Sv: Uppgradering i brygghuset

Powermange skrev:

Älskar tråden!

Man kan ju tänka sig att istället för kylslangen runt runt tanken "sy" den upp ner upp. Dvs tvärs det ursprungliga planet. Hur tight beror ju på slangens böjradie. Det går kanske inte att ha lika mycket slang men då det handlar om kontinuerlig cirkulation blir det nog bra ändå? Och framförallt då kan man ha en öppning halvvägs där man "klär av" jackan!

Jag delar braumeister med grannen tills min rigg liknande denna blir klar. Bilder kommer :-)

Jag gillar idén men jag tror tyvärr inte det funkar för mig.
Ölslangen är tämligen styv och skulle man ha JG u-böjar så skulle tryckfallet bli tämligen högt och priset på komponenter skulle också bli för högt. Jag uppskattar möjligheten att snabbt kunna justera temperaturen och har man för lite slang blir just det svårare.

Powermange skrev:

Det här fattar jag inte? Uppgängad och avstucken? Svarvade du av flänsen och gängan för att bli av med spacet emellan? Och svetsade ihop igen? För inte gängade du nytt? I rostfritt 1.5" det går ju inte? Eller?

Svetsar du själv? Eller har du hjälp. Tänkte prova själv. Har TIG men lite oklar hur jag ska lösa rotgas och betning! Tur det finns forim för sådant också :-)

Gängan går bara delvis igenom muffen så den är gängad hela vägen igenom och sedan avkortad för att bli av med så mycket utrymme som möjligt med element inne i själva muffen.
Det är nog egentligen bara en estetisk åtgärd och det funkar även i originalutförande.
Jag är själv tämligen grön i verkstaden men jag misstänker att gängan är svarvad.
Svetsar gör jag inte heller tyvärr men jag har alltid hittat någon i min omgivning som har kompetensen.

Måste säga att det är en väldigt rolig tråd att följa!. Nu vet jag att det är lite efter men jag tänkte försöka bygga nå liknande kylsystem som dig med slang. Dock så funderar jag vilken sorts slang du använder för att kyla och vilken dimension? Tycker mig minnas att du skrev att den var 15m lång nånstans i alla fall.

279 Senast ändrad av svensson.lu (2016-06-05 07:06:23)

Jag har haft slangen av nu under vintern då jag bara har haft behov av värmning. Men nu börjar det snart bli dags att linda på den igen och då kan jag kolla hur lång den är. Jag har för mig att jag köpte en 30m rulle med 3/8" ölslang från Barleybottom, men jag mins inte hur mycket av den jag lindade på.

När det gäller byggandet gå det extremt långsamt just nu. Jag har så lite tid över och så mycket annat att göra att jag helt enkelt knappt hinner. Jag satt dock hela gårdagskvällen efter barnen gått och lagt sig och körde simuleringar och rättade fel. Jag tror det mesta är felfritt nu, men jag ska köra en vända till och kolla det sista. Sen börjar det närma sig bryggdags!

Järv skrev:

Måste säga att det är en väldigt rolig tråd att följa!. Nu vet jag att det är lite efter men jag tänkte försöka bygga nå liknande kylsystem som dig med slang. Dock så funderar jag vilken sorts slang du använder för att kyla och vilken dimension? Tycker mig minnas att du skrev att den var 15m lång nånstans i alla fall.

25m, 3/8" ölslang

281 Senast ändrad av svensson.lu (2016-06-19 21:43:08)

Då var det äntligen premiärbryggt med den nya kontrollboxen! Så underbart lättbryggt!
Jag behövde bara se till bryggverket för att hälla i malten och mäska in, hälla i humle vid två tillfällen och fylla jästanken med den kylda vörten. Däremellan byggde jag lego, spelade spel och tog hand om barnen.
Jag måste dock säga att en del av tjusningen är borta, men jag tror det har mer med det faktum att jag gjorde andra saker och faktiskt inte tänkte så mycket på själva bryggandet. Men nu kan jag iaf brygga mer och när jag själv vill.

https://c3.staticflickr.com/8/7046/27096564954_25fa6e2c60_z.jpg

En nyinvestering är den rostfria motströmskylaren. Hopplöst oeffektiv men ändå tillräckligt för mina behov.
Kylningen från kok till 80C gick på någon minut och därefter testade jag en lång Whirlpool med den enda aromgivan på 60 min. Under den tiden droppade temperaturen till runt 70C. Kylningen därifrån och ner till jästemp gick långsammare ju lägre temperatur som väntat. Efter 25min avbröt jag kylningen och vörten var då på 22C. Jag kunde nog låtit den gå ner till min måltemp på 19C men jag kände mig snål med vattnet.

https://c1.staticflickr.com/8/7337/27623147832_c0f287b3ee_z.jpg

En fördel med att kunna avläsa jästemperaturen i telefonen är ju att jag ganska omgående kunde konstatera att något var helt fel när vörttempen började gå för lång under 19C. Jag hade glömt koppla in ventilen till kylvattnet så den stod på för fullt. Det är en nackdel med för mycket teknik, men som tur är går det att förhindra sådana fel. När jag får hem nytt kablage till alla ventiler ska jag lägga in lägesgivare och ha en alarmfunktion kopplad om ventilen av någon anledning inte slår om när den ska.
Här är en helt normal jästemp:

https://c7.staticflickr.com/8/7386/27737633206_64a65b1390_z.jpg

Tänkte bara lyfta tråden igen då den är så sjukt bra. Hur ser det ut idag? Blivit nåt bryggande på senaste tiden?

Hej, jätteroligt att tråden fortfarande inspirerar!
Jag har nog bryggt en 2-3 gånger sedan förra uppdateringen. Det har inte hunnit bli mer p.g.a att jag faktiskt inte har hunnit dricka upp mina öl (kylen är full) samt att jag lagt mer tid på mountainbiken istället.
Men jag är fortfarande sjukt nöjd och har för första gången inte sett vinsten med att göra några nya uppdateringar.
Det finns dock lite småsaker som jag tänkt att göra, så som att märka upp kontrollboxen lite mer permanent och att byta ut en av temperaturtransmittrarna, men inget större än så.

För egen del blev det Braumeister i stället. Hade lite förstor entusiasm och för lite tid.
Sitter nu på ett antal Siemens Logo, manöverpaneler mm.
Är det nån som känner sig manad så säljer jag grejerna för halva nypriset.

Förstår dig. Ibland är viljan större än vad tiden täcker till för.
Jag lider själv av permanent tidsbrist.

fluke12, du har mail ????

Svensson, vad har du för problem med transmittern och har du några kandidater till ny?

287 Senast ändrad av svensson.lu (2017-01-14 12:55:46)

Jag köpte först en och sedan en till från en annan säljare när jag väl testat den första.
Den andra visade sig vara bättre och stabilare så jag har köpt en ny från samma säljare:
https://www.ebay.com/itm/191424611765
Den var helt klart över mina förväntningar. Stabil och under 10mV brus filtrerat, dvs stabil ner till en decimalen på temperaturen och hyfsat linjär i hela spannet 0-100C. Nu fins det ju inga garantier för att den nya funkar lika bra, men för det priset är det ju bara att testa.
Om man hittar transmittrar för 60:- som funkar så pass bra fins det ingen anledning att köpa en dedikerad pt100 modul för över 1000-lappen så länge man har någon lämplig analogingång på PLCn.