Sv: Bilder på min egen Braumeister

Mcmicke skrev:

Hej,

"snabeln" är 1m lång +20cm med de smala kopparrören.

det blir kokning nu i helgen. Har inte provat den, bara att den är tät
Kommer lägga upp lite bilder  och kommentarer..
Ser nästan ut som en annan typ av apparat...

Mcmicke

Hur gick kokningen och kylningen?

Hej,

har varit borta några dagar men nu hemkommen och här är lite feedback:

kokningen gick bra sånär som på några detaljer:

måste fixa ett stopp till den övre silduksplåten så den inte trycks upp över bräddavloppet. Jag fick lösa det tillfälligt under koket med en gryta vatten som tyngd.

Humlen satte naturligtvis igen kylaren men det borde jag kunnat fundera ut innan. Koka med humlepåse så är det löst.

Hade från börjat 25l vatten och landade på 15l i jäskärlet!
Lakade lite snålt och stort bortkok. Lite mera vatten med nästa gång och lite mera lakvatten. Jag la inte speciellt mycket krut på lakningen denna gång utan öste på lite och sedan fick det vara bra. Jag bedömde att tack vare att bräddavloppen inte fungerade korrekt så tappade jag i utbyte vilket OG visade.
15l OG 1053 och efter spädning till 23 liter OG 1042. Detta på 5kg pale ale malt. Dåligt eller?

Kommer att rätta till detaljerna och pröva ett nytt kok ganska snart.
Just det; ölet började jäsa i söndags och nu när jag kom hem torsdag kväll så är i princip primären avklarad. Blir omtappning i helgen till sekundär en vecka.

Mcmicke

vad för cirkulationpump använder du?
Intressant detta. kommer bygga nåt liknande då jag i nuläget endast kan brygga 10 liters batcher.
tänkte först att man skulle styra det elektroniskt så man får en automatisk mäskning, men ganska onödigt. Huvudsaken man kan få bra utbyte. Nackdelen med ett sånt system borde vara lakningen... Förlorar man inte en del här?

om man har en anordning så man lyfter upp mäskröret å säkrar det i position över boilern i nån ställning. häller på lakvatten å bara sköljer mäsken, kan det funka tro?

Angående halva batcher så kan det vara lite knepigt..... Kanske många pluggar? Hur löste du det på din?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Mcmicke skrev:

Humlen satte naturligtvis igen kylaren men det borde jag kunnat fundera ut innan. Koka med humlepåse så är det löst.

Jag kan rekommendera dig att göre "whirlpool" innan du kylar. På mitt bryggverk suger jag vört med en pump ifrån ett ½" hål i botten (ute vid kanten) på kokkärlet till en plattvärmeväxlare. Jag har än så länge bara testat med pellets, men gör jag en whirlpool och låter konen sätta sig i 15-20 min får jag nära på ingen humle eller varmdruv i kylaren.

Kolla mer här -> http://www.homebrewtalk.com/f13/whirlpool-big-how-7682/
Jag ser inga bilder i den tråden just nu, så kolla evt. också här -> http://braukaiser.com/wiki/index.php?title=Whirlpooling
Det är skrivet av samma kille.

Jag är lite nyfiken på hur pass effektiv kylaren var. Fick du strypa flödet mycket för att hinna kyla på bara 1,2 m?

Ruskigt intressant tråd!!
Men jag blir nästan mer nyfiken på vad du har gömt bakom filten!! wink)

Tänkte bra på de där med passivzon på elpatronen. kommer vattnet ut i den "lilla rörstumpen" så är det ingen fara. bara så att du vet tongue