Sv: Vattenbehandling

Sidoinlägg: Är det ingen som kör med vattenrenare? Själv har jag mycket koppar i dricksvattnet så jag rensar bort det och massa annat med ett kolfilter för dricksvattnet. Har en kanna med ett kolfilter i och vattnet blir otroligt mycket bättre och godare. Det borde ju bli stor skilnad am man använder renat vatten för ölbryggning också.

cabrón om du ännu inte lyckats öppna tabelluträknaren så rekomenderar jag att du  laddar ner open office till mac. jag kör det och
det fungerar utmärkt.

www.openoffice.org

Angående vattenrenare.
Det låter bra att man renar bort kopparjoner.
Men hur mycket annat renar man bort?
Det behövs en del joner för att få ett bra öl, att brygga på enbart avjoniserat vatten kan vara problematiskt.
Och man behöver troligen tillsätta en del salter och/eller karbonater för vissa typer av öl.

Kenneth skrev:

Angående vattenrenare.
Det låter bra att man renar bort kopparjoner.
Men hur mycket annat renar man bort?
Det behövs en del joner för att få ett bra öl, att brygga på enbart avjoniserat vatten kan vara problematiskt.
Och man behöver troligen tillsätta en del salter och/eller karbonater för vissa typer av öl.

Tungmetaller ryker väl också och det är ju positivt. Men annars så vet jag inte. Det är ett filter med aktivt kol och det rensar bort ganska mycket tror jag.

Aktivt kol rensar kanske lite för mycket, det är det som jag är "orolig" för att ut kommer nästan helt destillerat vatten.
Jag har själv flyttat till en ny kommun där vattnet har betydligt mindre karbonater och salter och när jag bryggt stout så har jag märkt att mina gamla recept måste justeras med mer karbonater.

BTW tungmetaller vill man absolut inte ha i bryggvattnet, järn, koppar, bly m.m. ska definitivt undvikas.
Däremot lite magnesium, kalcium (jag vet det är inte en metall), klorider, karbonater, sulfater är inte fel.

Jag har dock en gång provat en ljus tjeckisk lager som bryggdes enbart på avjoniserat vatten och den var gudomlig tongue

Någon som har koll på vad aktivt kol egentligen rensar bort från vattnet av de ämnen som vi är intresserade av inom ölbryggningen?

Kenneth skrev:

Jag har själv flyttat till en ny kommun där vattnet har betydligt mindre karbonater och salter och när jag bryggt stout så har jag märkt att mina gamla recept måste justeras med mer karbonater.P

Kenneth, eftersom vi verkar brygga på samma vatten är jag lite nyfiken på hur din stout blir utan vattenjustering. Har du lust att avlägga en kort rapport? Justerar du något då du brygger ljusa öl?

Vänligen,
Mattias

Stout blir lätt lite syrlig och frän om man har för lite karbonater i bryggvattnet.
Måste kolla upp hur jag behandlade bryggvattnet senast eftersom jag inte har siffrorna framför mig just nu.

Har inte bryggt något riktigt ljus öl ännu men jag skulle tro att det kan bli bra, troligen kommer jag att tillsätta lite kalciumklorid.

34 Senast ändrad av imsogreen (2009-12-15 23:52:34)

Kan en halvmörk öl (35-40 IBU) bli dålig ifall man sänker pH-värdet för mycket tror ni? Jag hade 1ml 80%-mjölksyra till 10 liter mellanmörk öl.
Vad finns för karaktäristiska drag för ett öl med för lågt pH? Blir det bara för surt?

Har ett tips om en sida för vattenjustering: http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/

Ett förslag till PH-stabilisering, Humlegården har ju ett pulver som stabiliserar PH-värdet. Har använt detta, men har ej kontrolerat med PH-sticka, är det någon som har kollat om det verkligen fungerar?