med Stout tank and Kettle, Glacier Tanks, MoreBeer, SS Brewing Technologies och Blichmann. Svårt att hitta ok priser på tempererade konor i små storlekar dock.

Fick till slut via en belgisk bryggare jag känner tag på ett kinesiskt bolag som bygger på beställning mot tech spec. Vi får dem precis som vi vill. Priset landar på samma nivå som de etablerade tillverkarnas o-tempererade, men dessa blir betydligt bättre utrustade. 2 Bar, glykoljacka, ss316, 2B polish på insidan, mattblästrade på utsidan, stort quick-release manhole upptill, all sanitary welds, alla tri-clampade uttag vi behöver (i de storlekar vi vill ha och där vi vill ha dem), ben med coasters, thermowell, jästfälla, butterfly valv, CIP rotating spray ball, blow off assembly, CO2 assembly...

Lägger sista touchen på tech spec just nu (dubbelkollar alla diametrar, tjocklekar, positioner, vinklar och annat jox) sedan 3 veckor tillverkning, 3 veckors leverans. Missar julbrygget... (Och sorry svensson.lu för att jag precis skitat ner din eminenta tråd)

svensson.lu skrev:

Diacetyl?

https://farm6.staticflickr.com/5603/155 … c6e9_c.jpg

Höjer du tempen till 65 grader? Hur länge? Sen bara att kyla och smaka?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

131 Senast ändrad av svensson.lu (2014-11-07 07:28:14)

RollE2k skrev:

Ingen fara, så länge det tillför något för andra är det bara bra. Jag är också nyfiken.

RollE2k skrev:

Sedan måste jag fråga svensson.lu, när du kör dit herms system, så reglerar du ju tempen i HLT för att få rätt mäsktemp?
Om så är fallet - mäter du tempen vörten pumpats genom HLT då? och säg att du vill mäska 67c, och ställer in så att du alltid
får tillbaks 67c vört efter HLT. Håller då ditt mäskkärl 67c? eller måste man kompensera med lite högre temp efter HLT för att få
rätt temp i mäskkärlet?

Jag fick helt plötsligt lite infall att ev. bygga något senare, då det ändå är en ganska stor prisskillnad mot braumeister/camurri - samt att man lätt kan köpa utrustning
som klarar kanske 60-70L utan problem - och möjlighet att enkelt byta till "större" senare.

Och vad får du för normalt för effektivitet med ditt herms system?

Jag mäter tempen i precis i mitten av MLT men jag styr ingenting på den temperaturen. Genom att styra HLT tempen så får jag efter ett tag ungefär 0.5C lägre i mätt på en punkt mitt i mäsken. Mer noga än så tillför inget i mitt tycke, och man får en mycket lättreglerad process. Man behöver egentligen ingen pid för detta utan en termostat skulle säkert funka bra här. Om HLT pendlar någon grad så pendlar MLT ännu mindre pga trögheten.

Effektiviteten brukar ligga runt 85%

Kaostronaut skrev:

Lägger sista touchen på tech spec just nu (dubbelkollar alla diametrar, tjocklekar, positioner, vinklar och annat jox) sedan 3 veckor tillverkning, 3 veckors leverans. Missar julbrygget... (Och sorry svensson.lu för att jag precis skitat ner din eminenta tråd)

Du vet att du måste posta bilder på de här sen när paketen kommer! wink

133 Senast ändrad av svensson.lu (2014-11-07 07:34:09)

scaryeyes skrev:
svensson.lu skrev:

Diacetyl?

https://farm6.staticflickr.com/5603/155 … c6e9_c.jpg

Höjer du tempen till 65 grader? Hur länge? Sen bara att kyla och smaka?

Jag slog 80gradigt vatten i grytan så sjunker tempen till 70 och lät den stå en kanske 25min och därefter åkte den ner i kallt vatten.
Borsilikatglas är att föredra om man värmer och kyler hastigt.
Sök på "forced diacetyl test" så hittar du mer info

svensson.lu skrev:

Jag mäter tempen i precis i mitten av MLT men jag styr ingenting på den temperaturen. Genom att styra HLT tempen så får jag efter ett tag ungefär 0.5C lägre i mätt på en punkt mitt i mäsken. Mer noga än så tillför inget i mitt tycke, och man får en mycket lättreglerad process. Man behöver egentligen ingen pid för detta utan en termostat skulle säkert funka bra här. Om HLT pendlar någon grad så pendlar MLT ännu mindre pga trögheten.

