Sv: Nybörjar-brygg! På rätt väg?
Tack Chubb!
Ska följa din procedure! ![]()
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Nybörjar-brygg! På rätt väg?
Tack Chubb!
Ska följa din procedure! ![]()
Idag har Inceptio NO1 provsmakats och NO2 har tappats!
Vi är väldigt positivt förvånade över NO1, den kraftiga bitterheten har klingat av lite, och nu känns ölen som en öl man faktiskt skulle kunna köpa på vilken pub som helst!

Vi har även tappat upp NO2 som sagt, denna blir en mkt ljusare öl, som doftar friskt av citrus, men med en viss bitterhet!
Vi tyckte att NO1 hade lite lite kolsyra (körde med 6.5gr/liter) och blandade därför sockerlag på 8gr/liter till NO2, får se hur det blir!
Färgen på NO2

De båda tillsammans!

Vill ni läsa mer så kliv in på vår bryggarblogg!
Dom såg lite platta ut? Vart är skummet!
4. Slå på ugnen först när alla flaskor är inne så att dom inte råkar gå sönder av temperaturskillnaden. Brukar köra på 120-130°C.
5. Låt dom stå i 60min.
Följande tabell finns i "How to brew":
Dry heat Sterilization
170C - 60 min
160C - 120 min
150C - 150 min
140C - 180 min
120C - 12 h
Brukar ta ut flaskorna när dom fortfarande är heta, dom svalnar rätt fort när dom står framme och inte ligger stackade.
Risken med det är att flaskor kan spricka av värmechocken när man öppnar ugnsluckan och det flödar in rumstempererad luft.
Chubb! Det är helt klart lite skum! Bilden på båda brevid varandra är dock tagna nån timme efter upphällning, och den högra har ju ej tappats än.
Idag provsmakade vi igen, även med en oberoende provsmakare, blev mycket bättre skum, ca 2cm hög skumkaka, som dock försvann ganska fort?
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Nybörjar-brygg! På rätt väg?