Sv: Braumeister
Jag får generellt ut 75% när jag brygger, men ibland mer.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Utrustning → Braumeister
Sidor Tillbaka 1 … 6 7 8 9 10 … 22 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Jag får generellt ut 75% när jag brygger, men ibland mer.
Första bryggningen i BM avklarad. Jag är larvigt nöjd, siktade på OG 1056 men fick ut 1061 på 4.85kg malt och 20 liter. Allt flöt på enligt planerna. Det är slutslabbat med kastruller för min del!
Jag har gått i tankarna på att skaffa en 50l BM... Men är fortfarande lite tveksam till hur den hanterar öler med högt OG. (alternativet är att köpa några boilermaker grytor, gasbrännare och pump, blir ju inte så mycket dyrare, men tappar eventuellt lite i repeterbarhet och smidighet...)
Hörde dock att många där (utländskt forum) helt enkelt lyfter upp maltröret efter mäskningen, tömmer det, fyller på med ny malt, och sänker ner det i samma "vört" igen. Double mashing, tror jag att det kallas...
Visserligen tar det lite extra tid, men det känns helt acceptabelt med tanke på hur smidigt det är i en BM, samt att man inte brygger öler med högt OG så ofta ändå...
Någon som testat? Resultat? vad händer med ph i vörten?
Edit:
Förtydligande.
Jag har aldrig provat "double mashing" men har bryggt öl upp till 1.096 i min BM (20 liters varianten). Det blir bara att mäska i mindre mängd vatten och givevis mindre mängd färdig öl sedna. När jag bryggde min Quadruppel var det 14-15 liter kvar efter mäskningen. Jag vet exakt hur mycket förångning jag har per timme och kan på så vis beräkna hur mycket vatten jag behöver när jag startar koket. Har du en BM på 50 liter blir det ändå en ganska betydande mängd öl i slutändan.
Något värt att tänka på när det gäller 50 liters varianten är att det är svårt att brygga själv med den. Maltpipan blir vansinnigt tung och om du brygger själv måste du evt klura fram en vinchlösning så att du kan hala upp och ner maltpipan. Det är problem du inte får med Boilermaker.
Mvh
Pål
Tack för informativt svar Pål!
Där ser man! När man brygger starka öler känns det inte så viktigt att få ut några större volymer ändå. Ofta konsumeras dom ju i en långsam takt dessutom, så 10 liter räcker ganska länge, åtminstone för mig, och ska det dessutom ligga på fat så hinner det ju med lite otur bli dåligt innan det är slut annars...
Anledningen till att jag är sugen på 50 liters är att jag försöker få med mig en kompis på bryggandet, så att man behöver vara två bör inte vara ett problem, men jag tackar för upplysningen! Har funderat på det dilemmat också...
Använder idag en Nimbus 270 RS från lundteknik som varit mig trogen i flera år, och den fungerar utmärkt. Valet föll på den när jag funderade på en BM 20 liters för några år sedan. Men nu skulle jag helt enkelt vilja ha samma rims-koncept fast i större skala, och då känns BM som ett bra val!
Det är väl bara att börja spara...
Pål:
Vilken maltmängd hade du när du körde 14-15 liter? Jag gjorde ett försök i helgen, med ca 3kg malt och 15 liter som slutade med tillsats av vatten och 3 hg extrakt pga att värmeslingorna tittade fram. Min teori var att maltmängden var för liten.
Andrenalin:
Måste pröva din teori med double mashing. Jag har hitils kört upp till ca og 1,070 i bm och sedan spetsat med extrakt för att nå fram vid 60min kok.
Martin
Kollade min bryggarlogg och kom fram till följande.
Använde 4,9kg malt och 23 liter vatten för mäskningen. Efter mäskningen återstod 20 liter som sedan kokades i 90 minuter. Då återstod 16,5 liter på ett OG av 1.093.
I princip mäskar jag alltid med 4,3-5kg malt. Det beror helt på önskad OG hur mycket färdig vört det blir. Jag vet på förhand att efter 90 minuters kok har 25/24/23/22/21/20 liter dunstat ner till 20,5/19,6/18,7/17,9/17,1/16,5 liter. Ger det för hög OG späder jag med 1-3 liter vatten efter cirka 1 timmes kok.
Jag hoppas det var hjälpsamt, bara hojta till om jag inte gjorde mig förstådd.
Mvh
Pål
Pål:
Solklart svar!
Hej
Med vad och hur krossar ni malt som fungerar ok i BM?
Jag har haft lite dåliga erfarenheter de 4 sista bryggningarna med sprutande vört under mäskningen samt att malten bildar ett kompakt lock under övre silplåten så temperaturen blir extremt ojämn samt att pumpen lägger ner.
Martin
Intressant!
Jag krossar med en maltkross som jag köpte på Humlegården för många år sedan. Jag krossar varken för fint eller grovt men tyvärr har jag inte mycket att jämföra med, mer än färdigkrossad malt, vilket min krossade malt liknar. Jag får med jämna mellanrum Pumpinterruption när jag brygger med min BM, men det har jag fått för mig är rätt naturligt, att alla får?
Hur har du mätt att du får tempsvängningar, menar du på indikatorn på BM'n? Hur stora då?
Har du testat att röra runt i malten i maltröret under bryggningens gång? Avbryt bryggningen temporärt, lossa på nyckel och lyft ut plattan och duken. Sedan rör du om i malten med en slev så att du löser upp alla gångar som finns. Det här är ett bra sätt att få högre utbyte har jag hört. Sedan på med duk och platta, lås fast med nyckeln och fortsätt mäskningen. Hur högt utbyte brukar du få?
