Sv: Uppgradering i brygghuset

varför in till grytan igen efter vv? ungefär som ja tänkt fast en pump till så ja sliper nivåskillnaden auto spargen fyller ju på de ja "pumpar" ur mäsken. hur funkar auto spargen tycker du? hållen den bra nivå och hur känslig är den?

För att åtnjuta en riktigt dålig verkningsgrad wink
Nej, jag har tänkt testa detta för att jag kan automatisera kok och kylförfarandet.
Tanken är att när koket är klart kyler den själv ner till 80C och pausar där.
Då kan jag själv gå ut och stoppa i en sista giva humle när jag själv har möjlighet utan att riskera någon vidare isomerisering av humlen som redan är i grytan. Sen så kör jag en lång whirpool på det och kyler ner till jästemp utan att jag själv behöver medverka. När jag sen har lite tid över nästa gång pumpar jag över allt till jästanken.
Det enda som stör mig lite är SMM/DMS omvandlingen. Kanske inget jätteproblem, men det återstår att se.

Aha, total automatisering, det förklarar setupen. Egentligen skulle du väl kunna ha automatisk ihällning av humlen när den nått säg 80 c också, det låter ju kanske som en krånglig nöt att knäcka men det behöver inte vara svårare än en soleniod eller ett hobbyservo som öppnar en lucka (manuell reset). Ja, det låter enkelt i teorin i alla fall. wink

254 Senast ändrad av svensson.lu (2016-03-15 21:22:22)

Jag har faktiskt funderat på en CO2-driven sändare till humlen. Vi använder oss mycket av tryckluftsdrivna stoftsändare på jobbet (googla "pneumatic ash transmitter" för den som är intresserad) och jag är ganska säker på att det skulle funka till humle också.
Dock så blir det inte så mycket handarbete kvar och det måste finnas ett visst mått av tillfredställelse i hantverket annars försvinner det roliga.
Det måste bara ske på mina vilkår. Jag är så trött på att övriga familjen råkar bli vrålhungriga precis när jag kokar, vilket resulterar i en anings obalanserad bäska pga för lång whirlpool.

låter som de blir kanon, serfram emot att se det färdigt.

Trevlig läsning detta,

en liten fundering hur skapar du whirlpoolen i kärlet?
Är inloppet från värmeväxlaren tangentiellt in i kokkärlet? och på vilken höjd sätter du den?

257 Senast ändrad av svensson.lu (2016-03-17 03:14:14)

Kul att ni gillar det!

Whirlpoolen bildas av pumpen och går in tangentiellt (3/8" barb 90 grader) en bit upp i grytan. På bilden nedan ser du två hål som sitter bredvid varandra. Den ena är för tempgivaren och den andra whirlpoolen.

https://farm6.staticflickr.com/5761/20491908006_52f0e27b69_z.jpg

Det funkar väldigt bra, även med elementet monterat. Det satte jag föresten en bit upp så att inte konen skulle störas alltför mycket av elementet

Här är föresten en bild på grytan innan whirlpoolinloppet var ditsvetsad (den stora grytan):

https://farm6.staticflickr.com/5601/14962070473_6cec1e3d39_c.jpg

svensson.lu skrev:

Jag har faktiskt funderat på en CO2-driven sändare till humlen. Vi använder oss mycket av tryckluftsdrivna stoftsändare på jobbet (googla "pneumatic ash transmitter" för den som är intresserad) och jag är ganska säker på att det skulle funka till humle också.
Dock så blir det inte så mycket handarbete kvar och det måste finnas ett visst mått av tillfredställelse i hantverket annars försvinner det roliga.
Det måste bara ske på mina vilkår. Jag är så trött på att övriga familjen råkar bli vrålhungriga precis när jag kokar, vilket resulterar i en anings obalanserad bäska pga för lång whirlpool.

Haha, ja det är sant där med hantverket. Å andra sidan slipper man glömma. Det har blivit lite av en issue för mig... oftast kommer jag på det efter några minuter, men det har hänt att jag fått "humlealarm" på telefonen, klickat bort det, och sen upptäckt att det är humle över i slutet av bryggningen -.-

Som de andra skriver - alltid en kul tråd som liksom sätter standarden den här!

mogrehn skrev:

auto spargen fyller ju på de ja "pumpar" ur mäsken. hur funkar auto spargen tycker du? hållen den bra nivå och hur känslig är den?

