Sv: Mäskkärl av kylväska problem med att nätet sätts igen?

Ja det är ju en ide... Men då får man nog öka upp slitsarna till minst dubbel storlek. Men så klart lär man sej utrustningen efterhand åxå ju. har knappt hunnit brygga nåt ännu. Hinner inte brygga i helgen heller, för polaren ska köpa bil i norrköping... Jag får givetvis köra ena bilen. Men jästen från nuvarande batch ska sparas, tvättas och sen ner i nästa brygg som sker  nästföljande helg. Så nu krävs planering i kylen.

Men kommer med en utvärdering av ytterligare ett försök med samma setup och nedåtvända slitsar, så kan vi se om endast det gör underverk.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Vänd din manifold upp och ned med slitsarna ner.

Ett annat tips, ngt som jag själv sket i när jag gjorde min manifold var att öka antalet slitsar/dm ju länge från utloppet man kommer.
Detta för att vätskan inte ska ta närmsta och enklaste vägen ut, utan att få med sig allt socker ur mäsken.

Om du har John Palmers How to brew så finns där en massa matnyttigt om hur vida slitsarna ska vara upp eller ner.
Tätt eller inte osv.

John Palmer gjorde tester i akvarie med hjälp av färg för att kartlägga vilken väg vätskan tog genom maltbädden med olika typer av
lakningsanordningar.

Fan vi bor tråkigt nära varandra.
Du ska inte ner till Vellinge på ölfestivalen i helgen?
Jag kommer att vara där på lördag, skicka mig ett mail om du ska dit så kan vi snacka lite skit och dricka lite öl ihop.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tyvärr måste jag till norrköping i helgen. Annars var det helt rätt tänkt smile Men kommer bli mer sånt framöver när allt lugnat ner sig.

Jo det med slitsarna läste jag i ett par artiklar som det stod att dom skulle vara uppåt. Det fanns även videos som jag tittade på. men har glömt var jag hittade det. Men kommer testa som ni påpekar att vända dom ner först och främst. Blir modifieringar vid varje brygg tills jag hittat nåt som funkar. Men blir nät i heatern åxå, för jag satte igen pumpen helt sist med smått smått bös.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house