Sv: Bryggdag

Jag är tröttare nu på mornarna efter att vi fått barn än vad jag var innan. Jag brukar dra igång bryggningarna sen eftermiddag, lugnet infinner sig vid åtta då dottern lägger sig.
Dricka öl vid bryggningarna gör jag endast i liten mängd,  även om jag brygger på kvällen.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Japp. Jag brukar alltid vilja bli klar så fort som möjligt när jag eftermiddags/kvälls/nattbrygger. Jag kan inte gå och lägga mig direkt utan måste varva ner. Detta har flera ggr resulterat i slarv i produktionen som ofta har svidit hårt senare, även uppskuten städning. Nä jag ska nog övergå helt till morgon/förmiddagsbryggningar. Personligen tycker jag även att tjuvdrickning under bryggniing brukar vara dåligt då jag ofta slarvar med att äta under bryggdagar. Jag jobbar bra på tom mage men inte med tom mage plus öl. zzzzzzzzzzzzz.

Brygg- och städdag idag. Bière au grain à whisky med sisådär 20% torvrökt malt. När Gordon Strong säger att han aldrig skulle använda torvrökt malt i öl så måste jag ju bara prova. Koket är i full gång, och tyvärr är jag nog just nu böjd att hålla med Gordon, det luktar verkligen inte kul. Maltpåsen luktade riktigt trevligt, lite tjära och pigg rökighet, men vörten luktar blöt wellpapp och unken källare. Vi får väl se hur det går.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Brygg- och städdag idag. Bière au grain à whisky med sisådär 20% torvrökt malt. När Gordon Strong säger att han aldrig skulle använda torvrökt malt i öl så måste jag ju bara prova. Koket är i full gång, och tyvärr är jag nog just nu böjd att hålla med Gordon, det luktar verkligen inte kul. Maltpåsen luktade riktigt trevligt, lite tjära och pigg rökighet, men vörten luktar blöt wellpapp och unken källare. Vi får väl se hur det går.

Haha oh fy fan. Men vi hoppas på det bästa. Kanske blir ungefär som med min korv där jag rökte med enbart enflis vilket gav en oerhört skarp och otäck smak på korven. Sen fick jag lära mig att man inte använder en så, utan mer som en krydda på slutet av rökningen.

peps skrev:

blöt wellpapp och unken källare

Smakade av den nedkylda stamvörten för en stund sedan, och karaktären är inte samma som lukten under kok. Den har en tanninaktig, oren smak, lite som om man ätit en bit skämt kött eller fått in en fimp i munnen. Wow. Tänk att det var sådant här skottarna (och engelsmännen antar jag) drack på den gamla dåliga tiden. Jag får pyssla om den här lite extra under jäsningen för att se om jag kan få någon slags hyfs på den.

Plus ett för mitt Nyårsöl. Väldigt lätt, väldigt friskt, en ljuvlig maltighet och en trevlig humleton. Helt klart väldigt balanserat. Allt bara på en vecka! Wooohaa!

Idag blir det en Oktoberfest enligt Jamil Zainasheffs recept “Munich Madness”. Man får passa på när det är lagom temperatur i garaget för lagerjäsning. Just nu så är jag mitt inne i lakningen. Hoppas på att hinna färdigt med den innan husets tonåringar vaknar och ska stöka runt i köket.

Bryggning innebär premiär för några saker...
* Magnetomrörare och 2-liters e-kolv till förkulturen. Fungerade lysande!
* Färgomrörare för att syresätta vörten (20:- på Harald Nyborg) - förhoppningsvis är det nu slut på det j-la skakandet.

Dessutom så har jag inte jäst lager sen min förra hembryggaromgång på 90-talet. Och då var jag inte så nöjd med resultatet. Så det är också en sorts premiär. Spännande att se hur det går nu ...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/72_Lakning_640.jpg

/Tomas Nielsen

På flaska och partyfat: Belgisk Blond, Belgisk mörk stark ale, Northern English Brown Ale, Witbier...

Med tanke på att nyår är i antågande så blir det en bryggning av Bière de Champagne.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

togus skrev:

bild

Cleant kök och setup!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Hej Chubb! Hmm, ja, jag har misären bakom ryggen när jag tog kortet.

Nu är jag i kok så om en timme hämtar jag in kylspiralen, jäskärlet och en borrmaskin från garaget. Då är idyllen krossad för en stund framåt. Tur att frun är på jobbet idag... smile

/Tomas Nielsen

På flaska och partyfat: Belgisk Blond, Belgisk mörk stark ale, Northern English Brown Ale, Witbier...

Idag blir en mörk stark belgisk ale med hemmagjord sirap i.
Sirapsreceptet är enligt Kents kommentarer på http://www.brewlikeamonk.com/?p=88.

Hemmagjord sirap låter kul!