Glömde din fråga...
Den är helt ok och jag har inte hittat något bättre för ändamålet. Nivån funkar fint, bara lite omständig att justera om man har grytan full med mäsk och låsskruven är precis över eller tom under ytan.
Den är inte så känslig för malt vad jag vet och det har bara hänt en gång att det kommit fastnat lite skräp.

okej. slänger nog iväg en order i eftermiddag på en måste andå beställa slang.  va får du ut för efektivitet när du kör på 2 kärl? mycke sämre än med 3?

Gick från runt 85 till 68%
Blev lite tunna öl de första bryggningarna, men nu är allt ok igen.

Mycket varför frågor nu då - men varför inte fundera på singel vessel bryggning då, om det är enkelheten du är ute efter? Tänker mig att det inte finns så mycket enklare än singelkärl med maltkorg, liknande Braumeister?
Själv kommer jag köra på singelkärl med rostfri maltkorg, recirkulering med pump (fast nerifrån och upp på maltbädden, till skillnad från BM) och värmepatron i botten. Ska mäta tempen i utloppet på pickup tuben. Och det blir Open ArdBir till att styra detta. Känns lite som att "simplare blir det inte". Sparge-vatten kan man ju värma sedan i vilken gryta eller dylikt man vill. Men inte använda under själva bryggningen.

Nu väntar jag bara på att andra dotterns kolik ska gå över så man kan komma igång med detta igen! Under tiden har jag nu istället ägnat mig åt att planera, investera och till viss del skruvat ihop grejer. Bryggkärlet (16 Gallon) borde bli klart när som helst (har en lokal svetsare som fixar det när han har tid) helt med tri-clamp fästen till allt även på det. Sedan vart det att jag köpte nya lock till mina koniska jästankar också, och så fick jag äntligen tag på en Cornelius Maxi 110 också. Då måste jag bara bygga mig en BrewPi till styrning av denna :-)

263 Senast ändrad av svensson.lu (2016-03-21 11:42:58)

Nja det kanske blir mindre utrustning, men själva bryggningen blir faktiskt enklare så här.
Mellan att jag tillsätter malten och första tillsatsen humle behöver jag inte göra någonting alls.
Fast den allra största biten är att jag nästan redan har all utrustning jag behöver.
Undantaget är motströmskylaren som jag fortfarande brottas lite med.
Antingen köper jag en färdig fin och svindyr kylare från Kina. Eller så bygger jag en själv. Då kommer man till frågan: hur stor? En 10m (12mm prisol) slinga med 19mm slang är ganska skrymmande. Om jag går ner på 5m så kommer jag billigare undan, men samtidigt tappar jag effektivitet. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.

Jag förstår din läge med koliken. Första barnet var väl i gränslandet till kolik och man blev genast snabbt ganska utsliten. Min tredje kille är dock som en ängel i jämförelse. Vaknar bara 4-5 ggr på natten (utan skrik då ska tilläggas) och är som en solstråle resten av dagen. Jag hoppas verkligen det går snabbt över för er!
Ditt bygge låter grymt intressant och du måste verkligen posta lite bilder sen när du börjar komma igång.
Speciellt på kontrollsystemet! Jag är som sagt inte så hemma i den världen, men alltid sugen på att lära mig något nytt.

Jag skall Posta en tråd med hela riggen när jag är helt klar.
Jag köpte just en rostfri motströmskylare från kina. Köpte dock med FPT på vörtsidan och det ångrar jag bittert.. var inte heller snyggaste svetsarna gjort för att få dit dem, så rören är inte riktigt fina invändigt, utan det är lite "ojämnt" från svetsningarna. Ska dock låta samma som svetsar min gryta svetsa dit 19mm tri-clamp ferruler istället, så jag kör TC helt på vörtsidan, även på Chugger-pumpen.
För övrigt byggde jag Open Ardbir-kontrollern med 3st SSR, så jag styr nu trefas med den. Och har då möjlighet på upp till 11kW effekt om jag vill. Fördelen med detta och trefas-element är att jag kopplat så jag kan stänga av varje fas separat (utöver att kontrollern startar/stoppar elementet) så när jag kör mäskning kommer jag kunna köra en av tre faser för att få jämnare stigning.

265 Senast ändrad av svensson.lu (2016-03-22 21:34:21)

RollE2k skrev:

Jag köpte just en rostfri motströmskylare från kina. Köpte dock med FPT på vörtsidan och det ångrar jag bittert.. var inte heller snyggaste svetsarna gjort för att få dit dem, så rören är inte riktigt fina invändigt, utan det är lite "ojämnt" från svetsningarna. Ska dock låta samma som svetsar min gryta svetsa dit 19mm tri-clamp ferruler istället, så jag kör TC helt på vörtsidan, även på Chugger-pumpen.

Har du hunnit testa den än?
Jag har fått lite kyl och temperaturdata av kopparvarianten från Rossen i Älmhult, men det skulle vara väldigt intressant att se hur pass väl den rostfria fungerar!
Den är helt klart den mest intressanta kylaren, jag har bara varit lite undrande över kapaciteten.

Jag har inte hunnit testa kylaren då jag inte har fått igång min rigg ännu, och gjorde mig av med min gamla bielmeier och övriga prylar här i vintras.
Vi har fått barn 2013, Byggt hus och flyttat in i detta i slutet av 2014 och under hela våren/sommaren/hösten 2015 har jag jobbat med gården och gjort garaget invändig. Så bryggningen har legat nere för mig sedan hösten 2014. Dock så har jag ju nu i garaget kaklat ett hörn och förberett yta enkomt för detta, har drömt om en riktigt bra yta sedan jag började brygga!
Sen fick vi ju som sagt barn i December som har riktigt jobbig kolik, så jag har inte hunnit mycket längre än så. Så fort jag fått allt svetsat så skall jag dock testa köra det hela, och kan isf återkomma då.
Rostfria kylaren lär dock inte vara någon större skillnad mot koppar, något sämre kylförmåga, men det lär vara mariginellt skulle jag tro. Jag funderade faktiskt aldrig på kopparvarianten då jag har allt annat i rostfritt.

tag sen du uppdatera nu, kommer du frammåt?  har du lust att pma vart du hita elementen?

268 Senast ändrad av svensson.lu (2016-04-21 21:32:58)

Ja det här med bryggverket går lite i omgångar. Jag la rätt mycket tid på själva programmeringen så jag hade inte riktigt ork att fortsätta med elen.

Sen så kom det ett inköp av en mountainbike i mellan. Det är sjukt vad tid man kan lägga på att uppdatera sig vad som hänt på mtb-fronten sen jag var senast aktiv för runt 15-20 år sedan. Men nu står den här: en candy blue Bird Zero TR. En hard tail med Rockshox Revelation gaffel och SRAM X1 drivlina. smile

Men jag har faktiskt börjat på att koppla elen och räknar med att vara klar inom de närmsta veckorna.
Så även om byggandet går i snigelfart så kommer det mer uppdateringar "inom kort"

Jag skickade föresten länken.

269 Senast ändrad av fluke12 (2016-05-15 15:31:02)

svensson.lu skrev:

Här kommer en uppdatering till medans jag ändå har tillgång till datorn.
Programmeringen av PLCn börjar nu bli färdigt. Det kommer att bestå av 10st olika steg. De flesta stegen sker helt automatiskt, men det finns vissa ställen där programmet bara inväntar kvittering som t.ex. vid tillsatser och pauser.

https://farm2.staticflickr.com/1522/255 … a3b8_z.jpg

Steg 1: En pausefunktion som går vidare till nästa steg kl 04:00. Tanken är att kunna starta programmet och ha varm vatten på morgonen.
https://farm2.staticflickr.com/1447/256 … 9174_z.jpg

Steg 2: Värmer upp vattnet till vald temperatur. Inväntar kvittering.
https://farm2.staticflickr.com/1605/250 … bbc1_z.jpg

Steg 3: Pumpar upp vatten från kokkärlet till mäskgrytan. Går på tid och inväntar sedan kvittering efter malten är tillsatt.
https://farm2.staticflickr.com/1491/250 … 937a_z.jpg

Steg 4: Mäskar vid vald temperatur och recirkulerar vörten under en vald tid.
https://farm2.staticflickr.com/1631/250 … ecda_z.jpg

Steg 5:Mash out. 15min vid en högre temperatur går sedan vidare.
https://farm2.staticflickr.com/1540/256 … 5c0f_z.jpg

Steg 6: Dränerar all vört från mäskgrytan ner till kokgrytan och värmer upp allt till 85C. Inväntar kvittering.
https://farm2.staticflickr.com/1606/250 … f11c_z.jpg

Steg 7: Vörtkoket! Går på en viss tid när koket börjar.
https://farm2.staticflickr.com/1470/256 … 8ee7_z.jpg

Steg 8: Kylpause eller vad man ska kalla det. Kyler ner vörten till 80C och inväntar en sista giva humle.
https://farm2.staticflickr.com/1510/256 … c42a_z.jpg

Steg 9: Whirlpool. Går på vald tid.
https://farm2.staticflickr.com/1617/253 … 32ba_z.jpg

Steg 10:Kylning till jästemperatur.
https://farm2.staticflickr.com/1680/250 … d58b_z.jpg

Klart!

