Sv: Red Rascal Amber ale

Vad innebär cold crasch?

Jag såg i ditt recept att du hade puffat vete, jag har sånt hemma men har ingen aning om vad det har för funktion?

Jag har knåpat ihop följande, nåt annat jag bör tänka på?

Bitterness: 39,3 IBU
Est Color: 24,9 EBC

2,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 86,58 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 12,99 %
0,01 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 0,43 %
11,00 gm Chinook [11,40 %] (60 min) Hops 29,3 IBU
8,00 gm Cascade [5,50 %] (20 min) Hops 6,2 IBU
7,00 gm Cascade [5,50 %] (5 min) Hops 1,8 IBU
7,00 gm Palisade [6,00 %] (5 min) Hops 2,0 IBU

Det innebär bara att man kör in jäskärlet i kylen i ett par dagar, för att den ska klarna lite extra. Väntar man tillräckligt länge så blir man av med den värsta köldgrumlingen också. Men ölen måste vara helt färdigjäst, annars kan man få diacetyl och andra märkliga smaker i ölen...

Puffat vete ska ge lite mjuk och len smak åt ölen och ger lite mer skumstabilitet. Men man kan klara sig utan det också.

Ang. receptet, så ser det väl bra ut. Jag har faktiskt ingen direkt erfarenhet av rostat korn själv, skäms jag nästan att säga, men det ger väl en fin röd färg va?...
Jag skulle lägga mer av humlen på sista 20 minuterna, men det är ju en personlig smaksak. Beror lite på var man vill ha balansen i ölet, tyngdpunkt på humlen eller på malten. Eller en gyllene medelväg, vilket väl inte är så dumt i rödöl egentligen.

Jag antar att ditt recept utgår från en volym på ca 11 liter? För lite mer humlekaraktär kan du ju göra (typ) så här:
60 min 8 g Chinook
20 min 11 g Cascade
5 min 13 g Cascade
5 min 13 g Palisade

Eller så gör du på nåt annat sätt. Som jag, när jag skulle brygga 36 liter brown ale med havre igår. Lakningen satte igen och jag stod där med skägget i hand och tittade på mina 14 liter av kolsvart vört. Det blev en imperial porter istället. Men lika glad är man för det big_smile

28 Senast ändrad av UMB65 (2010-04-06 19:23:14)

Provsmakade min american amber ale i dag. Så himla nöjd och stolt, tredje helmaltsbryggningen (BIAB) och den godaste ölen hittills. Jag lyckades dock inte få den att klarna ännu. Låter den stå kallt ett tag till

2 plusgrader ute och jag väntar på sommaren...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/g%20tredje%20helmaltsbyrggningen%20enamerican%20amber%20ale.jpg

Ooo, de är rätt trevliga de där små faten. Synd att de är så (relativt) dyra. Skulle kunna tänka mig att ha sådär 10-20 stycken i källaren...

Think globally. Drink locally.

Grattis! Min AAA står och kolsyras i källaren, men provsmakningen vid buteljeringen var minst sagt lovande. Med dryga 50 IBU är humlen givetvis rejält påtaglig, men så kommer maltigheten med brödighet och karamell till undsättning. Och färgen är så j*la sexig. Mmmmmm....

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Grattis! Min AAA står och kolsyras i källaren, men provsmakningen vid buteljeringen var minst sagt lovande. Med dryga 50 IBU är humlen givetvis rejält påtaglig, men så kommer maltigheten med brödighet och karamell till undsättning. Och färgen är så j*la sexig. Mmmmmm....

Ja den här öltypen har snabbt blivit en ny favorit för mig!

Verkar trendigt med Amber Ale här på forumet just nu. Så jag tänkte också göra ett försök. Målet är en humlig (men ej jättebesk) rödfärgad ale med lite härlig maltighet och karamell som komplement till humlen. Vad tror ni om detta:

Enerbackens Amber Ale

Batch size: 10 liter
Est OG: 1053
Est FG: 1013
Bitterness: 36.5 IBU
Est Color: 30 EBC

1,95 kg     Pale Malt, Maris Otter 82,20 %
0,20 kg     Crystal Malt 8,43 %
0,10 kg     Biscuit Malt 4,22 %
0,10 kg     Carapale 10 4,22 %
0,02 kg     Roasted Barley 0,94 %

4,00 gm     Nelson Sauvin [11,50 %] (60 min)    
4,00 gm     Nelson Sauvin [11,50 %] (20 min)    
5,00 gm     Amarillo Gold [9,10 %] (20 min)
6,00 gm     Nelson Sauvin [11,50 %] (10 min)    
6,00 gm     Amarillo Gold [9,10 %] (10 min)
10,00 gm     Nelson Sauvin [11,50 %] (0 min)
10,00 gm     Amarillo Gold [9,10 %] (0 min)

1 Pkgs Safale US-05 Yeast-Ale    

Enkel infusionsmäskning 67 grader i 60 minuter.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Det låter mycket smaskigt! Har inte provat Nelson Sauvin men enligt beskrivningen av humlen så bör den passa in fint.

I början av den här tråden postade jag ett recept som blev kanske mer "brown" än "red" men mycket god. Jämfört med Red Seal (som stod för inspirationen)  så blev den mycket mörkare, godare, lite mjukare och mer komplex i malt och humle. Ungefär lika bitter och humlearomatisk, men den känns som sagt en aning mer avancerad.

Jonte, den ser rätt smaskig ut. Enligt mina beräkningar hamnar du på cirka 33 EBC. Den blir röd-brun skulla jag säga.  Nelson Sauvin har jag aldrig provat men kombon med Amarillo ser intressant ut.  Om jag själv fick drista mig att föreslå något skulle det vara att kasta in 10gram Mt Hood (eller Crystal) i sista givan.  Det är förbluffande vad gott det blir med lite ädel tysk humle mitt i all den flamboyanta amerikanska humlen (OK, Nelson är visserligen NZ men you get my drift).

Nu jag tagit konsekvenserna av att min tidigare Amber ale var för lätt i kroppen. Jag bryggde en ny version, för den förra gick åt i ett huj...
Skillnaden mot min förra amber är att jag drog ner beskan med 3 bu och lade försockringsrasten på 68'C istället för 67'C. Pilsnermalten är från Vikingmalt istället för Weyermann och OG blev 0,001 lägre pga av gudarna vet vad.
Allt annat är samma som den förra.
OG 1,054, 25 EBC, 38 IBU

61% Pilsner
15% Wiener
14% Crystal
10% Puffat vete

60m 11g Chinook, 30m 18g Centennial, 1m 30g Centennial, torrhumlas med Centennial och Amarillo.

Här är min Red Rascal, i bästa försök att få fram färgen (och skummet).

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Red%20Rascal.jpg

Det är andra gången jag bryggt denna öl och jag fullständigt älskar den.

/Pål

Hi hi, du har verkligen tagit fram hela akvarellpaletten för färgjämförelsens skull! Föredömligt!
Den ser smaskig ut, nu började jag längta efter att ha ett nytt färdigt fat med Knubbsäl Amber Ale i kylen...

Trevligt, jag har fortfarande humle kvar sen min förra AAA, blir nog till att brygga en till innan semestern