Mäskar för fullt i göteborg också. En kölsch på gång, testversionen inför den riktiga bryggningen till min examensfest (därav namnet: Master of Kölsch)

http://www.bazingabrewery.se

Kokar för fullt här, bryggning av en Weissbier till min bättre hälft wink

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Blev bryggdag igår. Värmde på en 80 liter vatten så jag passade på att göra två bryggningar. Först en American Pale Ale och efter det en multikulturell IPA.
Vörtkok, värmereglering i HLT, Dekoktionskokning på induktionshäll fick huvudsäkringen till att gå. Tur att en grannvilla hade en färsk 20A säkring hemma annars hade det blivit lite sorti på en annars ypperlig bryggeridag.

Nu doftar det så där förföriskt ute i bryggeriet.

Torstensson skrev:

Weissbier även i Landala idag efter påstötningar från min kära fru. Måste hitta något fiffigt ställe att jäsa på, källaren är lite för kall, och uppe i huset är det för varmt.

DrKarma skrev:

multikulturell IPA

Flera jäster och andra bakterier, eller?

peps skrev:
Torstensson skrev:

Weissbier även i Landala idag efter påstötningar från min kära fru. Måste hitta något fiffigt ställe att jäsa på, källaren är lite för kall, och uppe i huset är det för varmt.

Mitt i källartrappen verkar ju vara lagom då smile

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Mitt i källartrappen verkar ju vara lagom då smile

Det lutar faktiskt däråt...

Så... Slog igång värmen kl 10 i morse. klockan 16:00 står 2 jäshinkar med okonventionell pilsner i kylen. OG spot on och även mängden. Inga som helst missöden i dag. Så nu tycker jag att man bör vara nöjd med bryggverket. Fast det blir så klart aldrig färdigt, då man alltid har mer att önska.
MEN vilken trevlig vört. Körde bobek 4.3% 170 gram i 30 min. Vilken gemytlig beska! Men den lägger sig en aning i jäsningen som tur är. Men humlen kommer fram på ett annat sätt utan det där kärva bitterheten som man kan känna i vörten. jag tror på detta helt klart.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Jag är så otroligt bryggkåt nu! Förkulturen satt igår kväll, på lördag smäller det! Då ska America Fuck Yeah! IPA bryggas!

OJ oj... Tyckte allt gick lite väl smidigt under senaste bryggningen. Sen kom käftsmällen! Var tog protafloc och jästnäring vägen? Jaja det har man ju glömt förut. Kollade i gårkväll och då hade det frusit i jäsröret i understa hinken....
JAHA.......
Proben till termostaten låg kvar ovanpå kylen. ANDRA gången detta händer. Att man aldrig lär sig. Översta hinken är nu i högkröjsen, men tar mycket längre tid för den undre. Tog ut den i morse och värmde den lite, men tror den börjar sätta lite fräs nu.
Att man ALDRIG lär sig.... Fast denna pilsner fick en mycket lugn start, kanske blir helt perfekt ändå. Kommer nog bli mycket dämpad på diacetylfronten. Och det är nog ganska bra för smak och arom humle med en långsam jäsning, då mer kommer stanna i ölet än vid explosionsjäsning.

Började med ölbryggning typ '99 men har fortfarande bara bryggt mindre än 20 gånger skulle jag tro. Nu har jag (inte för förste gången) startat om. Ett bra och vedertaget sätt för nytändning är ju införskaffandet av mer prylar, dvs nu byggde jag en rostfri kittel med elpatron för mäskvattnet och koket.

Förut mäskade jag i en kittel på spisen, då var det ju lätt att höja tempen. Men nu fick jag tänka om och mäska i mäskhinken istället. Höja temperaturen genom att tillsätta mer varmt vatten. Och då upptäckte jag nästa problem, min hink-i-hink hade inte tillräckligt med volym för det, suck. Jaja, fick alltså åka förbi bageriet och tigga åt mig en ny hink, mer mekande inför nästa bryggning med andra ord. Men mekandet är ju en del av hela nöjet.

Resuméen av sista bryggningen (en American Brown Ale) var alltså rätt mycket kaos och hjärtklappningar. Men någonting hamnade till slut i hinken och började bubbla i jäsröret, ack. Nu i helgen blir det flaskning.

bryggdag idag. En ordinary bitter med pilgrim och bramling cross å med ringwood jästen. Så blir det grillat ute i snön. Ska pröva mitt recept på hamburgare med poteen istället för konjak. Spännande!

Då kör vi mofos! Årets första bryggdag! IPA med williamette, simcoe och centennial står på schemat! Väntar på att bryggassistenterna ska dyka upp! big_smile

Då kör vi mofos! Årets första bryggdag! IPA med williamette, simcoe och centennial står på schemat! Väntar på att bryggassistenterna ska dyka upp! big_smile