Sv: Braumeister

KB skrev:

Jag fick en ny kran från humle när jag berättade om problemet

Men håller med dig om att orginalkranen har en bra storlek, dock inte bra om man vill ansluta en slang.

Jag är också som sagt på min andra kran men den fungerar inte bättre än den första.
Angående slang så passar min silikonslang 12x16 utmärkt på originalkranen och den har aldrig lossnat eller haft tendens till att vilja åka av. Jag kör dock inte med så lång slang utan ca 40 cm för att tappa ner i hink eller vid rengöring för att minska slabbandet något.

Besök min ölbryggarblogg http://www.lindhcraftbeer.com

Min kran läcker inte om man vrider den så långt bak det går, dvs ca 160 grader från öppet läge. Det är för mig lite av en gåta att det funkar så, eftersom det väl borde betyda att det är 20 grader kvar till helt öppet läge "fast åt fel håll"? Vid 90 grader från öppet läge så droppar det någon droppe då och då. Håller med alla att det borde vara en rejäl kran på en sån här maskin. Som Lindh så fungerar det även för mig klockrent med en silikonslang.

503

Är det någon här som har en BM 200 eller 500 och vet vad det är för kapacitet på pumpen som sitter på en sån?
Har sett att det ser ut att vara en frekvensstyrd 3-fas motor som driver pumpen, enligt hemsidan på 370W. Men hur många liter per minut?
I bruksanvisningen till maskinen står det att pumpen ska regleras så trycket blir max 0.2 bar i maltpipan. Det motsvarar ca 2 meter tryckhöjd.

/ Axl

http://www.facebook.com/bryggeriolof

504

Jag har funderingar på att bygga en Braumeisterklon i storleksordningen 200 liter och är fundersam på vilken pump som passar. Jag har spanat lite på denna:
http://www.marchpump.com/ac-5b-md/
men vet inte om kapaciteten kommer att räcka. Det står angivet att pumpen ger 50 liter per minut vid 0.2 bar, vilket betyder att vörten cirkulerar ett varv på 4-5 minuter.

Är det någon som vet hur lång tid det tar för en vanlig BM att cirkulera vörten? (Flödet på pumpen)

Hoppas någon har ett svar smile

/ Axl

http://www.facebook.com/bryggeriolof

505

Någon som har koll på volymen inuti braumeister 20L under själva genomföringen till tappkranen? Dvs hur mycket vört är det kvar i braumeistern om man tappar av allt till järskärl utan att tippa den framåt.

Har braumeistern i brygglokalen, så ingen möjlighet att undersöka detta själv!

/Erik

Volym = pi x r2 x h

Enkelt uttryckt; om du ska koka normal tid och ska fylla en corny så bör du befinna dig strax över det översta strecket innan koket börjar.

Om du låter BM stå 20 min efter kylning så sätter sig sedimentet bra och du kan tappa ur allt utom 1.5 liter eller så genom att lyfta bakre benet ca 5 cm. Med en dubbelipa blir det mer kvar förstås.

508

Fick svar på att ett annat forum att det ska vara 5.25 liter, låter mycket?

Det är exakt 9l i 50l-BrauMeistern för de som undrar.

510

Har läst mycket på Braumeister.net på sistone att man bör köra på Grain absorbtion lika med BIAB inställningen i BS. Är det någon som gör det? Har insett nu att jag hela tiden under mina 4 bryggningar fått ungefär 2 liter för mycket då jag trott att deadspacen var 3liter och inte 5. Så om man leker med siffrorana och använder den lägre grain absorbtion siffrorna i BS så stämmer helt plötsligt mina siffror ganska exakt då på 5kg malt är 2liter mindre grainabsorbtion med biabinställningen.

Ja biab-inställningen stämmer bra för mig.

Intressant, tycker även att jag brukar landa lite för högt i volym jämfört med vad Beersmith säger, skall testa att skruva ner grain absobation vid nästa bryggning.

Jag har själv misstänkt att det varit "cooling shrinkage" som spökat, kanske någon som kan förklara för mig hur det funkar, BS har ju 4% i shrinkage som standard, och kyler man vätska från 100C till kallt krymper den ju mycket riktigt med 4%. Men i Braumeistern måttar man ju upp kallt vatten innan man mäskar in, det enda som är varmt från början är ju eventuellt lakvatten. Om jag har 25 liter kallt vatten, hettar upp till 100C och sedan ner till kallt igen borde man väl fortfarande ha 25 liter ?

