Sv: Bryggdag
Idag blir det Kölsch med StyrianG och Tettnanger.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 37 38 39 40 41 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag har bryggt en ny veteöl men min förbättrade hink-i-hink och det gick som en dans, nästan...
Läs mer i mitt längsta bloggtextinlägg hittills: http://lindh.olkartoteket.se

Jag låter min stå på sekundär jäsning nu i potatis källaren, med lagret av flaskor.
Min lagerhylla.
Min sekundär jäsning
Och jag ser fram emot när det är färdigt och upphällt.
Har idag tappat upp en lager jag kallar BlackTopHat pga att korkarna säkras med svart eltejp
Flaskorna är 75cl och % är 4,2

Japp jag är fast i träsket....
Jag har bryggt en ny veteöl men min förbättrade hink-i-hink och det gick som en dans, nästan...
Läs mer i mitt längsta bloggtextinlägg hittills: http://lindh.olkartoteket.se
Nice
. En liten fråga, när i koket skickar du i humlen i dina veteöl?
Denna gång åkte humlen i på 60, 20 och 3 min. För det mesta med veteöl så skippar jag mittengivan men denna gång ville jag har lite mer "trych"...
Amerikaniserad Kölsch med Cascade och Amarillo som torrhumle, kommer jäsas i 16C. Denna kommer drickas grummlig...

Bryggdag första humlegivan på min new albion ale clone med en twist. Böt ut lite mer än 60% av basmalten (också den enda malten i orginalet) vilken är briess 2-radig pale malt mot marrisotter.
La också till 13gram lakritsrot vid 15mi. å 50 gram bramling X vid flameout.
Bryggde originalet i lördags.
Kör ett maraton med bryggningar på min lediga vecka å tänkte samla upp ett gäng no-chill dunkar som jag jäser under dom veckor jag jobbar.
Nästa öl blir en lager, steglmäskad/ decoktionsmäskad
Bryggdag. Traditionell lager Stegmäskad och en decoktion.
Bryggdag, en sessionIPA med BIAB eftersom jag hade hand om lillgrabben.
Som småbarnsförälder är det inte helt lätt att få tid till en bryggning, speciellt inte om man är själv hemma med vilddjuret. Sonen, Victor, har precis lärt sig hur kul det är att sätta igång spisen… Därför har det varit lite för glest mellan bryggningarna på sistone, men om mästerbryggaren... )läs mer på http://lindh.olkartoteket.se)

En bryggd inspirerad av Old Engine Oil, fast lite starkare och lite bittrare. Maltnotan är föredömligt enkel: Maris Otter 77%, havregryn 17%, rostat korn 6%.
Nån som har ett fat från Highland Park så kan jag ju göra en Ola Dhub :-)
Det har varit torka i bryggeriet, men idag blev det iallafall en snabbt ihopsvängd glögg till julen. Baserade den på det klassiska receptet. Svårt att hitta svagdricka här, så det blev Carnegie porter 3.5% och vatten istället. Det blir nog bra ändå. Körde på SafAle US-05 istället för bagerjäst.
Det har varit torka i bryggeriet, men idag blev det iallafall en snabbt ihopsvängd glögg till julen. Baserade den på det klassiska receptet. Svårt att hitta svagdricka här, så det blev Carnegie porter 3.5% och vatten istället. Det blir nog bra ändå. Körde på SafAle US-05 istället för bagerjäst.
Brygger idag igen, nu blir det lite freestyle ESB/ABA-liknande kanske. Kanske blir detta julölen.
Idag brygger jag för andra gången, Idag blir det en Irish Red inspirerad av Three Floyds Brian Boru.
Har precis whirlpoolat en Imperial Oaked Black IPA. Första gången med nya rimssystemet, så det gick inte supersmidigt och utbytet var väl långt. Men det blir gott, jag lovar!
I fredags förra veckan blev det en American Amber Ale.
Blogginlägg:
http://fearwolf.blogspot.se/2013/09/bry … te-me.html
/Peter
Bryggde någon typ av försök på saison idag. Frun önskade sig det.
Hade inget recept färdigt så jag körde på fritt fall.
5kg Pilsner och 2kg vetemalt. @64°C
Saaz i alla givor, ca 17 IBU blev lite lågt, borde räknat lite innan jag valde storlek på bittergivan, torrhumlas med Citra så småningom.
Delades på två kärl en med Belle Saison och en med safbrew T-58
Kan/bör jag tillsätt korianderfrön i torrhumlingen eller skulle jag kört det i koket? Tips mottages tacksamt.
Bryggde någon typ av försök på saison idag. Frun önskade sig det.
Hade inget recept färdigt så jag körde på fritt fall.
5kg Pilsner och 2kg vetemalt. @64°C
Saaz i alla givor, ca 17 IBU blev lite lågt, borde räknat lite innan jag valde storlek på bittergivan, torrhumlas med Citra så småningom.
Delades på två kärl en med Belle Saison och en med safbrew T-58Kan/bör jag tillsätt korianderfrön i torrhumlingen eller skulle jag kört det i koket? Tips mottages tacksamt.
I koket, det lär nog börja växa mossa om du har det i sekundär, testa med "Hop Tea" kanske?
I koket, det lär nog börja växa mossa om du har det i sekundär, testa med "Hop Tea" kanske?
Bra tänkt! Ska bara fundera på om jag ska ha i koriander alls.. får göra ett smakprov...
Idag premiärbrygger jag BIAB, är inte helt övertygad om dess smidighet, jag får mycket bättre utbyte och faktiskt klarare vört, men jävlar var tungt och slabbigt det är. klibbig varm vört över hela badrummet, får träna in snitsen tror jag, och kanske fixa en ny påse. nu har jag sytt en av vanlig silduk, men den känns för finmaskig. det tog ganska lång tid innan vörten hade runnit ur påsen. en black IPA blir det iallafall med rikliga mängder citra i flameout.
//Jonas
Har bryggt en Överhumlad Pale ale som ska torrhumlas med simcoe. BIAB på 84%. Testade att ta bort humlepellets genom att hälla genom metallsil istället för saftsil. Lite smidigare men inte tillräckligt. Jag hatar verkligen saftsil men gillar humlepellets. Nästa gång åker hela skiten ner i hinken tror jag ![]()
Inga foton och ingen bloggpost denna gång. Tycker inläggen börjar bli lite för lika varann både bild och textmässigt...
Idag blev det en ipa baserad på maris otter och galaxy.
Sidor Tillbaka 1 … 37 38 39 40 41 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag