26 Senast ändrad av belgaren (2010-07-02 06:52:56)

Sv: Bästa öl tilltugget?

Chubb skrev:
Flasktömmaren skrev:

jaha ok, men vad består själva tilltugget av isf? solstolen?

Måste vara så för teoretiskt sätt går det inte att ta en tugga av solen.

Praktiskt sett är det inte så lätt heller big_smile

http://saccharolicious.blogspot.com

Sv: Bästa öl tilltugget?

Vi var på österöö fårfarm häromsistens å där köpte jag rökt fårhjärta. Mycket salt och mycket gott och mycket ölvänligt!!

mvh Heikki

Sv: Bästa öl tilltugget?

Tjena!

Har inte kommit så långt i mitt ölbryggande att jag kan bjuda på ölrecept, men..
här kommer iaf ett "enkelt" och vääldigt gott recept på ett perfekt tilltugg till öl! Torkat kött, typ beef jerky fast godare, och mycket billigare! I det här fallet gjord på lövbiff.

Doppa lövbiffar i äppelvinäger, lyft upp och smörj dem med rikliga mängder grovsalt (utan jod) och socker samt en liten mängd salpeter + valfria torkade kryddor (tänk korianderfrön, chipotle, , cayenne, svartpeppar, rosmarin etc) och lägg i en bunke med "falskbotten" som samlar upp saften som kommer droppa ur och sätt in bunken i kylen.

Låt lövbiffarna ligga och dra någon timme eller två. Skrapa nu av dom synliga saltkornen.

Sen är det bara att hänga upp köttet på tork! ...och hur gör man det?

Två timmar  och en 150kr lättare plånbok  senare så var min torklåda klar smile 
Och efter 22 timmar i torklådan så var köttet klart! Vill man ha det ännu torrare, låt det hänga ett tag till...

Du behöver för att göra en torklåda!


Ett träskåp (eller en flyttkartong, eller en jäshink, eller en brevlåda, ja vad som helst. jag använde ett köksskåp från ikea)

En lamparmatur som klarar 60w (stadsmissionen 20kr) 
-Lampans uppgift är att höja värmen i torklådan till ca 30-35g

En nätdriven fläkt (69kr teknikmagasinet), eller en datorfläkt... Vill du inte köpa en fläkt så funkar det ändå, eftersom att värmen som lampan alstrar också får luften att cirkulera!
  Fläkten ser till att luften cirkulerar så att köttet torkar fort..man vill ju inte få en massa bakterier smile

En humlepåse som insektsnät! (7kr) (eller myggnät, bazookafilter, gammalt örngott etc..)
  Humlepåsen häftar du fast över dom hål du borrar på sidan baksidan eller locket av lådan. Hålen krävs för att inte samma luft bara recirkulerar runt och humlepåsen ser till att inte t.ex bananflugor hittar in och förstör.

Ha gärna adekvata verktyg hemma..typ borrmaskin, såg, skruvar, spikar osv.
Borrmaskinen var utlånad så jag fick gå loss med hammaren istället för att göra hål. hehe

http://www.humle.se/punbb/images/upload/torkat%20k%F6tt.jpg


Köttet håller nog minst en vecka i en papperspåse i rumstemperatur och säkert till nästa em-kvalmatch om du lägger det i kylen/frysen!

Ha det!

Sv: Bästa öl tilltugget?

Jag föredrar min egen al och enspåns rökta ölkorv.
eller min älg och vildsvins kolbasz. smilehttp://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00226nr3.jpg

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Sv: Bästa öl tilltugget?

Fantastisk utveckling på den här tråden! Berätta mer om den al- och enspånsrökta korven. Hur gör du den?

/P

Think globally. Drink locally.

Sv: Bästa öl tilltugget?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/DSC00228nr2.jpgJag tar ca 1/3 späck  2/3 benfrit fläskkött, maler allt grovt i en köttkvarn (funkar bra med elektroluxs hushålsasistent med den grövsta hålskivan ca 2,5 -3,5 mm hål) jag inproviserar rätt så mycket med kryddningen, men man skall ha paprikapulver,helst någon bra sort som köps i jugoslavisk/arabisk närbutik, blanda så färsen får en mellanröd färg. Ha i vitlök och åter vitlök 2-4 klyftor/kilo kött eller mer om du vill, hel kummin ca 1/2 msk och 1/2 krm mald kummin/kilo kött/späsk. häll i en öl i köttsmeten det blir aldrig fel och lite chilli flingor efter tycke och så klart salt. Ytterligare kan man ha nitritsalt om man får tag på det eller saltpeter. Fårtarm är tarmen du skall använda till ölkorv. Kallrök sedan korven ca 15-24 tim. under kryddningen så mickra en liten köttbulle av köttblandningen så du vet om du fått rätt kryddning. Häng korven svalt för torkning tills korven blivit ungefär hälften så tjock. Så är den klar för spisning. Mer goa recept hittar du på (http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bild-454liten.jpghttp://www.salsus.se)   som inspirerat mig mycket..

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Sv: Bästa öl tilltugget?