513 Senast ändrad av megen (2015-02-27 08:30:37)

Vafan ska de sätta kranen så jävla högt upp för? Kokande en gång i ett 100literskärl (vedeldad makapär). På den satt tappningen i botten på sidan av kärlet. Gjorde en whirlpool, humle och druvkonen blev perfekt, lyckas få ut all vört utan att konen gav vika. Jag får till en perfekt whirlpoolkon i BM 50liter men det går alltid åt skogen då jag måste hålla på att lyfta den och jävlas.

Det är ju så märkligt. Apparaten är så bra i övrigt men när det kommer till just krantyp och placering så är det ju helt sanslöst dåligt.

megen skrev:

Vafan ska de sätta kranen så jävla högt upp för? Kokande en gång i ett 100literskärl (vedeldad makapär). På den satt tappningen i botten på sidan av kärlet. Gjorde en whirlpool, humle och druvkonen blev perfekt, lyckas få ut all vört utan att konen gav vika. Jag får till en perfekt whirlpoolkon i BM 50liter men det går alltid åt skogen då jag måste hålla på att lyfta den och jävlas. Jävla dumma tyskar som inte fattar att de flesta bryggare använder pellets och inte kottar. Varför varför sitter kranen så in i helvete högt upp för?

Det är ju så märkligt. Apparaten är så bra i övrigt men när det kommer till just krantyp och placering så är det ju helt sanslöst dåligt.

Du kan sätta dit en hemmagjord dip-tube.

/Martin

megen skrev:

Vafan ska de sätta kranen så jävla högt upp för?

Jag låter pellets och druv sjunka till botten, utan whirlpool. Sen tömmer jag allt ovanför kranen till jäshink, kvar blir exakt 9 liter. Därifrån tömmer jag försiktigt genom att luta lite försiktigt på Braumeistern framåt. 4-5 liter får jag ut beroende på mängd humle.

516

Hallå! Behöver input! dålig effektivitet

Gjorde en IPA igår, 5e bryggning med bm 20.

Körde inmäsk 50grader.
Öste ner malten i röret genom den uppåtnedvända rostfria huvan. Efter det rörde jag i malten nån minut.
mäskade 6kg, varav 5.7 Paleale malt, 0,3 karamell vid 65grader i 70min, 78grader, 10min.

Tog upp röret, sköljde igenom 5liter 78gradit vatten.

Kokade, kylde och slutade på ett og på 56? Hade beräknat 65. Förstår inte hur det kunde gå så, enda jag kan komma på att jag bordet mäskat 90min och eventuellt rört om malten bättre i röret?

Batchvolym var 20.5 som jag prickade, körde med BIAB inställning i BM för mäskning.
Teoretisk mäskeffektivitet får jag till ~74%.

Skriver på iPad, så inlägget ser aningen rörigt ut. Ha de gott/Erik

Din mängd malt och ditt mäskprogram är helt i sin ordning. Likaså inmäskningen, jag rör i någon minut max.
Har du annan malning av malten än vanligt? 1.2mm rekommenderas för BM. Köper du färdigmalt kan du räkna med sämre effektivitet men vad brukar du snitta?
Kör du alltid kok med huvan på eller är den nyköpt? Den minskar bortkoket avsevärt vilket ger lägre OG men mer öl i slutändan.
Mätte du mängden mäskvatten och lakvatten, hur mycket bortkok, hur stor volym efter kok noggrant och hamnade du på samma som vanligt?

518 Senast ändrad av KB (2015-03-01 21:15:50)

Volymerna stämnde hyfsat tycker jag. mäskar in på 25 liter, upp till strecket dvs, sen skulle preboil vara 26.5 och set var väl snarare strax under. Bortkoket kör jag 2.5 liter. Läst någon som har huvan å kör på 2.1. Sen kör jag 3l på trublosses.
Huvan är andra bryggningen jag använder.
Hade i 200g humle. Så lite osäker hur mycket jag lämnade men är tveksam om jag ens fick 20.5 lite i jäshink, spontant känns de inte som jag för mycket volym än beräknat.
Köper färsigmalet från bryggeributiken i gbg, han kör med 1.15mm. Sen kör jag med 5.2 stabilizer, så antar jag har bra mäsk ph.