Hur mycket malt brukar du köra i dina bryggningar? Får du mycket småpartiklar från malten som flyter runt? Ser du något samband mellan ditt problem med pumpen och mängden malt du använder?
Mvh
Pål
Lösningen var att dra ut pumpen ur jacket, lossa övre plåten och röra runt. Lite trixande så startade pumpen igen.
Effektiviteten brukar ligga på ca 80.
Pump interuption får jag ibland, det är ju helt ok enl manualen. Men min pump börjar surra, sedan låta som en skallra, troligen när magneterna på impellern "kuggar" över. I maltröret händer då ingenting. Jag har rengjort pumpen efter varje problembryggning utan att hitta några större hinder.
Jag brukar köra 4,5-5,3kg malt men i min stout från förra helgen var det ca 3kg och det var samma problem under både alpha och betarasten.
Eftersom temperaturen mäts under röret så kör värmeslingorna på som vanligt, så när jag väl får igång pumpen kan det skenat med upp till 5 grader.
I manualen står det att det beror på krossningen om man får fontäner kring övre silplåten, troligen sätts filterduken igen.
Jag får upp en del partiklar när vattnet börjar stiga i maltröret, men försöker att sila bort så mycket jag bara hinner.
Martin
Hmm. Ja. det låter ju onekligen som det har med krossningen att göra. Jag har väldigt stillastående temp under mäskningen, skiljer högst en grad hit och dit, oftast inget alls, och någon fontän har jag aldrig fått.
Generellt kan man väl säga att man bör undvika att kross för fint. Kornen ska "knäckas" lätt men inte malas till en massa eller till mjöl. Jag tror att med BM'n är det extra viktigt att det inte males för fint.
Nu är jag ingen expert på krossning men ta en bild på hur malten ser ut efter krossningen och lägg upp den på forumet. Jag kan alltid jämföra med hur min ser ut och det finns många erfarna bryggare som kan allt om maltkrossning och som kan hjälpa till - lägg den under egen rubrik i Bryggmetoder (eftersom den här tråden bara läses av sådana som har BM).
Hej,
jag hade tänkt ansluta mig till klubben och beställa en Braumeister nästa vecka.
En frågor har jag dock...
Hur brukar ni filtrera/skilja humle från vört efter koket?
Jag tänkte nog skippa kylspiral och köra via plattvärmeväxlare ner i jäskärlet.
Räcker en whirpool med hjälp av en ordentlig slev tro?
mvh
Fabbe
Hej,
jag hade tänkt ansluta mig till klubben och beställa en Braumeister nästa vecka.
En frågor har jag dock...
Hur brukar ni filtrera/skilja humle från vört efter koket?Jag tänkte nog skippa kylspiral och köra via plattvärmeväxlare ner i jäskärlet.
Räcker en whirpool med hjälp av en ordentlig slev tro?mvh
Fabbe
Blir det nån skillnad med ett bryggverk. skall ju ändå tappas till jäskärl innan jäsning, så det är väl exakt lika som tappning från kastrull?
Blir det nån skillnad med ett bryggverk. skall ju ändå tappas till jäskärl innan jäsning, så det är väl exakt lika som tappning från kastrull?
Jag har bara tidigare erfarenhet från bryggning med kittel utan tappkran och hemmabyggd kylspiral. Vi hällde då vörten över en saftsil efter kylningen.
Det blev slabbigt och man fick byta silduk, samtidigt som någon stod i bajs-ställning intill jäshinken och hällde försiktigt.
Men ja, det borde vara som att brygga med vanlig kittel+kran.
Hej
Jag kör humlepåsar och tar ur dessa innan kylningen med en passande sil.
Efter kylningen så tappar jag, med hjälp av en bit slang brygden genom en saftsil ner i dunken/jäshinken.
Oftast inget slabbande.
Jag är helt nöjd med min kylspiral, det tar kanske något längre tid med kylningen, men jag har nog aldrig varit över 20min med kommunalt vatten. Fördelen är mindre slangar och mindre att städa, spiralen sköljs enkelt av i vasken.
Martin
Humlepåsar +1
Jag kan tillägga att jag gjorde ett försök utan påsar på min näst senaste bryggning. Det slutade med stopp i kranen och hävert ner i spannet. Det har fungerat bättre än så innan men humlepåsar är att föredra.
Martin
Hej
Finns det någon "risk" att jag klarar av att köra 6,3Kg malt med 18 L vatten i bm? Någon som testat?
Detta ska bli en barleywine. Koktiden är 90min.
Martin
Jag vet inte hur det är med 20 l, men med 50 l braumeister mäskar jag in 13 kg malt i 40 l vatten. Du kan alltid prova. Så länge malten får plats, och värmeslingan finns under ytan är det lugnt. Se bara till att du har lite varm vatten till hands, så kan du fylla på om det skulle behövas.
Jag har provat någon gång att mäska med mer än 5,5kg malt i en 20liters och jag upplever att pumpen inte fungerar som den ska. Nu mer när jag ska koka starkare brygder så brukar jag använda 5,2-5,3kg malt och sedan använder jag torrmalt för att uppnå rätt OG. Alternativt kokar jag mindre batcher ca 15l.
Jag skulle tro att du får problem med pumpen med så mycket malt. Alternativet att använda DME är bra. Ett annat är att dela upp mäskningen i två omgångar.
/Pål
den pumpar inte under koket så det funkar bra
Vi är några stycken som funderar på att gå ihop och köpa en BM. Det här med humlepåsar har varit ett argument emot, men om det inte är några problem att skippa dem så kör vi nog.
Hej
Jag har kört utan påsar ett par gånger. Det fungerar oftast ok. Nån enstaka gång har det satt sig i kranen.
Martin
Sidor Tillbaka 1 … 6 7 8 9 10 … 22 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Utrustning → Braumeister