Sv: Svårstartad jäst från Smack Pack?

Jag följde ditt råd och ställde ut ölen i rumstemperatur. Nu har den stått ute i snart ett dygn, men bubblandet håller sig fortfarande väldigt glest. Ligger på 60-70 sekunder emellan ungefär. Jag tänkte vänta till i morgon och då mäta SG. Vad bör jag sikta på för FG för en sådan här brygd?

Någon som har fler åsikter om en andra jästtillsats? Finns det några konkreta nackdelar med det?

Nu vet jag inte exakt vad det är du skall brygga, men du borde nog ner till 1,014-1,016 i alla fall. Kanske ännu lägre.

Det här med att tillsätta jäst i en delvis utjäst öl är vanskligt. Det finns redan ganska mycket alkohol i ölen, så för att din nya jäst inte skall få en våldsam osmotisk chock måste du göra en förkultur som får jäsa ut nästan lika mycket som din befintliga öl.

Jag har vid ett tillfälle tillsatt mer jäst. Det var en bamsing till öl med OG 1,085 som stannade vid 1,030. I efterhand kan jag konstatera att den nya jästen förmodligen inte hade någon inverkan alls, det enda botemedlet var i det fallet tid. Ölen fick helt enkelt jäsa färdigt långsamt. Kanske är det lösningen för dig också?

Think globally. Drink locally.

28 Senast ändrad av Flasktömmaren (2010-08-15 16:04:12)

jon_h skrev:

Vad bör jag sikta på för FG för en sådan här brygd?

ingenstans i tråden finns uppgifter om tillvägagångsätt vid mäskning, tider ,temp, och liknande... hur mkt karamellmalt? ingen vet utom du...
alltså, låt ölet stå ett par dar till innan du mäter/smakar, och sen bara tappa upp på flaskor o prima, no worries... troligtvis.. smile
kanske vore det idé att tappa om till ett annat kärl/sekundera.. men som sagt vänta ett par dar till innan du bestämmer dig...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Peps: Ah, då förstår jag problemet. Tack!

Flasktömmaren: Nej, såklart kan ni inte svara på det, jag har ju inte berättat någonting.. Det är en extraktbryggning, tänkte se om jag kunde göra något drickbart av en gammal burk ljust humlat maltextrakt. Kompletterade med ljus spraymalt och smak- och aromhumle. Nå, strunt samma. Jag får vänta ett par dagar och se hur det utvecklar sig. Sedan mäta och smaka, så får vi se. Jag återkommer, tack för hjälpen!

Jon