Sv: Kolsh
Sitter och inmundigar min första öl tappad från ett riktigt fat. Min kölsh har inte klarnat ett skvatt den senaste veckan heller, men med tanke på hur mycket som sedimenterat i jäshinken under kallagringen så kan det ju inte vara så mycket kvar.
Hur humlig ska en kölsh vara egentligen? Finns ju inget att tillgå på systemet som man kan referera till. Denna smakar bra och mer som en pilsner än nåt annat. Mycket möjligt att stilen är mer maltig? men jag skulle mycket väl missta denna för en riktig lager. Hittar ingen direkt skillnad i jästsmaken heller konstigt nog. Kanske 34/70 smakar mer harbroe.... va vet jag.
men på det stora hela är jag mer än nöjd med resultatet. Alltså ombrygg snart. Sparat 400 - 500ml väl sköljd jäst från primären, så kommer att ha till en bank även om jag brygger en snart igen.
Du använde Wyeast Kölschjäst, va? Den är en erkänt dåliga flockare, måste renas med filter om den ska bli glasklar. Med klarningsmedel kan den bli lätt disig, utan hjälpmedel krävs lååååång lagring kallt för att få den hyffsat klar. Tror inte det har med dina ingredienser eller din bryggteknik att göra.
WD78 använde Whitelabs WLP029 från ett annat bryggeri (Früh), den flockar uppenbarligen bättre.
Kul att din Kölsch ändå blev bra.
/Pål