Effektiviteten brukar ligga runt 85%

Jag tror jag var lite trött och skrev inte min fråga tillräckligt bra - så jag gör ett nytt försök nedan :-)

Jag gissar du kör pumpen konstant under mäskningen för att få optimalt utbyte och jämn temperatur, vilket då innebär att du styr mäsk-tempen helt via kokarna i HLT.
Så min fråga är: Tempgivaren som du styr kokarna i HLT med - sitter den i slangen direkt efter HLT-coilen, eller mäter du i mäskkärlet?
Om du mäter direkt efter HLT coilen, får du då kompensera för temperaturtapp. Dvs om du vill mäska i 67c, måste du kanske ha 67.5c efter coilen som kompensation?

135 Senast ändrad av svensson.lu (2014-11-07 12:00:37)

Jag mäter i själva HLTn och har ingen som helst styrning från någon mäsktemp. Det sitter en givare mitt på instucken en 20-30mm

Ah, så du sätter då istället tempen i HLT på ca 67.5c om du vill ha 67c i Mäsken?

Hur "segt" blir systemet om du skulle vela stegmäska i fler steg? Säg en ökning från 64c till 67c? Altså hur lång tid tar en sådan ökning?

Och när du börjar en inmäskning för dagen - förvärmer du vatten i ex kokkärlet till typ 65-70c och för över till MLT - Sedan i med malt, och resterande höjningen sker med recirkulation?

Precis! Processen står beskriven på sidan 3: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?pid=60057#p60057
64-67grader går ganska fort, men den mesta av tiden är ju själva värmningen. Att värma 75kg vatten 10 grader med 3.6kW tar ju bara det 15min. Lägg på en 5-7min så har du totaltiden, men den beror ju på vilken värmeöverföring man kan få i HERMES slingan.

138 Senast ändrad av svensson.lu (2014-11-08 06:58:12)

Ska kanske förtydliga lite, det var inte "Precis!" till allt.
Jag fyller upp HLT helt och MLT till hälften med varmt kranvatten.
Sen tillsätter jag salter och mjölksyra i MLT och lite mjölksyra i HLT.
Efter det börjar jag värma både HLT och MLT genom att recirkulera.
När MLTn är uppe i temperatur mäskar jag in.

Tiden ovan var föresten för att mäska ut från 65 till 75 och inte på stegmäskning.

Är det en cask breather du har satt på slangstumpen till corneliuskopplingen på jästanken?

Ja iom att jag inte kan trycksätta jästanken mer än temporärt, så har jag cask breathern när jag sänker temperaturen. Så slipper jag dra in luft i onödan.

Hej Svensson-lu, en fundering om din eleganta lösning med tempkontrollerad kyld kona.

Vad vi förstår har du en elektrisk luft/glycol beer cooler som kyler en slang lindad runt konan. Gissar vi rätt att coolern har en mindre kylmediumtank i sig som i princip kyls med en viss (max?) kyleffekt, medan du sedan tempstyr konan lite mer i detalj med motoriserad reglering av flowrate genom slangen?

Om du skulle ha två identiska konor, med öl som ibland behöver olika temptargets, tror du att du fortfarande skulle klara dig med din nuvarande cooler men kanske köra någon sorts manifold som kan shunta dubbla kylmedium/styrsystem? Eller tror du att du skulle gå in för en separat cooler per kona? Eller kanske en kraftigare cooler/större isolerad kylmediumtank men med dubbla styr?

Eller du kanske skulle välja någon annan ännu klurigare lösning?

142 Senast ändrad av svensson.lu (2014-11-17 18:35:33)

Kaostronaut skrev:

Hej Svensson-lu, en fundering om din eleganta lösning med tempkontrollerad kyld kona.

Vad vi förstår har du en elektrisk luft/glycol beer cooler som kyler en slang lindad runt konan. Gissar vi rätt att coolern har en mindre kylmediumtank i sig som i princip kyls med en viss (max?) kyleffekt, medan du sedan tempstyr konan lite mer i detalj med motoriserad reglering av flowrate genom slangen?

Ja fast det är on/off på ventilen

Det sitter en pump i själva ölkylaren. Denna är till för att cirkulera vattenbadet inuti kylaren (kanske 10 liter) och att pumpa kylvatten genom ölslangar och kyla tapptornen. Det är på denna kylning jag har kopplat in mig.

Om man sen vill kyla flera jästankar samtidigt så är det bara att sätta en förgrening och en individuell ventil till varje tank. Vill du ha olika temperaturer i de olika tankarna är det bara att ställa in det på kontrollen som styr ventilen.
Ungefär som här: http://www.prochiller.com/files/GLYCOLGUIDE.pdf

Kapaciteten på en sådan här kylare är bra mycket större än min lilla jästank.