Behöver kanske några bryggningar till innan allt satt sig. Men segt att missa Sina siffror. har missat og innan men antog jag det var för att jag inte kört med BIAB inställning på mäsken och fått för mycket volym.

Köpte mig en braumeister 50l för ett halvår sedan. Efter att ha mäskati en kylväska i fem år där förhållandet mellan malt och vatten ligger på ca 2,5l/kg malt blir allt nu helt annorlunda i en BM där vattenförhållandet är otroligt mycket högre per kg malt. Hur tusan ska man tänka när man vattenbehandlar? Lägger man sig på ett pH 5,2-5,5 i mäsken blir oftast ölen allt för syrliga. Lägger jag mig lite högre än normalalt så blir det astrigent samt även ganska ofta lite för syrligt. Helt clueless inför detta,  kanske ska återgå till det gamla där det faktiskt går att brygga bra öl.

Jag har ingen Braumeister, men samma problematik återfinns när man brygger BIAB. Något jag gör emellanåt för att det är så behändigt.

Följande resonemang för jag när det gäller mäskning med mycket vatten i förhållande till mängden malt:

- Den mängd vatten jag mäskar in med som överstiger 2.5L/Kg malt tillsätter jag 1ml/10L mjölksyra i. Om man till exempel mäskar in 5kg Malt med 25L vatten så blir det 12.5L mer vatten än vad en 2.5L/kg malt koncentration skulle ha behövt. Då tillsätter jag 1.25ml mjölksyra.

Nu har jag varit lat och inte mätt pH men resultatet är bra. Ingen syrlighet eller astringens.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Hej,
Vad är avkoket per timme på BM 20L? 10% av vört volym?
Hur mycket vatten absoberar malten vid mäskningen? 1L vatten per kg malt?

Dompan skrev:

- Den mängd vatten jag mäskar in med som överstiger 2.5L/Kg malt tillsätter jag 1ml/10L mjölksyra i. Om man till exempel mäskar in 5kg Malt med 25L vatten så blir det 12.5L mer vatten än vad en 2.5L/kg malt koncentration skulle ha behövt. Då tillsätter jag 1.25ml mjölksyra.

Jag kör också med PH 5.2 Stab.. Skall jag ändå pytsa i mjölksyra? Har Väldigt mjukt vatten....
Mvh A

Senaste bryggningen med Stockholmsvatten.

23l vatten 6.2 kilo malt mätte PH med sticka för första gången PH 5,3 i mäsken inga tillsatser.
Brukar brygga med dom mängderna och tycker det blir bra öl.

Tillsatte vatten upp till 25liter innan kok.

Har funderat på om man skall använda 3l vatten per kg malt och toppa upp innan kok.
Skulle ölen bli bättre?

astrigent smak vad är det?

524

slussenporsche skrev:
Dompan skrev:

Jag kör också med PH 5.2 Stab.. Skall jag ändå pytsa i mjölksyra? Har Väldigt mjukt vatten....
Mvh A

Det ska inte behövas med 5.2 stabilisator, men mät pH om du är osäker.

525

BBOB skrev:

Senaste bryggningen med Stockholmsvatten.

23l vatten 6.2 kilo malt mätte PH med sticka för första gången PH 5,3 i mäsken inga tillsatser.
Brukar brygga med dom mängderna och tycker det blir bra öl.

Tillsatte vatten upp till 25liter innan kok.

Har funderat på om man skall använda 3l vatten per kg malt och toppa upp innan kok.
Skulle ölen bli bättre?

astrigent smak vad är det?

Mäskens tjocklek påverkar fler saker bl a din process men även utbyte och till viss del sockerprofil. Lyssna på de senaste brew strong avsnitten på the brewing network. Dom tar upp de olika aspekterna i mäskningen.

Annars får du prova och se om DU tycker att det blir bättre.

Astrigens upplevs som en torr strävhet. Drick te eller sug på en tepåse så vet du vad det är.