Tjusigt!
Jag sitter själv på några LOGO8 och PT100 utbyggnader. Jag hade tänkt att skaffa en Grainfather och byta ut den medföljande tempregulatorn
mot en LOGO. Jag har programmerat dessa PLC i dygt 15 år, dock bara med digitala funktioner. Analoga har jag inte testat på.
Jag hade tänkt att styra temp, tider, pump och påkallning för humle.
Har du några tips angående programmeringen eller kan du tänka dig att dela med dig av ditt program?

Tackar! Så mycket programmeringstips vet jag inte om jag kan bidra med, jag har väl kanske 2 veckors erfarenhet på sin höjd.
I övrigt fick jag verkligen sätta mig ner och fundera på hur jag brygger, vilka ställen skulle jag behöva pausa på och vilka delar som bara kan fortsätta av sig själv.

Nu har jag kommit så pass lång att elen är färdigkopplad. Det blev väl kanske inte så rent och fint som någon som bygger skåp dagligen skulle gjort, men jag är ändå rätt nöjd! Det största kabeltrasslet är runt "temppuckarna" och det är ett temporärt arrangemang.  Jag får se hur jag löser det senare.
Det som nu återstår innan testkörning är lite felsökning och kanske att programmera ett jässteg.

https://farm8.staticflickr.com/7275/26446225153_09cf09ea3f_z.jpg

https://farm8.staticflickr.com/7379/27049899425_7e1516c6c1_z.jpg

Jag tycker det ser snyggt ut!
Har du inga kylare på halvledarreläerna? Vad styr minireläerna?
Själv täkter jag köra med Siemens touchpanel och PT100/1000 expansionen.

Jag valde logovarianten med reläutgång så all kraftig ström styrs av 20A kontaktorer.
De andra reläerna är faktiskt för 24V ut till ventilerna. Jag matar alla logons reläer med 230V för att samma utgång fins både med 230V till uttag och 24V.
Jag går på detta sättet miste om att använda PI-blocken och PWM för att köra SSR.
Det är mycket möjligt jag gjorde fel val, men det återstår att se.

Ok! Jag tyckte först det såg ut som halvledarreläer, nu ser jag att det är kontaktorer.

svensson.lu skrev:
RollE2k skrev:

Så du hakar igentligen bara på en ventil på utgången, och sedan har maxin igång hela tiden du jäser? och stryper bara flödet? Blir inte pumpen grinig om du ger den 100% mottryck?

Precis så. Centrifugalpumpar går lättare när man stryper dem så det är inga problem vad jag vet.
Tänk dig att du cyklar och kommer till en nerförsbacke. Motståndet minskar och du trampar på fortare. Tänk dig en dammsugare där du håller för slangen. Motorvarvtalet ökar nu för att motståndet minskar, samma sak är det med en pump.

RollE2k skrev:

Problemet med att sy in borde ju då vara att den inte alls går att ta lös, för du måste ju "slaka" på slangarna för att kunna föra av dem? Dom ser kanske inte så dåliga ut ändå, dom där kylmantlarna från better-brew.... Men det far pengar i tusan allt nu känner jag!

Det är väl rätt troligt att du har rätt när det gäller slangarna, men jag ska iaf kolla om det går.
Det kanske blir en kylmantel istället. Får se senare i vår. Just nu är det värmning av tanken som gäller.

Älskar tråden!

Man kan ju tänka sig att istället för kylslangen runt runt tanken "sy" den upp ner upp. Dvs tvärs det ursprungliga planet. Hur tight beror ju på slangens böjradie. Det går kanske inte att ha lika mycket slang men då det handlar om kontinuerlig cirkulation blir det nog bra ändå? Och framförallt då kan man ha en öppning halvvägs där man "klär av" jackan!

Jag delar braumeister med grannen tills min rigg liknande denna blir klar. Bilder kommer :-)

275 Senast ändrad av Powermange (2016-05-24 08:47:22)

svensson.lu skrev:

Jag tror det var den här:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi … ID=EBAY-US
Den är som du misstänkte uppgängad och avstucken

TobiasKuru skrev:

Snyggt men förväntade mig inget mindre av dig!

Tackar!

Det här fattar jag inte? Uppgängad och avstucken? Svarvade du av flänsen och gängan för att bli av med spacet emellan? Och svetsade ihop igen? För inte gängade du nytt? I rostfritt 1.5" det går ju inte? Eller?

Svetsar du själv? Eller har du hjälp. Tänkte prova själv. Har TIG men lite oklar hur jag ska lösa rotgas och betning! Tur det finns forim för sådant också :-)