Det fins även en del info om att kyla med ölkylare på pro brewers forum

Jag uppdaterade mitt inlägg efter ditt så läs igen...

svensson.lu skrev:

Ja fast det är on/off på ventilen

Det sitter en pump i själva ölkylaren. Denna är till för att cirkulera vattenbadet inuti kylaren (kanske 10 liter) och att pumpa kylvatten genom ölslangar och kyla tapptornen. Det är på denna kylning jag har kopplat in mig.

Om man sen vill kyla flera jästankar samtidigt så är det bara att sätta en förgrening och en individuell ventil till varje tank. Vill du ha olika temperaturer i de olika tankarna är det bara att ställa in det på kontrollen som styr ventilen.
Ungefär som här: http://www.prochiller.com/files/GLYCOLGUIDE.pdf

Kapaciteten på en sådan här kylare är bra mycket större än min lilla jästank.

Det fins även en del info om att kyla med ölkylare på pro brewers forum

Låter ju kanon! Bra översiktsbild, och ska genast kolla upp pro brewers forum. Vad har du för ungefärlig kyleffekt på den du har?

(Vi har ju nu beställt 2 st 50 liters glykolkylda jäskonor som klarar 2 Bar i tryck, och de vill nu veta hur vi vill göra med kylare, sensorer och styrning. Vi siktar ju på att köra dem som unitanks med både primär & sekundär jäsning samt kunna kallkrascha, sätta kolsyrenivå och lagra, allt i samma tank. De har föreslagit en cooler med en isolerad extern "icetank"+ förgrening och separat styr av flow. Med din input känns det som att vi kanske kan hoppa den externa kyltanken... kräver att deras cooler redan har en i sig förstås. Bör vi kanske fundera på om vi kan hitta ventiler som inte bara är av/på med, eller fuckar det bara upp styrningen tro?)

Som alltid, påläst och pålitlig input från dig, Thanx!

145 Senast ändrad av svensson.lu (2014-11-18 13:46:32)

http://www.cornelius-emea.com/uploads/m … Manual.pdf

Det där med ventiler som är fullt justerbara går väl att få till. Dock så får man nog räkna med en betydligt högre kostnad och aningen mer komplicerad styrning.
När jag började testa styrningen hade jag en solenoidventil inkopplad istället för kulventilen som jag har nu. Jag fick då problem med att det satte sig skräp i själva ventilen som då gjorde att den inte stängde ordentligt. Jästanken var som tur var bara fylld med vatten den gången, annars hade jag haft ett snabbkraschat öl.

Hej Svensson. Du har ju nu kört din uppsättning ett tag med styrning på din Blichmann kona. Om du skulle få designa din egen kylda kona från start, är det något speciellt du skulle ändra, ta bort eller lägga till?

147 Senast ändrad av svensson.lu (2014-11-23 09:21:28)

Kylmantel, isolering, svetsat lock så det går att trycksätta på riktigt, en bra spundingventil, någon form av manlucka, möjligtvis 2" bottenventil. I toppen vill jag ha: en säkehetsventil, anslutningar för CO2 in och ut.
För kylningen hade jag behållt ölkylaren och kanske möjligtvis tittat lite på någon annan form av reglering av ventilen. Den har en viss förmåga att skjuta över lite när den är termostatstyrd.

Inte för att det spelar någon roll, men tanken är från More beer.

svensson.lu skrev:

Kylmantel, isolering, svetsat lock så det går att trycksätta på riktigt, en bra spundingventil, någon form av manlucka, möjligtvis 2" bottenventil. I toppen vill jag ha: en säkehetsventil, anslutningar för CO2 in och ut.
För kylningen hade jag behållt ölkylaren och kanske möjligtvis tittat lite på någon annan form av reglering av ventilen. Den har en viss förmåga att skjuta över lite när den är termostatstyrd.

Inte för att det spelar någon roll, men tanken är från More beer.

riktigt snygga pjäser till bra pris di däringa More Beer. Deras kyllösning är smutt med, men din är coolare *ler*

Någon specifik orsak till att du vill ha CO2 In just i toppen? Vi har positionerat den rostfria CO2/O2 IN diffusorn precis ovanför konvinkeln så den ligger horizontellt, lågt och centrerat i ölvolymen. Eller menar du en anslutning på toppen för en cask breather för att hantera volymminskning med CO2 istället för luft?

Samtalet bröts, men jag hade väl egentligen inte så mycket mer att tillägga.
Maila gärna om du har fler frågor och glöm inte att posta bilder sen när allt är i land!

Nu har jag äntligen fått alla kopplingar från Kina och fått tid att fotografera och skriva. Tack för all din hjälp med att förklara hur du kopplat, det var till stor hjälp!

http://fearwolf.blogspot.se/2014/11/utr … -till.html

/Peter

En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg: http://fearwolf.blogspot.se
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Fear-Wolf-brewery/392281610808876
Presentation: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5717