Hembakat surdegsbröd med Sibiu-salami, till pale ale!  smile

Sv: Bästa öl tilltugget?

oso1978 skrev:

jag inproviserar rätt så mycket med kryddningen, men man skall ha paprikapulver,helst någon bra sort som köps i jugoslavisk/arabisk närbutik, blanda så färsen får en mellanröd färg. Ha i vitlök och åter vitlök 2-4 klyftor/kilo kött eller mer om du vill, hel kummin ca 1/2 msk och 1/2 krm mald kummin/kilo kött/späsk. häll i en öl i köttsmeten det blir aldrig fel och lite chilli flingor efter tycke och så klart salt. Ytterligare kan man ha nitritsalt om man får tag på det eller saltpeter. Fårtarm är tarmen du skall använda till ölkorv. Kallrök sedan korven ca 15-24 tim. under kryddningen så mickra en liten köttbulle av köttblandningen så du vet om du fått rätt kryddning. Häng korven svalt för torkning tills korven blivit ungefär hälften så tjock. Så är den klar för spisning.

High five!! Kummin, vitlök och stark paprika är hur bra kombination som helst. Jag brukar köpa slavonska sremska från Szabos Hemchark när de kommer förbi, din korv känns väldigt nära den. Den där lilla kummin-touchen är fantastisk. Var får man tag i fårfjälster om man nu inte känner någon slaktare eller fåruppfödare?

Sv: Bästa öl tilltugget?

magnus63 skrev:

Var får man tag i fårfjälster om man nu inte känner någon slaktare eller fåruppfödare?

carnivor.se.

Think globally. Drink locally.

Sv: Bästa öl tilltugget?

Tackar! smile   

Jag har ett korvhorn i plåt och en handvevad köttkvarn i gjutgods, som jag fick av morsan, jag tror den varit min mormors. Vi har gjort
korv med den några gånger, senast förra julen, och det blev skapligt bra, men vi tog för lite späck i så den blev aningen torr. Men det
är ju gott med korv som är gjord på enbart kött, och inte utdrygad med en massa potatis och sånt.

Iofs. brukade morsan göra värmlandskorv när jag var liten, den ska det vara potatis i (heter potätekôrv på värmländska). Den är orökt, och
kokas.

Har du prövat att görs spickekorv eller orökt salami? Sibiu salami, Szegediszalámi eller Pick salami (rumänsk, ungersk resp. svensk benämning), är orökt, men hårt saltad och torkad, man kan spela baseball med den, så hård ska den vara. Påminner om spickekorv, fast med vitlök och något mindre saltad.

Lite sugen på att pröva, speciellt nu när jag såg torkskåpet i den här tråden. Nu är väl problemet att få tag på 60 W glödlampor för imorgon förbjuds försäljningen av dem...

Det fanns ett rökeri i Norsholm, mellan Norrköping och Linköping för några år sedan, men det är nedlagt och nu har Britta & Lennarts Kött flyttat in i lokalerna.

Sv: Bästa öl tilltugget?

oj den här tråden var den bästa tror jag.  öl och mat! Att tjöta brygg öl i all ära men öl är inte bättre än maten, vännerna och livet därtill.  Satt just å tänkte på oktoberfestöl osv. weisbier å bästa tilltugget. till Leffe och annan Belgisk öl så tycker jag det är gott med når grovt bröd med philadephiaost och ramslök eller rädisor men det räckta inte ända fram till weisbieren tyvärr.
åh, apropå tysk öl så visst är restuarang Moldau vid Hornstull himla trevligt?  Där har de god mat och man kan köpa öl på enlitersglas!!!

Sv: Bästa öl tilltugget?

gullitskatt skrev:

Tysk ringsalami av högkvalitet(väl lagrad om med lite vitmögel utanpå) passar otroligt bra ihop med öl.
En sådan här korv är lika hård som en batong och dyr, men man tar lövtunna skivor, så den är rätt så dryg ändå.

Personligen tycke jag korven bara var okey i smaken utan öl.
Men med öl så blev den fantastisk, som om det blev någon helt nytt.

Har dock aldrig träffat på denna salami i väl lagrad form i Sverige.
Utan bara den billigare som är rätt så mjuk.
Får ni chansen så testa.
Pris per/kg skulle jag gissa på 500-700kr/kg minst.

Szabos hemchark har en del ordentlig salami/sremske/cârnatzi, en del kan man spela baseboll med. Ja, de är goda till öl. Kött, späck, kryddor, inget mer. Han har riktig ungersk szalami, inte den aningen mjuka man kan hitta i bättre affärer, utan den riktiga knallhårda.
Inte så farligt dyr heller. Egentillverkad slavonska ljuti är annars en helt OK korv, och pris/kvalitets.kvoten är väldigt bra.

Finns andra vettiga charkprodukter också, och de går säkert att dricka öl till. Stekt fläsk i eget flott (cvaraka) är klart ölvänligt.

Sv: Bästa öl tilltugget?

riktig holländsk ost, ingen Gouda köpt på ICA, utan oster som Reypenaar eller Oud Rotterdam, vet absolut inte hur det ser ut i resten av Sverige men här i Stockholm har vi en ostbutik vid namn Gamla Amsterdam som är välbesökt (av mig iallafall) väldigt många av deras ostar passar väldigt bra till i stort sett alla sorters mörkare öl.

Sv: Bästa öl tilltugget?

Jag bakade så riktiga Bierbrezeln jag kan idag. Kringlorna fick ett kort dopp i 3%-ig ljummen lutlösning innan de bakades av för att få den riktiga solbrända färgen.
Kanske någon kemikunnig här kan förklara varför man måste ha skyddshandskar på sig för att hålla på med luten innan bakning, men att bröden går fint att äta utan betänkligheter efter de är bakade? Min flickvän är skeptisk, trots att jag drog paralleller till lutfisk och uråldriga traditioner med att luta maten. I hennes ögon är det bara propplösare.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/bierbretzel.jpg

http://bistron.tumblr.com/